Infinity Blade III
Derde keer, beste keer in Infinity Blade III?
Dit derde deel in de serie is meteen ook chAIR Entertainment’s sluitstuk van de trilogie en meest ambitieuze titel tot nu toe. Verder voortbordurend op het welbekende zwaardvechtsysteem worden spelwereld, hoofdrolspelers en opties van een flinke upgrade voorzien. Een laatste poging tot uitmelken van de franchise of prachtige zwanenzang alvorens het doek valt?
Als 's werelds meest bekende bedrijf uit Cupertino een nieuw gadget lanceert, kan je er zeker van zijn dat - wanneer het tijd wordt om de grafische kracht te demonstreren - ontwikkelaar chAIR op het podium verschijnt voor een imposante speelsessie. Dit dochterbedrijf van het prestigieuze Epic Games beheerst namelijk de Unreal Engine als geen andere en tovert steevast vuurwerk op de kleine schermen tevoorschijn. Zo geschiedde onlangs nog bij de aankondiging van de iPhone 5S, die gepaard ging met de lancering van de recentste telg in de Infinity Blade-reeks. We winden er geen doekjes om: deel drie ziet er schitterend uit en lost de verwachtingen naar meer en mooier makkelijk in.
Niet alleen de nieuwste generatie toestellen die gebruik kunnen maken van indrukwekkendere toeters en bellen genieten van alle nieuwe effecten zoals anti-aliasing, bloom, hoge resolutie schaduwen en omgevingsreflecties (om enkele te noemen). Zelfs op oudere apparaten wordt het maximale uit de GPU geperst met als enige schaduwzijde langere – maar nog steeds leefbare - laadtijden tot gevolg. Personages, monsters en omgevingen zijn extreem gedetailleerd. Licht-, vuur- en magie-effecten spatten je tegemoet en de spelwereld wordt episch groot en ver in beeld gebracht. De voice acting, geluidseffecten en soundtrack zijn al van even professioneel niveau. We zien het niet veel mobiele titels beter doen vandaag de dag.
Indrukwekkend spektakel: check. Ook de kern van de gameplay, de één tegen één zwaard (of bijl, knots, boog dubbele messen etc.) gevechten, blijft grotendeels onveranderd. Op je tocht om tot bij de snoodaard van dienst, de Worker of Secrets, te komen krijg je nog steeds de één na de andere titaan, kolos of ander monsterlijk gedrocht voor de kiezen waar je, na een korte kennismaking, keurslager-stijl aan mag beginnen te fileren. Dit doe je door aanvallende uithalen te ontwijken, af te blokken of met een goed getimede aanval te pareren. Herhaal dit een paar keer en je creëert een opening in de defensie waarbij je tot de aanval kan overgaan om via het aanraakscherm al zwaaiend en vegend huis te houden.
Basisaanvallen zijn aan te vullen met combo’s, quicktime event achtige Super Attacks en magie. Deze laatste twee nemen tijd om op te laden en tovenarij heeft nu meer variatie in de spreuken. Zo kan je niet enkel aanvallen of verdedigende spells oproepen, tegenstander kunnen tijdelijk kracht, snelheid of eigenschappen ontnomen worden. Indrukwekkende Finisher moves zijn eveneens opnieuw aanwezig. Nieuw is dat niet enkel je wapenkeuze (licht, medium, zwaar) je vechtstijl beïnvloedt, maar dat je naast mannelijk hoofdpersonage Siris ook aan de slag kan als behendige vrouwelijke beenhouwster Isa, die met haar pijl en boog extra variatie toevoegt. Sommige levels zijn specifiek voor één van beide, andere hebben dan weer een andere uitkomst naargelang met wie je speelt.
Het spelverloop is in dit derde deel een stuk minder lineair. Nog steeds grind je je een weg doorheen de levels, die dit keer een pak groter en gevarieerder zijn, waarbij je tussen de gevechten door de omgeving afspeurt naar schatten, ingrediënten voor drankjes en goudstukken. Dit keer op keer tot je sterk genoeg bent om die ene lastige vijand wél te verslaan en verder kan komen. In deel drie worden delen van de spelwereld verbonden door een centrale hub, die je toelaat om als je even een bepaald pad beu bent, een andere weg in te slaan. In dit idyllisch schuiloord kunnen de helden zich bevoorraden, handel drijven, wapens smeden en zalfjes brouwen. Wel een vreemde keuze van chAIR om aan deze laatste twee een cooldown toe te kennen, een werkwijze die we eerder bij free-to-play games verwachten dan bij een premium titel als Infinity Blade. Idem de optie om in-game goud te kopen wat toelaat om al van bij het begin met de meest krachtige uitrusting en wapens aan de slag te gaan, waarbij je maar weinig tegenstand meer te verwerken krijgt. Nog minder netjes is dat specifieke sleutels die de betere schatkisten ontsluiten karig gezaaid zijn en je ondertussen – je raadt het al –wordt uitgenodigd om deze (met echt geld) aan te kopen.
Gelukkig zijn niet alle toevoegingen enkel van cosmetische – of economische aard. Je uitrusting meester worden alvorens je naar een nieuwere variant overschakelt, kan nu in principe eindeloos doorgaan en volledig nieuw zijn de van RPG’s bekende skillpoints die je moet verdienen en toekennen. Op deze manier ontwikkel je bepaalde karakteristieken, die op hun beurt weer nieuwe eigenschappen toegankelijk maken. Dit uitgediepte systeem zorgt er samen met de duizenden combinaties van wapens, uitrusting en vechtstijlen voor dat je héél lang met Infinity Blade 3 aan de slag kan. Aan de multiplayer is er al even hard gesleuteld. De Clash Mobs zijn er weer bij en laten je toe om met je vrienden grote monsters gezamenlijk in de pan te hakken. Er is een nieuwe Trials mode waarbij je de highscores van je vrienden aanpakt en af en toe zit kom je een heus Aegis toernooi tegen waarbij je uitrusting kan winnen. Tel daar de extreem uitgebreide lijst aan achievements bij en je snapt dat je hier een serieus vette kluif aan hebt. Om af te sluiten willen we je nog als tip meegeven dat de mysterieuze draak die je sporadisch uit het niets aan komt vallen best de moeite van het verslaan waard is.
Zelf het zwaard ter hand nemen kan je hier via de App Store (5,99 €).
- Audio-visueel schitterend
- Veel content (single/multi)
- Uitdagend
- Geforceerde FTP elementen
- Best op nieuwere toestellen