Diablo III (PS3, Xbox 360)
Bezoek nu ook de hel van Diablo III op consoles
[gespeeld op Xbox 360]
Weinig pc-releases werden in 2012 zo door de mangel gehaald als het controversiële Diablo III. Blizzards terugkeer naar de poorten van de hel werd op heel diverse reacties onthaald, niet in het minst door de problemen tijdens de eerste weken na de launch van de game op pc. Na bijna anderhalf jaar sleutelen probeert Blizzard nu de zieltjes van consolegamers te winnen met dezelfde titel en dat na meer dan tien jaar exclusieve pc-ontwikkeling.
In deze review proberen we vooral dieper in te gaan op wat eigenaars van een PlayStation 3 of Xbox 360 mogen verwachten op hun geliefde console in vergelijking met wat pc-gamers vorig jaar al kregen. Voor een algemene beschrijving van de gameplay en het verhaal van Diablo III verwijzen we graag naar de excellente pc-review van collega Deuces22. Over dat verhaal is al bijzonder veel geschreven en gezegd. Zelf kunnen we de eerder voorspelbare plot allerminst een hoogtepunt in de franchise noemen, maar als je vergelijkt met andere (console)titels binnen hetzelfde genre is Diablo III zeker ook geen stationsromannetje dat zwemt tussen de kwaliteitsliteratuur.
De grootste verandering waar consolegamers zich aan mogen verwachten is haast vanzelfsprekend de nieuwe besturing. Weg met de traditionele point-and-click controls, die werden ingeruild voor een directere controle van je personage met de linkerstick van de controller. Op de rechterstick vinden we dan weer een voor consoles exclusieve duikbeweging , die je oneindig kunt herhalen. Deze aanpassingen maken van Diablo III zeker geen Assassin’s Creed, maar de meer responsieve besturing maakt je wel dichter betrokken bij je held en zorgt ook voor een andere vechtervaring. Uiteraard blijft het snipen van vijanden op afstand met de Demon Hunter een prettige bezigheid en natuurlijk kun je je nog steeds vermaken door tegenstanders te lokken met de stomp-move van een Barbarian om ze daarna met één mep de kop in te slaan, maar rake slagen uitdelen om dan subtiel weg te duiken en terug te keren voelt ook best leuk aan. De controls geven je dus meer tactische mogelijkheden zonder dat de game aan strategische diepgang en customisatie-opties inboet.
De inventory werd voor deze console-port wat herschikt, zodat je nu over een radiaal selectiemenu beschikt om tussen je verschillende itemslots te browsen. Dit menu werkt behoorlijk goed, maar het vergelijken van items (waar nogal wat tekst in vrij kleine font bij komt kijken) gaat stroever dan op pc. Elk item neemt nu gewoon precies één slot in je inventory in, zodat het puzzelen met objecten van verschillende omvang in je inventory niet meer hoeft. Dat maakt het beheer van je loot iets gebruiksvriendelijker en makkelijker, maar neemt volgens ons tegelijk ook wat weg van de charme van het looten en het beheer van de dure plaatsjes in je rugzak dat voor ons onlosmakelijk verbonden is met old school rpg’s als die uit de Diablo-franchise.
Een andere belangrijke wijziging ten opzichte van de pc-versie situeert zich in het online-gedeelte, meerbepaald de afwezigheid van een stuk ervan. Consolegamers hebben geen Battle.net-account nodig en kunnen zoveel offline spelen als ze dat willen. Ook de auction houses zijn geschrapt, dus je zal aan loot moeten zien te geraken door deze ofwel zelf te vinden, ofwel te krijgen van een van je online medespelers. Naar ons aanvoelen heeft Blizzard door het schrappen van de online veilinghuizen ook de keuze gemaakt om de loot drops ietwat te herbalanceren: op console hebben we de indruk dat de continue stroom van baggerdrops wat getemperd is tegenover de pc-versie, maar het kleinere aantal drops is wel gecompenseerd door een betere kwaliteit ervan en een hogere kans dat je iets opraapt dat voor jouw klasse bruikbaar is.
De consoleversie bevat ook een offline multiplayer, die wat ons betreft een van de beste zetelcoöperatieve ervaringen oplevert die je op consoles kunt vinden. Dat is tenminste zo wanneer je samen aan het slashen en spellcasten bent, want eens in de pauzemenu’s blokkeer je de boel voor iedereen tegelijk. Een ander euvel waar je moet mee rekening houden wanneer je met vrienden samenspeelt is dat alle loot niet langer voor jou alleen is en je moet afspreken wie wat mag oprapen. Spelers die ook in de zetel een free-for-all attitude hebben houden het daarom toch maar best bij de online multiplayer.
- Vlotte besturing, duikrol is meerwaarde
- Offline multiplayer
- Online overbodigheden geschrapt
- Loot fever!
- Inventory management for dummies
- Nog steeds geen Shakespeare