Pokémon X & Y
Een nieuw avontuur in Pokémon X & Y
Dit jaar werd de 4Gamers Clash of the Franchises wederom gewonnen door Pokémon. Dat geeft toch aan dat er heel wat Pokémon-fans op onze site zitten en dat die ongetwijfeld heel hard uitkijken naar de nieuwste twee telgen in de reeks, Pokémon X en Pokémon Y. Deze twee games staan in voor een nieuwe generatie die op de Nintendo 3DS zal verschijnen. Hierdoor is het dan ook eindelijk in principe mogelijk om een volledige 3D-wereld te realiseren en tevens heel wat vernieuwing te introduceren. Of dat Game Freak gelukt is, zullen wij je in deze review vertellen. Ondergetekende ging aan de slag met Pokémon X, terwijl collega Guerilladawg de voorkeur had voor het 'coolere' Y (Nadat Charizard X onthuld werd, blafte onze hond duidelijk een toontje lager - nvdr.).
Pokémon heeft altijd al een vrij eenvoudige verhaalopbouw gekend, die pas sinds de Black & White-games naar een wat hoger niveau getild werd. Met Pokémon X & Y gooit Game Freak het over een wat andere boeg. In plaats van meteen de droom als Pokémon meester na te jagen, vertellen de games je het verhaal over een vriendengroepje dat samen op avontuur zal trekken. Jij bent uiteraard een van deze vrienden, waarbij je de keuze krijgt tussen een vrouwelijk of mannelijk personage. Nadat je in je versierd en bemeubeld kamertje ontwaakt, wordt het tijd om samen met je vier vrienden naar Professor Sycamore te gaan. Aangezien hij zich echter in een geheel andere stad bevindt, is het niet slim om zonder Pokémon op pad te gaan.
Dit is wanneer een van je vrienden, Trevor, je de keuze geeft uit de eerste starters: Chespin, Fennekin en Froakie. Vervolgens leer je wat kennis maken met een aantal dorpjes en de eerste Pokémon-gevechten, waarna je dan eindelijk de professor ontmoet. Hij heeft voor jou en je vrienden een opdracht, namelijk het vervolledigen van de Pokédex. Op welke manier dat gebeurt, maakt hem niet uit, al wordt snel duidelijk dat al je vrienden elk een andere manier hebben om met deze opdracht om te gaan. Het ontmoeten van de professor gaat trouwens gepaard met een wel heel leuke verrassing, want hij zal je wederom de keuze geven uit drie starters, maar ditmaal uit het Pokémon Red en Blue tijdperk. Inderdaad, naast de drie nieuwe starters kan je ook Bulbasaur, Charmander of Squirtle op je avontuur meenemen. Dat zal bijlange niet de enige knipoog naar de allereerste twee Pokémon-games zijn, want de gebeurtenissen in deze game zullen vol zitten verwijzingen naar deze games, waardoor menig fan van Red en Blue heel wat nostalgische momenten zal beleven.
Je kan al afleiden dat er veel focus zal liggen op de avonturen van jou en je vrienden. Dit vinden we een heel goede zaak, aangezien het aflopen van gyms wat meer naar de achtergrond is verdwenen. Wel hoeven we natuurlijk geen spectaculaire gebeurtenissen te verwachten. Zij die de vorige Pokémon-games hebben meegemaakt, zullen ongetwijfeld heel wat gebeurtenissen of ontmoetingen herkennen qua inspiratie. De vijand in het verhaal is ditmaal Team Flare, met een wel heel mysterieuze leider. Wat hun bedoelingen zijn en of onze vrienden er in slagen om zowel hun eigen avonturen veilig te beleven als Team Flare een halt toe te roepen, laten we uiteraard aan jullie over om te achterhalen.
Ook qua gameplay weet bijna iedereen waar hij of zij zich aan kan en mag verwachten. De typische turn-based Pokémon-gevechten zijn nog steeds hetzelfde, al ziet het er dankzij de 3D-modellen en de camerastandpunten weer allemaal wat mooier en dynamischer uit. Hierover op de volgende pagina wat meer. Daarnaast vallen er enkele nieuwe zaken te bespeuren die wel degelijk een invloed hebben op de gameplay. Naast drie grote vernieuwingen of toevoegingen aan de gameplay, hebben we ook twee kleintjes: Sky Battles en Horde Battles. Hoewel deze twee nieuwe soorten battles er vrij leuk uitzagen, voelden deze voor ons vooral als een gimmick aan. Met name de horde battles willen wel eens veel te lang duren wanneer je geen aanval hebt die alle Pokémon in een keer schade kan toebrengen. Hoe dan ook zijn er drie belangrijke zaken die we wel zeker even in de spotlights willen zetten.
Ten eerste zijn er de vele quality of life improvements, zoals de exp. share (zie kader van Dawg op pagina 2), waardoor de meesten dit Pokémon avontuur heel anders zullen beleven dan voordien. Het was voor ondergetekende de eerste keer dat hij zijn volledig team gebruikte in de gevechten in plaats van een enkele starter die enorm overpowered getraind was in de vorige games. Voorts heeft Game Freak ook wat opkuiswerk verricht in de menu's (zowel in als buiten de gevechten), zodat alles gestroomlijnder en praktischer is dan ooit tevoren. Het is allemaal erg plastisch en moeilijk om uit te leggen, maar iedereen dit X en Y speelt, zal merken dat er wel degelijk heel wat werk in het spel gestoken is om het allemaal veel vlotter en aangenamer te maken.
In Pokémon X en Y wordt er een nieuw type geïntroduceerd, fairy. Heel wat reeds bestaande Pokémon krijgen dus een herziening qua type en natuurlijk zijn er ook een heel aantal nieuwe Pokémon met dit type. Fairy-type Pokémon-aanvallen zijn super effectief tegen fighting-, dark- en dragon-types, terwijl ze niet erg effectief zijn tegen Pokémon van het type fire, poison en steel. Ze zijn als kers op de taart nog eens volledig immuun voor dragon-aanvallen. Dit zal ongetwijfeld voor heel wat nieuwe strategiën bij de fanbase zorgen en vooralsnog ziet het er naar uit dat dit type vrij goed gebalanceerd is tegenover de andere types.
Een laatste grote, nieuwe toevoeging aan de gameplay zijn de Mega Pokémon. Sommige Pokémon zullen een speciale steen als item kunnen dragen, die hen de kracht geeft om tijdens een gevecht tijdelijk te evolueren naar een sterkere vorm. Er kan slechts één Mega Pokémon per gevecht opgeroepen worden, zodat het allemaal wat eerlijk blijft, maar we zullen jullie alvast waarschuwen dat sommige van deze Mega Pokémon erg geduchte tegenstanders zijn. Naast de gekende Mega Pokémon zoals Mega Charizard, Mega Absol, Mega Mewtwo enz., zijn er ook nog een aantal Mega Pokémon die jullie nog niet gezien hebben. Iedereen zal dus zijn of haar favoriete Mega Pokémon wel terugvinden, al zal niet elke Mega evolutie even praktisch zijn in de latere competitieve wedstrijden. Zo is bijvoorbeeld Blaziken in zijn normale vorm al erg krachtig, maar gaat deze nog wel flink wat vooruit na zijn Mega Evolution. Een beetje een vreemde keuze dus, dat Pokémon zoals Blaziken van een Mega-vorm voorzien worden.
Tot slot is er heel goed nieuws voor de wat meer bedreven Pokémon-spelers. Zij zullen sowieso vertrouwd zijn met Effort Values en dergelijke. Dit zijn verborgen statistieken die op een specifieke manier getraind kunnen worden en je Pokémon veel krachtiger maken dan wanneer ze op de normale manier getraind werden. Game Freak maakt in deze generatie komaf met deze verborgen stats en maakt het trainen ervan veel overzichtelijker en wat minder eentonig. Statistieken van je Pokémon (HP, Attack, Defense, Sp. Atk., Sp. Def. en Speed) kunnen in beperkte mate verbeterd worden door het spelen van een bepaald soort minigame. De bedoeling is om zo snel mogelijk met ballen de Pokémon Balloon Bots een kopje kleiner te maken. Indien dit succesvol lukt, zal je Pokémon wat extra base stats in een specifieke statistiek verdienen en vaak ook een stootzak als beloning krijgen. Deze stootzak kan je vervolgens activeren op het touchscreen zodat je Pokémon tijdens je avontuur nog wat extra base stats kunnen verdienen.
Een nieuwe generatie betekent een nieuwe regio. In Pokémon X en Y kunnen we dan ook de Kalos-regio verkennen. Deze regio is duidelijk geïnspireerd door heel wat Franse plaatsen, zoals bijvoorbeeld Parijs. De grote stad Lumiose City heeft zelfs een Eiffeltoren in het centrum staan, maar talloze tuinen, plaatsen en gebouwen in de wereld zullen sowieso doen terugdenken aan Frankrijk. Zo bevatten heel wat dorpjes typische cafés, waar je gezellig wat kan drinken. Als dat niet echt voor je weggelegd is, kan je steeds eens een boutique bezoeken om nieuwe kledij te kopen. Je personage kan namelijk heel wat verschillende soorten kledij aankopen en dragen, zodat je deze helemaal naar jouw wensen kan personaliseren. Een nieuwe haarcoupe en haarkleur zijn ook geen probleem.
Game Freak heeft dus ook gedacht aan de wat modieuze of vrouwelijke gamer. Voor hen zal allicht ook Pokémon Amie een leuke extra zijn. Via het touchscreen kan je interageren met je Pokémon. Je kan samen met je Pokémon minigames spelen of hen gewoon wat aaien. Hoewel de schattigheidsfactor erg hoog ligt in Pokémon Amie, vonden we het een vrij nutteloze toevoeging. De reden waarom we dit zeggen is omdat we enigszins teleurgesteld waren in de postgame. Deze postgame bestaat hoofdzakelijk uit het zoeken van een handvol legendarische Pokémon en een klein, nieuw stadje waar je je vechtkunsten kan vertonen. Helaas geen nieuwe routes en meerdere steden om te verkennen in de Pokémon League, zoal soms in de vorige generaties het geval was. We begrijpen dat Game Freak de handen vol had met de overstap naar 3D en het maken van honderden modellen en animaties, maar we weten dat sowieso heel wat fans hier een beetje teleurgesteld in zullen zijn.
Naast de uitgebreide singleplayer staat Pokémon ook gekend om de uitgebreide multiplayer mogelijkheden en dat is ditmaal niet anders. Er kan zowel lokaal als online geruild en gevochten worden. Alles wat multiplayer-mogelijkheden betreft, kan je terugvinden in de PSS-tab (Player Search Systems) op het touchscreen. Wij hebben alvast een aantal keren online gevochten en dit verliep zeer vlot en zonder merkbare vertraging. Op dat vlak loopt alles nog wat soepeler dan bij de DS het geval was en je kan wederom voice chatten tijdens het ruilen of het vechten met je vrienden. Naast de vele gevechts- en ruilmogelijkheden met vrienden of vreemdelingen, introduceert men nu de Wonder Trade. Via dit ruilsysteem geef je een Pokémon weg en krijg je er een onbekende Pokémon voor terug. Met wat geluk komt er wel eens een heel zeldzame Pokémon gedag zeggen, met wat pech krijg je voor de zoveelste maal een nutteloze Pokémon met een erg laag level.
O-Powers zijn een tweede grote toevoeging aan de multiplayerfeatures van Pokémon. Het zijn speciale vaardigheden die zeer uiteenlopend kunnen zijn en via PSS gedeeld kunnen worden. Wanneer je met een vriend verbonden bent, kan je O-Powers delen. Op die manier kan je tijdelijk bepaalde statistieken van Pokémon verhogen of zorgt een andere O-Power er bijvoorbeeld voor dat je tijdelijk meer of minder Pokémon in het wild tegen het lijf loopt voor een bepaalde tijd. Er zijn een heel aantal O-Powers te vinden, waardoor iedereen wel zijn of haar favoriet zal hebben. Tot slot kunnen we op multiplayer-vlak nog weinig kwijt over de Global Link, aangezien deze op het moment van schrijven nog niet live was. Sowieso belooft de verbeterde Global Link ons veel meer interactie met onze vrienden en een handig overzicht van het spel op onze computer.
We lieten al eerder verstaan dat de overgang naar 3D heel wat verandering teweeg brengt in de gameplay, maar uiteraard betekent dit dat het grafische aspect ook onderhevig is aan deze verandering. De Unova-regio uit de Black- en White-versies experimenteerde al met wat 3D-achtige omgevingen op de Nintendo DS, maar helaas was de hardware niet krachtig genoeg om een volledige 3D-wereld te renderen. Dit is nu wel mogelijk dankzij de Nintendo 3DS. Kalos wordt door een heel unieke en mooie stijl vormgegeven door 3D-graphics en heel wat uitgedachte camerastandpunten maken het avontuur net wat dynamischer. De dorpjes en routes zijn voorzien van heel wat leuke details, zodat de sfeer er meteen al inzit. Regelmatig zal je ook wat grotere gebouwen tegenkomen die ook mooi en indrukwekkend kunnen overkomen, met als crème de la crème natuurllijk de Pokémon League. De controls zelf vergen wat gewenning, maar eens je een aantal uurtjes in het spel bent zal dat niet meer zo een groot probleem vormen. Af en toe heeft de camera wat kuren in de buitenwereld of in de hoofdstad, maar erg vaak kwam dit gelukkig niet voor.
De Pokémon zelf worden in de gevechten ditmaal voorzien van echte 3D-modellen en animaties. Ook hier wisselt de camera regelmatig van standpunt om het toch allemaal net wat dynamischer te maken dan effectief het geval is. In tegenstelling tot de 3D console spin-offs van Pokémon, heeft men er voor gekozen om de Pokémon in de hoofdserie een animé-look te geven in plaats van de wat realistischere modellen die we reeds kenden. Dit lijkt ons alvast een goede keuzee, want de Pokémon zien er nu werkelijk uit alsof ze uit de tekenfilmserie komen. Als je weet dat er nu meer dan 700 verschillende Pokémon zijn, vinden we het een hele prestatie dat men er in geslaagd is om al deze modellen zo gedetailleerd te maken en ze daarnaast ook te voorzien van talloze animaties.
Grafisch lijkt alles dus dik in orde, ware het niet dat we het natuurlijk ook eventjes moeten hebben over het 3D-effect. Een tijdje geleden liet ontwikkelaar Game Freak ons al weten dat de wereld op zich geen stereoscopisch 3D zal ondersteunen. Enkel de gevechten kunnen met een 3D-effect gespeeld worden. Toch zijn er ook enkele gebouwen waar je ook het 3D-effect kan aanzetten, al blijft het uiteindelijk qua plaatsen wel vrij beperkt. Hoe dan ook waren we zelfs op de momenten dat er stereoscopisch 3D waargenomen kon worden, niet echt onder de indruk van het effect. Ten eerste zorgt dit effect voor een veel lagere framerate, met hier en daar wat framedrops die sommigen onder ons wel wat kunnen storen. Ten tweede valt er niet veel diepteverschil te zien en soms maakt dit effect zelfs de Pokémon 'platter' dan normaal het geval is. Graag zouden we dan ook in de volgende Pokémon-game helemaal geen stereoscopisch 3D terugzien, zodat Game Freak hopelijk meer kracht over heeft om werk te maken van een anti aliasing-oplossing. Zowat het hele spel wordt geplaagd door overdreven aliasing, dat pijnlijk merkbaar wordt wanneer je wat stilstaat of rondwandelt in de game.
Wat de audio van de games betreft, weten we intussen waar we ons zoal aan mogen verwachten. De soundtrack is door de jaren wat elektronischer beginnen klinken en de meesten konden zich perfect in deze keuze vinden. Dit is dan ook niet anders in X & Y, waar de muziek de vele gevechten en omgevingen mooi aanvult. De typische Pokémon-kreetjes zijn ook van de partij, al heeft Pikachu ditmaal een apart 'stemmetje' in het spel gekregen wanneer de Pokémon uit de Pokébal komt of sterft.
Pokemon Y [gespeeld door Dawg] - De mening van Dawgus Gerard Zoals hierboven al te lezen valt, draait het in deze zesde generatie (voorlopig) vooral rond de inbreng van 3D-modellen en de vele subtiele Quality of Life-verbeteringen. Eentje daarvan is misschien minder subtiel dan de rest. Nadat je de eerste gym leader met de grond gelijk maakt, krijg je namelijk Exp. Share, een item dat het gehele spel lang effect zal hebben op de voortgang van jouw team. Het zorgt er voor dat elke Pokémon in jouw team ervaringspunten krijgt (de helft van het totaal), waardoor ook de Pokémon die niets bijdragen tot een gevecht ervaring krijgen. Het is misschien een van de grootste aanpassingen in jaren, toch zeker op vlak van gameplay. Vooral mensen die weinig zin hebben in eindeloos grinden zullen merken dat het nu plots wél mogelijk is om een volledig team te trainen, een keuze die we enkel maar kunnen toejuichen. Het is enkel jammer dat Game Freak voor het grootste deel op veilig speelt. Natuurlijk is het grafisch een grote stap vooruit, maar tegelijkertijd gaan we toch ook een stap achteruit op vlak van post-game en diversiteit. Ergens een beetje vreemd, zeker gezien de formule grondig werd herwerkt in de twee voorgaande games. X & Y houden het op dat vlak vrij traditioneel, met een simpel verhaal en het alom bekende acht "gym leaders en Elite Four" deeltje. Een beetje zoals de originele games dus, wat niet zo vreemd is gezien de vele invloeden uit Red & Blue. De aanwezigheid van de originele 151 Pokémon is bijvoorbeeld erg opvallend, want zowat alle trainers hebben wel één of andere Pokémon uit de eerste generatie en ook de struikgewassen zijn rijkelijk gevuld met Pikachu, Pidgey en Caterpie. Om nog maar te zwijgen over de extra starter die je krijgt. De traditionele aanpak resulteert gelukkig niet in een slechte game. Integendeel, dit is wellicht de meest toegankelijke Pokémon-game tot nu toe en ondanks de magere post-game zullen veteranen deze game ook wel kunnen smaken. Zoals altijd maken het avontuur, de sfeer en de vele gevechten namelijk veel goed. Het feit dat dit de eerste 3D-Pokémon is op een handheld helpt natuurlijk ook wel een beetje. Kalos is in ieder geval een streek die je zeker eens moet bezoeken als je in het bezit bent van een 3DS. Nu maar hopen dat er de komende weken nog wat geheimen over de streek worden onthuld. |
- Overschakeling naar 3D is goed gelukt
- Sfeervolle regio en gebieden
- Enorm veel Quality of Life-verbeteringen
- Goed uitgebouwde en stabiele multiplayer
- Beperkte post-game
- Gimmicks zoals Sky Battles en Pokémon Amie
- 3D-effect kon beter weggelaten worden
- Aliasing