Shadow Warrior
Lekker hakken en schieten in Shadow Warrior
Ontwikkelaar Flying Wild Hog klinkt misschien bij velen niet meteen bekend in de oren, maar wat als we Hard Reset vernoemen? De ontwikkelaar voorziet een remake van de klassieke Shadow Warrior, een game die oorspronkelijk werd ontwikkeld door 3D Realms. Een remake van een klassieker moeten we meestal voorzichtig aanpakken en we zijn dan ook benieuwd naar het eindresultaat.
Het hoofdpersonage in Shadow Warrior is Lo Wang en werkt voor een bedrijf waar een zekere Zilla aan het hoofd staat. Hij krijgt de opdracht om een legendarisch samuraizwaard, genaamd de Nobitsura Kage, te gaan halen bij de eigenaar en je kan natuurlijk raden dat niet alles volgens plan verloopt. Je wordt voor dood achtergelaten, terwijl een demonische aanval de wereld naar de vaantjes helpt. Als hoofdpersonage weet je jezelf uit de penarie te halen en ontmoet je Hoji, een mysterieuze persoon die je verder doorheen het verhaal zal helpen. Hij weet je namelijk te vertellen dat de Nobitsura Kage bestaat uit drie delen en je hiervoor eerst alle drie de delen moet terugvinden vooraleer je het samuraizwaard met ongelimiteerde kracht kunt smeden. Een goed verhaal die de singleplayer goed aan elkaar houdt en geen minuut wist te vervelen. Een grote herspeelbaardheid biedt de singleplayer van de titel wel niet. Eenmaal je jezelf doorheen de singleplayer weet te ploegen, zal je niet meteen zin krijgen om het allemaal nog eens opnieuw te doen.
Samen met Hoji banen we ons een weg doorheen de zeventien hoofdstukken van de singleplayer. In de eerste drie à vier hoofdstukken komen de levels wat repetitief over, maar gelukkig vervaagt dit naarmate we vorderen in het verhaal. Ook zal je merken dat bepaalde hoofdstukken wat langdradig overkomen, aangezien je bepaalde gebieden een paar keer opnieuw moet bezoeken om verder te geraken. Voeg hier dan steeds een stevig gevecht met de demonische vijanden aan toe en je zal merken dat men het her en der wat wou rekken. Je krijgt in elk geval te maken metmet standaard demonisch messenvlees, maar de ontwikkelaar voorziet er ook die zorgen voor een pittige strijd. Zo heb je er die beschikken over een schild om zichzelf te beschermen van je samuraizwaard, maar je hebt er bijvoorbeeld ook die gedode vijanden weer tot leven kunnen brengen. Mochten bepaalde personen het dan nog te makkelijk vinden, mag je je met momenten aan een heus gevecht verwachten met demonische reuzen die je in verschillende fasen moet neerhalen.
Om deze demonische invasie te overleven, beschik je natuurlijk over een aantal wapens. Je voornaamste wapen is je trouwe samuraizwaard waarmee je lelijk kan huishouden. De controls om je zwaard te beheersen, werken zeer aangenaam en precies, waardoor we voor de meeste gevechten ons zwaard verkozen. Voorts krijg je natuurlijk ook de mogelijkheid om je arsenaal uit te breiden met vuurwapens. Een pistool, submachinegeweer, shotgun, vlammenwerper en meer verkrijg je doorheen de singleplayer en zorgen voor dat extraatje dat je met momenten nodig hebt in een gevecht. Doorheen de singleplayer zal je ook verschillende zaken kunnen verzamelen, namelijk geld, Karma-punten en Ki kristallen. De drie elementen zorgen ervoor dat je Lo Wang kunt voorzien van onder andere betere aanvallen of verbeterde wapens.
Het geld dient om je wapens te verbeteren en munitie mee te kopen. Zo kan je kiezen om betere raketten op je Yari Type-24 Rocket Launcher te plaatsen, Sticky Bombs op je kruisboog of de mogelijkheid om twee submachinegeweren te dragen. Ieder wapen heeft vier mogelijke gebieden waarin het verbeterd kan worden. Het prijskaartje stijgt uiteraard naargelang de verbetering. Karma-punten kan je gebruiken om nieuwe skills aan te leren. De skills zijn gegroepeerd in in zes delen, namelijk Mind, Restoration, Katana, Knowledge, Movement en Luck. Ieder deel bestaat dan nog eens uit zes onderverdeling waaruit je kan kiezen. Zo kan je bij Restoration kiezen om Medkits je beter te laten genezen. Als laatste hebben we de Ki kristallen die zich richten op je krachten. De krachten zijn onderverdeeld in vier delen, namelijk Flux, Healing, Protection en Shockwave.
Op visueel vlak ziet Shadow Warrior er zeer goed uit. Alle omgevingen zijn tot in de puntjes afgewerkt en dat kan je ook doortrekken naar de wapens en vijanden. De omgevingen zien er kleurrijk uit en wisselen af per regio. Het geluid van de titel is ook flink in orde. De soundtrack zorgt voor de nodige sfeer en de ontwikkelaar leverde ook goed werk met het stemmenwerk. Ook de humor zit goed en Stan Bush - You've Got The Touch levert natuurlijk een extra punt op. Zoals we al eerder aanhaalden, zitten de controls van de titel goed in elkaar. De melee-aanvallen zorgen voor geen ergernissen en overige acties ondernemen is gemakkelijk. Een punt dat we wel moeten melden, is dat Shadow Warrior bestaat uit gescripte momenten waar je niet onderuit kan. Enige vrijheid in de levels moet je niet verwachten, want dan loop je tegen een onzichtbare muur.
- Melee
- Humor
- Oude/nieuwe elementen
- Repetitief in het begin
- Langdradig met momenten
- Gescripte momenten