NASCAR: The Game 2013
Extreem links in NASCAR: The Game 2013
Tegenwoordig krijgen we jaarlijks onze dosis aan titels in het racegenre, maar niet elke vorm is even populair in onze contreien. Nascar is zo'n genre dat vooral populair is in de Verenigde Staten, maar dat schrikt ontwikkelaar Eutechnyx niet af om haar NASCAR: The Game 2013 ook naar Europa over te brengen. We zijn alvast benieuwd of we ons kunnen vinden in de talloze rondjes naar de overwinning.
Beginnen doen we de creatie van ons personage dat achter het stuur zal kruipen. We geven hem of haar een naam, een nationaliteit en kiezen een team waarvoor we willen rijden. Nadat we dit voltooiden, volgde er een testrit waarbij de beste besturing voor je wordt gekozen. Uiteraard kan je deze nog aanpassen als je vindt dat sommige eigenschappen anders mogen. Na onze testrit krijgen we ook onze eerste sponsor. Een sponsor betaalt je na elke race uit en de hoeveelheid wordt bepaald door middel van je positie bij aankomst aan de eindmeet (logischerwijs). Als racer kan je natuurlijk meerdere sponsors bezitten en deze komen allemaal mooi op de wagen te staan. Nu we onze eerste sponsor hebben, kunnen we starten aan het seizoen.
Een seizoen bestaat uit vijftig evenementen waarbij je iedere keer voor de eerste plaats moet gaan. Een event vindt plaats gedurende een weekend en bestaat uit enkele delen. Zo kan je een paar keer oefenen op het circuit om aanpassingen te kunnen doorvoeren aan de wagen, zodat je de optimale regeling hebt op alle onderdelen. Na de oefensessies doe je een kwalificatieronde die je uiteindelijke startplaats in de race beslist. Ten slotte mag je starten aan de race. Voor de start van een event krijg je de mogelijkheid om te kiezen hoeveel rondes je wil doen op het circuit, hoeveel oefensessies er kunnen zijn, hoeveel weerstand de tegenstanders bieden, hoeveel brandstof er wordt verbruikt en meer. Op die manier kan je zelf tweaken in welke mate je voor de volledige ervaring gaat of voor de korte hap.
Om enige afwisseling te bezorgen, zijn er enkele soorten evenementen. In de meeste gevallen moet je een aantal rondes op het circuit rijden, maar er zijn ook andere evenementen waar je bijvoorbeeld een andere wagen moet inhalen om zo te kunnen winnen. Er is ook een afvalrace waarbij elke minuut de laatste afvalt. Het is dan aan jou om het zolang mogelijk uit te houden en uiteraard moet je proberen om de eerste plaats te behalen, zodat je als enige overblijft. De artificiële intelligentie van de tegenstanders zit in elk geval goed, want we hadden het moeilijk om de eerst te eindigen en dit was op een gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Er zijn momenten waarop je zal vloeken, omdat een ongeluk wordt veroorzaakt door een computergestuurde tegenstanders, maar in veel gevallen komt dit door een stuurfout van jouw kant. We dachten wel vaker dat het gestuntel was van de tegenpartij, maar in de herhaling moesten we dan toegeven dat we zelf de brokkenpiloot waren. Om hier wat bij te helpen, voorziet de ontwikkelaar een Proximity Meter. De Proximity Meter geeft aan waar auto's om je heen zich bevinden. Zo neem je meteen waar als iemand achter je of naast je komt te rijden. Hierdoor kan je makkelijk beslissen of je al dan niet een wagen inhaalt of misschien een botsing veroorzaakt als je uitwijkt.
Je zuurverdiende centjes kan je spenderen aan betere onderdelen voor je wagen. De verschillende onderdelen zijn onderverdeeld in vijf categorieën, namelijk Motor, Chasis, Brakes, Transmission en Development Pack. Iedere categorie bestaat uit enkele niveaus, waardoor je wel even zoet bent om ze volledig uit te bouwen. Ze richten zich vooral op de snelheid, remkracht of gewicht van je wagen, dus gedurende een race voel je sowieso het verschil. Het laatste, Development Pack, laat je toe om je motor langer te laten draaien vooraleer hij oververhit.
Naast de Career-mode krijgen we ook toegang tot de Singleplayer, Challenges en een Multiplayer. In de Singleplayer-mode kan je afgelopen evenementen opnieuw naspelen met eventueel gewijzigde opties aan de start van het event. Bij Challenges wordt je ervaring op de proef gesteld in twee modes, namelijk Head to Head en Highlights. In Highlights moet je op het circuit het resultaat verslagen dat een racer in het echt leven behaalde. Bij Head to Head kan je kiezen om een topracer uit te dagen voor een duel. Om af te sluiten hebben we ook nog de Multiplayer waar je met zijn zestienen het kan uitvechten. Je kiest een racer, een wagen en een circuit waarop je wi rijden en je kan starten. Enig nadeel dat we ondervonden gedurende onze testuurtjes is dat we moeilijk andere spelers vonden, niet meteen een goed teken voor een online ervaring.
Op visueel vlak oogt NASCAR: The Game 2013 er gewoontjes uit. Alles werd mooi afgewerkt en de wagens ogen goed, ook aan de binnenkant. De verschillende circuits komen realitisch over en wanneer je 's nacht rijdt, komt er een speciale sfeer naar boven. Het geluid in de titel kan je over dezelfde kam scheren als het grafische. Het is gewoontjes en laat geen steken vallen op vlak van realistische geluiden voor de wagens, maar meer ook niet.
- NASCAR-gevoel
- Niet voor iedereen
- Multiplayer is wat dood