Air Conflicts: Vietnam
Ontwikkelaar Games Farm komt met een nieuw deel in haar Air Conflicts-serie, genaamd Air Conflicts: Vietnam. In de vorige delen vlogen we doorheen de Eerste Wereldoorlog en vochten we bij de Stille Oceaan voor de overwinning. Nu is het tijd dat we naar een nieuw conflictgebied trekken, eentje dat nog niet al te veel games heeft mogen verwelkomen.zijn naam heeft staan, de Vietnam-oorlog. We zijn benieuwd of we op het einde ook nog met plezier 'Good Morning Vietnam' roepen.
De Vietnam-oorlog is net begonnen en we moeten het land vrijwaren van de Vietcong, de communisten uit de regio. Ons hoofdpersonage is Joe Thompson die zijn land onherroepelijk steunt in ieder opzicht. Gedurende de singleplayer krijgen we steeds brieven van zijn familie te horen en in het begin zal je merken dat de brieven vooral steunend overkomen en dat zijn familie achter hem staat in deze oorlog, maar geleidelijk aan zal dit verminderen. Zoals het toen ook was, stelden de mensen in de VS zich de vraag of deze oorlog wel moest blijven duren en of hun aanwezigheid verantwoord was. Joe's gezien laat dit ook blijken in de brieven die het naar hem stuurt en deze oorlog zal dan ook de relatie met zijn familie onherroepelijk veranderen.
Gedurende de singleplayer krijg je tal van missies voorgeschoteld waarin je je steentje bijdraagt in deze oorlog. Zo gebruik je straaljagers en bommenwerpers om vijandelijke installaties te bombarderen of vijandelijke MiG-vliegtuigen te vernietigen. De ontwikkelaar voorziet ook wat afwisseling door je in helikopters te plaatsen waarmee je soldaten moet droppen of burgers moet redden uit de handen van de Vietcong. Wanneer je in een Huey (een gekende Amerikaanse helikopter, nvdr) zit, krijg je soms ook de mogelijkheid om achter het machinegeweer te kruipen. Je moet dan de Amerikaanse soldaten de nodige ondersteuning bieden vanuit de lucht door de Vietcong een kopje kleiner te maken.
Een groot probleem bij Air Conflicts: Vietnam is dat de missies steeds hetzelfde zijn. De ontwikkelaar voorziet een beetje afwisseling in de verschillende opdrachten, maar op zich brengt het weinig op. Na een aantal uur werd het voor ons zo saai dat we ons naar het einde moesten sleuren en we een klein vreugdedansje deden toen de eindcredits over het scherm rolden. Doordat men een vast stramien om het spel over te brengen en om je van de ene opdracht naar de andere te sturen, komt dit bijzonder langdradig over. Beeld je maar eens in dat je een opdracht hebt van een paar minuten, gevolgd door een filmpje, een nieuwe opdracht van een minuut en vervolgens weer een filmpje van een paar minuten. Niet meteen het tempo dat we graag in een game zien.
Na het succesvol uitvoeren van opdrachten is er een kans dat je nieuwe vliegtuigen of helikopters vrijspeelt. Zo heb je de F-100 Super Sabre die je na een tijdje kan gebruiken. Ook de kleine Skyhawk is vrij te spelen, maar bijvoorbeeld ook de grotere transporthelikopters. Ieder vliegtuig kan je voorzien van je eigen keuze in munitie. Afhankelijk van het model kan je twee tot vier verschillende munitiesoorten (raketten en bommen) meenemen. Bij de raketten heb je bijvoorbeeld de AIM9 Sidewinder en bij de bommen de Mark 82, wat toch toont dat men op dat vlak wat onderzoek heeft verricht. Een standaard machinegeweer vind je ook terug bij ieder vliegtuig, al zijn de helikopters sowieso beperkt tot machinegeweren en raketten.
Naast een singleplayer hebben we ook een multiplayer die uit een drietal modi (Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag) bestaat waarmee je je danig kan uitleven.... als er volk online is. De drie modes hanteren de bekende regels die we gewend zijn van deze modi. Vooraleer je zelf een match opzet, kan je uit een aantal instellingen kiezen. Zo kan je kiezen om enkel helikopters, vliegtuigen of beide toe te laten.
De soundtrack van Air Conflicts: Vietnam bestaat natuurlijk uit enkele nummers van de jaren '60. Spijtig genoeg voorziet de ontwikkelaar slechts een handvol nummers, waardoor je ieder nummer een aantal keer zal horen. Op grafisch vlak moet je al zeker niet veel verwachten, aangezien de titel een aantal jaar achter loopt. Een spijtige zaak, want volgens ons zag Air Conflicts: Secret Wars er nog iets beter uit. Ook de filmpjes zijn van een merkbare mindere kwaliteit, omdat ze uitgerokken op het scherm worden weergegeven. We hadden gehoopt dat de ontwikkelaar er hier dan toch een beetje werk had ingestoken, zeker op een platform waar 1080p als normaal wordt aanschouwd.
De controls bij Air Conflicts: Vietnam voelen bovendien niet natuurlijk aan. Je zal moeite hebben om de vliegtuigen en helikopters te kunnen besturen, aangezien deze totaal niet perfect zijn afgesteld op een toetsenbord en muis. Om af te sluiten leggen we een laatste ergernis op tafel, namelijk de AI. Deze is namelijk ondermaats, zeker van je teamgenoten. Ze doen werkelijk niks buiten wat rondvliegen. De vraag is natuurlijk of de ontwikkelaar dit met opzet deed, maar volgens ons is het niet bedoeling dat je teamgenoten enkel dienen als afleiding en een hele missie wat blijven rondlummelen.
- Vietnam-tijdperk
- Steeds hetzelfde
- Grafisch zwak
- Te korte missies/Te veel tussenfilmpjes
- Slechte controls