The Wonderful 101
101 Dalma- helden in The Wonderful 101
Dat Nintendo het de laatste tijd stevig te verduren krijgt bij de gamers is nog licht uitgedrukt. Er komen weinig games uit en deze van Nintendo zelf durven wel eens aan te voelen als 'meer van hetzelfde'. Gelukkig hebben we eindelijk nog eens een reden om blij te zijn met de console, want Platinum Games komt deze week met The Wonderful 101 op de proppen. Als je naar de voorgaande games van deze ontwikkelaar kijkt zul je zien dat je je weer aan hoogstaande actie mag verwachten.
In de Wonderful 101 speel je in een groot team van superhelden die de aarde moet redden van een buitenaardse invasie. Deze dragen de naam 'Gearthjerk' en zijn veel groter en sterker dan de mensen en zelfs voor een held van de Aarde zijn ze te veel van het goede om alleen aan te pakken. Groeperen met andere woorden en als een team de vijand neerkrijgen is dus de boodschap. Iedere held kan zijn krachten oproepen door 'Wonder-Eyes' gecombineerd met een kleur uit te roepen. Als een echte power ranger of super saiyan zie je hem of haar dan veranderen en in totaal heb je zo zeven hoofdkleuren die meteen ook de sterren van de dag zijn. Naast deze hoofdhelden heb je ook een heleboel kleinere helden zoals 'Wonder Medic' of 'Wonder Gymnast'. Deze staan je bij in de gevechten en kunnen je speciale aanvallen versterken, maar zul je niet te horen krijgen in de tussenfilmpjes. Zelfs de gewone burger kan tijdelijk je troepen versterken. Met de rechter controlstick kun je een cirkel rond de burgers tekenen en vervolgens zullen zij tijdelijk versterkt worden om voor een nog groter leger aan helden te zorgen.
Eenmaal je begint te hakken en slaan merk je al snel dat dit wel degelijk het werk is van Hideki Kamiya en zijn collega's. Je hebt een basis-aanval om je team te laten aanvallen en een grote aanval om jouw speciale techniek uit te voeren. Iedere held heeft zijn eigen specialiteit, zoals vechten met vuisten, een zwaard of een zweep en je kan ze nog sterker maken door een symbool te tekenen met je rechterstick. Hoe groter het symbool, hoe krachtiger je wapen ook wordt. Teken je dus een grote lijn, dan zal Wonder-Eyes Blue verschijnen met een gigantisch zwaard om even alle vijanden in de omgeving weg te vegen.
Dat de game maar twee aanvalsknoppen heeft, wilt niet zeggen dat het er eentonig aan zal toegaan. Op eender welk moment kun je namelijk wisselen van held door zijn symbool te tekenen met je stick en aangezien je medehelden ook bewusteloos kunnen vallen, ontwijk je maar beter de grotere aanvallen. Met een kleiner team sta je zwakker en je moet naar iedere held lopen om hem of haar weer bij bewustzijn te krijgen. Daarnaast verdien je ook nog geld door je missies te volbrengen of zoals in de LEGO-games de objecten in de omgeving te vernietigen. Hiermee kun je dan nieuwe teamaanvallen leren of voorwerpen kopen die een bepaald effect hebben als je ze bij je draagt. Tel alles op en je bent constant bezig met de vijanden die op het scherm verschijnen. Aangezien je zelf met een grote groep personages speelt, mag je er gerust op zijn dat de vijanden ook altijd minstens per vijf op het scherm zullen verschijnen.
Platinum Games zei een tijd terug dat het er niet toe doet hoelang een game duurt, zolang het maar plezier brengt. Velen dachten dat Wonderful 101 daardoor kort ging zijn, maar integendeel. De game is minstens zolang als de originele Bayonetta en net zoals in die game is het gesplitst in meerdere Acts waarbij je constant nieuwe bazen of andere rariteiten tegenkomt en de ene na de andere plotwending krijgt. De game is wel een pak minder serieus dan hun vorige games. Iedere held heeft zo wel zijn eigen karaktertrekjes en ze onderling bezig horen boeit iedere minuut van de game. Zelfs de vijanden kunnen er wel wat van, want voor een gevecht begint wordt iedere vijand geïntroduceerd in een cutscène waar je paf van staat.
Wie onder ons ook wel weg is van het grafische geweld, zal wel tevreden zijn met wat je voorgeschoteld krijgt. De voice-acting is grappig en goed te noemen en hetzelfde geldt voor de muziek, maar ergens zie je wel dat dit een exclusieve game is voor de Wii U. Veel detail is er in de karakters en aanvallen gestoken en ook de omgevingen zijn meestal prachtig afgewerkt. Door het aantal vijanden op je scherm en de grote hoeveelheid actie zou je je afvragen of de huidige toestellen dit wel nog zouden kunnen weergeven zonder er iets voor in te boeten en als je in een tussenfilmpje je geweer, lasso of zwaard bovenhaalt om een aankomend gevaarte uit de weg te ruimen sta je er net zo naar te kijken als het kind in je vroeger bij je favoriete actiereeks.
Is de game dan een perfecte actiegame te noemen? Misschien, maar ergens sluipt er wel eens een klein minpuntje in. Je kan de game enkel met de gamepad spelen, maar heel af en toe moet je een gebouw binnengaan om een puzzel op te lossen en hier zou je toch graag de tv bij je hebben. Je moet dan constant je gamepad scherm veranderen om een beeld van binnen of van buiten te krijgen en zo de puzzel te volbrengen en ook al speel je samen met de tv gaat het nog niet zo vlot. De camera staat namelijk erg dicht bij je personages en zo is het moeilijk rond te kijken wat je precies moet doen. Gelukkig zijn er dan geen vijanden te bespeuren of het werd een volledige chaos. Ook je speciale aanvallen kun je niet tevoorschijn toveren met je touchscreen, maar enkel met je rechterstick. Dit was echter niet storend aangezien je dan toch je vinger van je actieknoppen ging moeten verwijderen, maar het had er gerust mogen in zitten.
Ben je klaar met de held te spelen voor de Aarde, dan kun je toch nog even de aliens enkele lesjes leren in een challenge mode. Hierin kun je het wave na wave opnemen tegen de vele vijanden uit de story mode op de verschillende locaties die je bezocht hebt. Het is meer een uithoudingstest te noemen, want de vijanden hier zijn talrijker en dus ook moeilijker te ontwijken. Alles wat je geleerd hebt, neem je gelukkig ook mee in deze mode. Dus hoe sterker je bent en des te verder je in het verhaal bent, hoe meer kans je maakt om een missie in de challenge mode af te werken. Als het echt nodig is, kun je wel even een artillerie oproepen van de voorwerpen die je doorgaans in de levels vindt en je kan je team tot de volle 100 man brengen door de burgers in te lijven die je op je weg vindt. Wat zeg je, 101 helden? Natuurlijk, maar jij bent dan ook de belangrijkste held van allemaal.
- Doldwaze helden en vijanden
- Actie en nog eens actie
- Detail in karakters en omgeving
- Puzzels in kleine gebouwtjes
- Gamepad only soms niet zo handig