Battlefield 4
Twee stappen vooruit en één achteruit in Battlefield 4
[Gespeeld op pc]
Battlefield 3 kwam twee jaar geleden uit en kon velen bekoren, ook al had het zijn minpunten. Gedurende deze twee jaar kregen we nieuwe content aan de hand van uitbreidingen en werd ook het Premium-abonnement uit de doeken gedaan. Deze keer hoeven we geen jaren te wachten op een vervolg in ontwikkelaar DICE's Battlefield-reeks. Battlefield 4 wil uit de fouten van Battlefield 3 leren en weer iets beter doen.
We nemen plaats in de Tombstone-eenheid bestaande uit Dunn, Pac, Irish en Recker. Zelf kruipen we in de huid van Recker om ons doorheen de singleplayer te ploeteren. We hebben geheime informatie omtrent Admiraal Chang ontrafeld en dus moeten we proberen om heelhuids door de vijandelijke hinderlagen en aanvallen te geraken, iets wat - voor wie de eerste gameplaybeelden al had gezien - niet meteen lijkt te lukken. Ontploffingen, strijd op leven en dood, grootse momenten en een gevecht om de plannen van admiraal Chang te verhinderen, dat is de verhaallijn van Battlefield 4 in een notendop.
De duur van Battlefield 4's singleplayer kan je gerust kort noemen met in totaal zeven verschillende missies. Dit wordt wel goedgemaakt door de kracht die de singleplayer uitstraalt. Iedere missie zit boordevol actie, waarbij je mond soms gewoonweg openvalt uit bewondering. Kort, maar krachtig en dat is ook het devies bij DICE blijkbaar geweest aangaande de singleplayer.
Het verhaal op zich is niks speciaals en soms durven de dialogen wat raar of goedkoop overkomen, maar het is wel al een stap vooruit op de singleplayer van Battlefield 3, al zijn er wel nog ettelijke werkpuntjes. Men heeft wel een aantal zaken toegevoegd, enerzijds om je mogelijkheden qua wapens te vergroten en anderzijds om je strijdgevoel tegenover vrienden te vergroten. Zo worden de levels bestempeld met scores. Afhankelijk van je speelstijl kan je tot goud krijgen, iets wat ook extra wapens kan opleveren voor de multiplayer.
Om je ook meer wapens aan te bieden tijdens de singleplayer, zijn er her en der bevoorradingsposten. Grijp je elk wapen vast dat je tegenkomt, dan zal je dat verderop altijd kunnen 'recupereren' door een bevoorradingspost te bezoeken.
De kracht van de Battlefield-reeks zit natuurlijk in zijn multiplayer. Bij Battlefield 4 is dit niet anders en ontwikkelaar DICE voorziet enkele nieuwigheden. Net zoals Battlefield 3 en Medal of Honor: Warfighter wordt er gebruik gemaakt van de Battelog-website als centraal punt voor de multiplayer (en ook wel de singleplayer). Op de website kan je makkelijk de statistieken van je speeltijd bekijken, je Loadout aanpassen en je Awards en Unlocks raadplegen. Indien je wenst kan je bij de Unlocks kiezen om een speciaal item of wapen te volgen, zodat je kan zien hoeveel punten je nog moet bij elkaar sprokkelen.
Punten sprokkelen doe je zoals de reeds bekende formule in de Battlefield-reeks. Je doodt tegenspelers, voert orders van je teamleider uit of je voltooit de opdrachten die eigen zijn aan de modus waarin je vertoeft. In de multiplayer vind je acht verschillende modi terug die voor genoeg afwisseling moeten zorgen en die een plaats moeten creëren waarin iedereen zich thuis kan voelen. De modi in kwestie zijn: Conquest, Conquest Large, Rush, Team Deathmatch, Squad Deathmatch, Domination, Obliteration en Defuse.
Conquest, Conquest Large, Rush, Team Deathmatch, Squad Deathmatch en Domination zijn niet anders dan wat we kennen vanuit Battlefield 3. Obliteration en Defuse zijn dan weer twee nieuwe modi voor Battlefield 4. In Obliteration krijgt elk team drie objecten en de bedoeling is om de objecten van het andere team te vernietigen. Om voor wat meer spanning te zorgen, spawnt er op de map een enkele bom waar je moet om vechten. Heb je de bom, dan moet je als team samenwerken om de bom naar de objecten van de vijand te krijgen.
Bij de Defuse-mode krijg je twee teams met elk vijf soldaten. De aanvallers moet de twee objecten van de verdedigers vernietigen. Wanneer dit lukt, winnen de aanvallers, maar er is een detail dat het zeer interessant maakt. Je krijgt gedurende de ronde slechts een enkel leven en wanneer je dus sterft, moet je wachten tot de ronde gedaan is. Je kan het best vergelijken met Search & Destroy vanuit de Call of Duty-reeks.
De verschillende modi zouden natuurlijk niks zijn zonder mappen om ze op te spelen. In Battlefield 4 krijg je nu tien verschillende mappen op je bord en die bieden allemaal iets anders. De mappen in kwestie zijn Zavod 311, Lancang Dam, Flood Zone, Golmud Railway, Paracel Storm, Operation Locker, Hainan Resort, Siege of Shanghai, Rogue Transmission en Dawnbreaker. Ontwikkelaar DICE zorgt ervoor dat de mappen wat opener zijn en ze zijn ook - in vergelijking met Battlefield 3 - allemaal wat groter.
Wanneer je de mappen van Battlefield 4 vergelijkt met die van Battlefield 3 merk je meteen dat DICE er meer werk in heeft gestoken. De verschillende details op de mappen zijn geweldig en ze voelen niet leeg aan. Ook het design van de mappen op zich is een stuk beter dan die van Battlefield 3. Men heeft echt moeite gedaan om ervoor te zorgen dat iedere map perfect speelt en je bijna nergens een 'choke point' kan verkrijgen. De mappen werken ook allemaal goed binnen iedere mode. In Battlefield 3 had je mappen die goed werkten bij de Conquest-mode, maar hels waren bij de Rush-mode.
Een nieuwigheid waar men groots mee uitpakte, was Levolution. Dit zorgt ervoor dat op iedere map spelers ervoor kunnen zorgen dat het landschap wordt beïnvloed. Zo heb je in Siege of Shanghai de wolkenkrabber die je kan laten instorten wanneer je de steunpilaren vernietigt. In Lancang Dam kan je dan weer een dam laten instorten, waardoor een weg volledig onder het puin komt liggen en grote brokstukken doorheen de map vliegen. De Levolution-momenten zijn leuk om te zien en brengen wat leven op de verschillende mappen.
Battlefield 4 krijgt weer de vier bekende klassen met zich mee, namelijk Assault, Support, Engineer en Recon. Deze klassen zijn in grote lijnen hetzelfde gebleven, al is er een verschil in wat de Engineer kan gebruiken als hoofdwapen. In Battlefield 3 waren de PDW-wapens toegankelijk voor iedere klasse, maar dit is nu anders. De Engineer-klasse krijgt nu exclusief toegang tot de PDW-wapens en de Carbine-wapens, die in BF3 exclusief voor de Engineer-klasse waren, worden beschikbaar gesteld voor iedere klasse. Hierdoor krijg je een belangrijke wijziging in de keuze van wapens bij de verschillende klassen, want nu kan een persoon met de Recon-klasse offensief spelen, dankzij de Carbine-wapens.
Ook voertuigen zijn weer talrijk aanwezig in de multiplayer. Veel voertuigen zullen bekend voorkomen, maar er zijn ook enkele nieuwe. Zo hebben we een zwaar bepantserde truck die enkele stoten kan verdragen. Een goed gewapend schip is ook aanwezig, waardoor we eindelijk zeeslagen kunnen nabootsen. Ook voorziet DICE nu twee soorten vliegtuigen. Zo heb je straaljagers die vooral dienen om andere vliegtuigen en helikopters uit de lucht te halen en heb je een straaljager die zich richt op grondaanvallen.
Net zoals je wapens kan je ook je voertuigen voorzien van enkele extra's om ze beter te maken dan die van de vijand. Zo kan je nieuwe raketten vrijspelen voor het luchtafweergeschut, betere munitie voor je gepantserde tank en meer. In tegenstelling tot Battlefield 3 begin je in Battlefield 4 met enkele extra's voor je voertuigen. Zo krijg je nu meteen toegang tot de flares voor je vliegtuigen en helikopters en is er ook meteen een machinegeweer vastgezet op je tank.
Wanneer je de ronde start, kan je een eenheid binnentreden om zo te kunnen samenwerken om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Het aantal leden waaruit een eenheid bestaat is naar omhoog geduwd, want nu kan je met vijf soldaten een eenheid vormen in plaats van vier. De Squad Upgrades uit Battlefield 3 worden in Battlefield 4 vervangen door Field Upgrades. De Field Upgrades zijn een persoonlijk iets, maar om steeds betere uitwerkingen te verkrijgen moet je samenwerken. Door samen te werken, verdien je punten die ervoor zorgen dat je betere Field Upgrades vrijspeelt. Je moet ook opletten dat er steeds iemand van je eenheid in leven blijft, want zodra je hele eenheid dood is, moet je helemaal opnieuw beginnen met het vrijspelen van de Field Upgrades.
De Commander-mode is weer aan de multiplayer toegevoegd. Vanaf dat je level tien bereikt hebt, kan je je aanmelden om de Commander van een team te worden. Dan krijg je toegang tot enkele behulpzame speeltjes voor je team. Zo kan je een UAV inroepen op een bepaald punt en deze toont alle vijanden op de minimap, maar je kan bijvoorbeeld ook een dodelijke raket afsturen op een doel of een AC-130 de lucht in sturen. Om het verloop van de ronde goed te laten verlopen, kan je orders geven aan de eenheden binnen je team. Wanneer men dit doet, krijgen jij en de uitvoerende eenheid punten. Gelukkig kan je vlotjes communiceren door VOIP te gebruiken.
Wanneer je nu in level stijgt, speel je Battlepacks vrij. Een Battlepack komt in 3 stappen: brons, zilver en goud. Elke Battlepack bevat willekeurige goodies. In de meeste gevallen is dit camouflage of een tijdelijke XP-boost. De Battlepacks kunnen ook zorgen voor een nieuw vizier voor een wapen, zodat je niet eerst een aantal kills moet halen om het vrij te spelen. Een klein nadeel is dat je soms meteen een zeer goed vizier vrijspeelt voor een wapen waar je anders niet meteen aan geraakt. De bedoeling was dat de Battlepacks vooral cosmetische extraatjes waren, maar dit is toch net een tikkeltje anders dan.
Op de verschillende mappen kan je drie 'Battle Pickup'-wapens terugvinden die enorme schade kunnen aanrichten. Ze zijn beperkt qua munitie, qua gebruiksduur en draagbaarheid, dus ze bieden echt een extra wanneer je eraan geraakt. Je kan denken dat deze veel te sterk zijn en dat ze een oneerlijk voordeel bieden, maar dat is gelukkig niet zo, net doordat hun gebruik zo beperkt is. Wie niet te spreken was over de kracht van knife kills, zal in Battlefield 4 nog een counter kunnen doen door tijdig te reageren.
Met Missions kan je dan weer zelf opdrachten bedenken om zo de onderlinge strijd met vrienden te bevorderen. Een opdracht kan bijvoorbeeld zijn dat je drie keer op rij de beste moet zijn als Assault op een specifieke map. Degene die de Mission weet te winnen, krijgt speciale dogtags.
Op visueel vlak is Battlefield 4 weer wat beter dan Battlefield 3. De omgevingen zijn voller en bevatten meer detail. Ook de personages zijn gedetailleerder en de weerseffecten gedurende de storm op Paracel Storm zijn indrukwekkend. De basisvoorstelling is wel niet veel anders dan die van Battlefield 3, maar alles is gewoon ietsje beter naar voor gebracht. Dat ontwikkelaar DICE verstand heeft van geluid weten we allemaal en dit is in Battlefield 4 niet anders. Het geluid van je wapens, voertuigen of explosies klinken allemaal zeer realistisch, maar dat zijn we dan ook gewoon. De stemacteurs leverden goed werk voor de singleplayerdialogen, al zijn de dialogen dus soms wel een beetje bizar te noemen.
De lancering van Battlefield 4 verliep niet al te vloeiend. Spelers worden op willekeurige basis van de servers gegooid en Battlefield 4 durft wel eens van zichzelf afsluiten. Wijzelf ondervonden microstutter en problemen met de FPS in zowel de multiplayer als singleplayer. Om af te sluiten hebben we nog één punt, de netcode. We kunnen allemaal wel accepteren dat de netcode in Battlefield 3 niet zijn gebreken had, maar hou je vast, want de netcode in Battlefield 4 is erger dan de netcode in Battlefield 3. Hou dus rekening met heel wat bizarre momenten, waarbij je bijvoorbeeld je volledige magazijn leegknalt en hij helemaal niet geraakt wordt, terwijl je zelf wel het loodje legt. We hopen van harte dat ontwikkelaar DICE de lanceringsproblemen snel kan oplossen en de netcode snel kan aanpakken, want op dit moment is het erg.
- Actievolle singleplayer...
- Commander-mode
- Levolution
- Design multiplayermappen
- ..., maar kort
- Netcode
- Basis niet veel anders dan BF3
- (Lanceerziektes)