Rayman Legends
Rayman Legends springt ook de pannen van het dak op next-gen
[gespeeld op PlayStation 4]
Net als in het geval van Tomb Raider enige tijd geleden krijgen we nu ook een (re-)release van Rayman Legends op next-gen consoles. Niet dat we daarover klagen, want de platformer wist ons al enorm te bekoren op de Wii U dankzij de wervelende actie, de overload aan content en de veelzijdige gameplay. Dat is niet anders op PlayStation 4 en Xbox One, waar Rayman zichzelf bovenaan de all-time platformgame-rankings piloteert. En dat komt niet alleen door het gebrek aan andere kandidaten.
In deze next-gen update focussen we voornamelijk op de nieuwigheden op PS4 en Xbox One. Wil je graag onze impressie van de gameplay en andere features van Rayman Legends weten, dan kun je best meteen doorklikken naar de tweede pagina van deze review, waar je de originele recensie van de versie voor Wii U vindt.
Vorig jaar konden we enkel nog de eigenaars van een Wii U met veel aandrang de aanschaf van Rayman Legends aanbevelen wat je, toegegeven, op Wii U nog kon zien als een hoera-kreet vergelijkbaar met het vinden van een ijskoud flesje Cola in een dorre en snikhete woestijn. Hoewel de line-ups van de Xbox One en PlayStation 4 hebben op dit moment ook nog alles behalve weelderig te noemen zijn, willen de pioniers die als eersten op de next-gen trein gesprongen zijn wellicht toch iets bedachtzamer omgaan met hun portefeuille. Wel, dan hebben we slecht nieuws voor hen: Rayman Legends is een minstens even grote aanrader voor je blinkende nieuwe speeltje als het was voor Nintendo's jongste.
Op grafisch vlak kon Rayman Legends zelfs op Wii U al verbazen met prachtige graphics en animaties. Onze PlayStation 4 versie, die het hele zaakje aan een blitse 60 frames per seconde op 1080p draait, doet er nog een schepje bovenop. Aan het sublieme leveldesign wijzigt de grafische krachtpatserij uiteraard niks, maar de vloeiende animaties van de personages en omgevingen in volle actie zijn simpelweg adembenemend. Heb je een hart voor 2D-platforming in combinatie met knappe visuals? Dan heeft consoleland op dit moment niks beters te bieden dan dit, geloof ons.
Een andere wijziging vinden we in de laadtijden. Die zijn geëvolueerd van enkele seconden op Wii U naar niks komma noppes. Wanneer je om het even welke menu-optie kiest, of met je personage een nieuw level selecteert word je meteen en zonder dralen in de actie gekatapulteerd. Niet dat de laadtijden op Wii U dramatisch waren, maar eens je het spel gespeeld hebt zonder wachten merk je pas hoe vervelend de laadschermen in het origineel zijn.
Als kleine extraatjes heeft Ubisoft voor elke next-gen versie enkele exclusieve outfits toegevoegd. Xbox One gamers krijgen bijvoorbeeld Splinter Ray en Ray Vaas uit de Splinter Cell en Far Cry franchises, terwijl PlayStation 4 eigenaars het met Assassin Ray uit, jawel, Assassin's Creed moeten stellen. We complimenteerden het origineel op Wii U expliciet met het gebruik van de Gamepad voor het doorbrowsen van alle menu's, het gebruik ervan in de gameplay en het krassen van de loten die je kunt winnen in elk level. Op PS4 mapt Ubisoft enkele touch-vriendelijke functies naar het Touchpad. Je kunt het spel natuurlijk ook op afstand met je Vita spelen, maar krijgt daar enkele de PS4-ervaring voorgeschoteld. We waren toch enigszins teleurgesteld dat Ubisoft niet de moeite heeft genomen om de Wii U Gamepad-functionaliteit mee te mappen naar de PS Vita.
Met nóg strakkere graphics, de afwezigheid van laadtijden en een hoopje nieuwe outfits is Rayman Legens in onze ogen geen aankoop waard als je de Wii U versie al in huis hebt. De kansen zijn echter een pak groter dat dat niet het geval is dan wel, want Rayman Legends is zonder twijfel één van de beste games van 2013 die zo goed als niemand speelde. Ubisoft brengt de game voor PS4 en Xbox One bovendien op de markt aan een gereduceerde prijs van 40 euro, dus doe jezelf een plezier en pik de game zo snel mogelijk op voor je next-gen speeltje.
Steekt Rayman Legends Mario naar de platform-kroon op Wii U?
[gespeeld op Wii U]
Met Rayman Origins bracht Ubisoft in 2011 een geweldige platformgame uit waarvan de verkopen voor geen meter liepen. De gevolgen van een game in november te releasen tussen de jaarlijkse updates van diverse mega-franchises door waren daar niet vreemd aan. Het was dan ook een opluchting om te zien dat de nieuwe Rayman Legends, de opvolger die ooit als Wii U-exclusive werd aangekondigd, een releasemoment heeft gekregen dat weliswaar opnieuw in het drukke najaar gesitueerd is, maar toch met wat meer ademruimte op de releasekalender. Hopelijk hebben jullie deze keer wél wat budget uitgetrokken voor Rayman, want met Rayman Legends serveert Ubisoft opnieuw platforming om van te smullen.
Op zich is Rayman Legends een doordeweekse side-scrolling platformer, maar wel eentje die zowat alles goed doet wat het genre zo populair maakt bij jong en oud. De gameplay bestaat niet verrassend hoofdzakelijk uit rennen en springen, maar die eenvoudige mechanismen worden bijna verheven tot kunst dankzij een geweldig leveldesign en een uitdagende, maar vloeiende moeilijkheidscurve. Van zodra je je wat comfortabel begint te voelen bij het overwinnen van levels en hun vijanden doet het spel er telkens weer een schepje bovenop door nieuwe hindernissen te voorzien en je kunde dat tikkeltje meer te stretchen. Uiteindelijk zul je botsen op obstakels die te hoog gegrepen zijn voor je mogelijkheden, maar in plaats van je te frustreren weet de game precies de juiste wortel voor je neus te houden om je te laten blijven proberen.
Rayman Legends is dan ook een schier onuitputtelijke bron van afwisseling en innovatie. De puzzels en de platformelementen krijgen continu nieuwe tweaks die ze fris houden. Ook de spelwerelden blijven vol nieuwigheden zitten en zijn prachtig vormgegeven en geanimeerd, wat de omgevingen erg levendig en tegelijk fantasierijk doet aanvoelen. Elk level heeft zijn eigen unieke design en karakter en elke keer weet het spel te blijven verrassen. Ook de audio zit helemaal snor, met passende begeleidende deuntjes en spetterende muzieklevels. Deze laatste moeten zowat het handelsmerk van Rayman Legends zijn, met levels waarin de actie perfect afgestemd is op de beat van de muziek. Deze uitdagingen zijn tegelijk grappig en uniek, met een niet te onderschatten voordeel wanneer je de nummers ook effectief kent.
De navigatie doorheen de game gebeurt via een centrale galerij waar verschillende schilderijen zijn opgehangen. Elk schilderij biedt op zijn beurt toegang tot een rits onderliggende schilderwerken met een welbepaald thema en met specifieke personages om vrij te spelen, goed verstopte Teensies om te zoeken, uitdagingen om te voltooien en een knappe apotheose in de vorm van de eerder genoemde muzieklevels. Door de veelzijdigheid van elk level en de verschillende opdrachten om collectibles te verzamelen, je score op te drijven en geheime puzzels te ontdekken zul je het wellicht niet bij één spelbeurt houden, maar zul je ook na het uitspelen van het laatste schilderij willen terugkeren en levels opnieuw spelen.
Topscores en collectibles leveren in Rayman Legends immers wat op: er zijn niet alleen tientallen personages vrij te spelen, maar ook volledige levels uit Rayman Origins. Ubisoft moet het ook jammer gevonden hebben dat minder gamers dan verhoopt in aanraking zijn gekomen met de vorige game, dus is er een grote Back to Origins sectie toegevoegd in het hoofdmenu. Daarin vind je maar liefst vijf spelwerelden uit Origins met elk acht levels. Wanneer je deze levels speelt ga je misschien merken dat Origins wat langdradiger is en aan een trager tempo speelt dan de rotvaart die Legends je soms voorschotelt, maar de beide spelervaringen op één disc krijgen biedt zonder meer een enorme meerwaarde. Een groot bedankje aan Ubisoft om deze levels gewoon gratis mee te geven.
Het is wel zo dat je de Origins-levels niet zomaar vrijspeelt. Doorheen de hoofdgame kun je krasloten verdienen die willekeurig een personage of een andere bonus opleveren, of die je toegang geven tot een Origins-level. In elke omgeving voldoende Teensies verzamelen en punten scoren is dus de boodschap, wat een uitstekende katalysator is om alweer meer waarde en speeltijd uit deze game te puren. Het random-effect dat je krijgt door lotjes te moeten krassen zorgt ervoor dat je soms wat teleurgesteld wordt, maar er valt altijd wel iets anders te doen om meer krasloten te verkrijgen.
Op multiplayergebied is er de mogelijkheid om lokaal met maximaal vier personen samen te spelen. Net zoals bij de New Super Mario Bros. games is platforming met zijn vieren soms gewoon pure chaos, maar als je met spelers van hetzelfde niveau en met dezelfde bedoelingen kunt spelen is het gewoon dikke fun. Qua online multiplayer zijn er modi voorzien die je al vrij snel vrijspeelt waarin je dagelijks en wekelijks nieuwe uitdagingen terugvindt die ook bijdragen tot het vrijspelen van steeds meer content vanop de disc.
Zoals al vermeld werd Rayman Legends ooit aangekondigd als een exclusieve game voor de Wii U, maar kreeg de game uiteindelijk een multiplatformrelease met ook versies voor Xbox 360 en PS3, voor pc en zelfs voor PS Vita. Wij testten de game op Wii U en kunnen niet anders dan besluiten dat het spel duidelijk voor deze console werd ontworpen. De integratie van het Wii U gamepad is zo intens en krachtig dat het soms moeilijk was om ons voor te stellen hoe andere platformen hetzelfde zouden kunnen realiseren zonder allerlei shortcuts of hulpmenu’s. De interactieve puzzelelementen waarbij je poorten openschuift of radertjes ronddraait met de stylus zijn in het bijzonder aangewezen op een vereenvoudigde besturing met een standaardcontroller. Door de meerwaarde van de gamepad-integratie zou de Wii U dan ook het platform bij uitstek moeten zijn om Rayman Legends te spelen. Meer zelfs, Legends is wellicht een van de meest veelzijdige en aangepaste third party games die op dit moment voor Wii U te verkrijgen zijn.
- Veelzijdige platforming om van te smullen
- Prachtige animaties, muziek en leveldesign
- Tjokvol (vrij te spelen) content
- Mooie integratie van de Wii U gamepad...
- ...afwezigheid van gamepad bij andere versies