Magic The Gathering: Duels of the Planeswalkers 2014
Al sinds 1993 zijn er enorm veel spelers in de ban van Magic: The Gathering. Het verzamelkaartspel kent ondertussen zelfs wereldkampioenschappen waar pro's met veel inzicht, tactiek en dat tikkeltje geluk het spel spelen. Met Duals of the Planeswalkers 2014 kan je het verslavende spel ook spelen op Xbox Live, PSN, Windows, iOS en Android, een hele boterham. Perfect voor beginners die in de wereld van Magic willen duiken en perfect voor veteranen die hun spel eens anders willen spelen.
Duels of the Planeswalkers 2014 heeft een broodnodige tutorial waarin alle mogelijkheden duidelijk uitgelegd worden. Om enige duidelijkheid te geven over het spel leggen we het kort even uit. De basis is redelijk gemakkelijk: spelers beginnen elk met zeven kaarten uit hun verzameling en proberen de tegenstander uit te schakelen. Tijdens een ronde bouw je liefst zo snel mogelijk je mana op door een landkaarten te spelen. Wanneer je voldoende mana hebt kan je creatures-kaarten of de verschillende magische spreuk-kaarten gebruiken om het leven van de tegenstander iets moeilijker te maken. Het is dankzij de ettelijke duizenden verschillende kaarten dat het spel redelijk ingewikkeld kan worden omdat sommige kaarten aparte tactische regels hebben. Het belangrijkste is dat zelf voor nieuwelingen het spel perfect speelbaar is dankzij de duidelijke uitleg in het spel via handige pop-ups als je dat wil.
Spelers die de vorige Duels of the Planeswalkers gespeeld hebben zullen onmiddelijk opmerken dat er redelijk wat nieuwe content in het spel zit. Voor de single player is er extra veel content gebracht met de gewone single player campaign, tien moeilijke puzzeluitdagingen en het nieuwe Sealed Play, waarin je zelf je deck kan samenstellen, iets wat al lang op ons verlanglijstje stond voor Duels of the Planeswalkers. In de single player campaign speel je, met planeswalker Chandra Nalaar aan je zijde, in vijf verschillende locaties. Elke locatie heeft leuke gethematiseerde gevechten om je op te warmen voor het gevecht met de lokale eindbaas. Deze gaan samen met bloedmooie comic-achtige cutscenes om het geheel wat meer body te geven.
De gevechten worden na verloop van tijd steeds moeilijker en zijn een perfecte manier om je voor te bereiden voor het echte spel of de online spelmodi. Met de nieuwe Sealed Play-game mode heb je de complete vrijheid om je eigen deck met kaarten samen te stellen op basis van booster sets die je in het begin krijgt (vergelijkbaar met de Ultimate Team modus uit Fifa). Bij het kiezen van de kaarten waarmee je uiteindelijk wil gaan spelen geeft het spel aan hoe krachtig je deck is en krijg je ook andere nuttige informatie om een gebalanceerde keuze te maken. Met je zelf gekozen kaartenset speel je één voor één tegen zes andere A.I. karakters om daarna tegen online spelers uit te maken of jouw deck de sterkste is. Als je echt geen tijd wil spenderen aan het samenstellen van het perfecte deck kun je het spel ook gewoon zelf een voorstel laten doen. Misschien jammer voor die-hards, maar zeker handig voor wie gewoon een potje wil spelen zonder zich in de details van elke kaart te verdiepen. Je kan twee verschillende Sealed Play decks samenstellen. Als je er meer wilt hebben moet je nog eens 1,50 euro betalen per deck.
Tenslotte heb je dan de tien verschillende puzzeluitdagingen. In deze game mode heb je maar één ronde de tijd om je tegenstander uit te schakelen in een opgezet gevecht. Hier zal je echt je hersenmassa moeten gebruiken om de oplossing te vinden. Uitdagend, zeer moeilijk en leuk als je het uiteindelijk gevonden hebt. Er mochten er wat ons betreft gerust nog meer geweest zijn dan tien.
Er zijn genoeg redenen om het spel te spelen maar de online-gevechten zijn voor de meeste spelers toch de grootste. Dankzij de Sealed Play-mode is er online eindelijk wat extra ruimte voor tactisch spel, maar er zijn natuurlijk ook nog de standaard gevechten tussen de door Wizards of the Coast samengestelde decks. De hectische Free-for-all met vier spelers is ook terug, dus hou je maar al vast voor strategisch samenspel om daarna staalhard bedrogen te worden. De online mode loopt allemaal redelijk soepel, al heb je af en toe wel eens een spel dat abrupt afloopt door een verbindings-error. Ook zijn er redelijk wat lafaards die vroegtijdig het spel verlaten omdat ze aan het verliezen zijn.
We haalden al aan dat er veel nieuwe content is ontwikkeld voor de 2014-editie, wat zich ook buiten de beschikbare spelmodi laat voelen. Duels of the Planeswalkers kent nu ook geanimeerde kaarten die net zoals de gewone kaarten een uitzonderlijke mooie art hebben. Enkel zeldzame of extra krachtige kaarten zijn geanimeerd zodat deze kaarten toch nog net iets specialer zijn.
Met al de vernieuwingen is het jammer dat de UI van het spel nog steeds grotendeels onveranderd is gelaten. We begrijpen perfect dat een kaartspel niet al teveel showelementen kan hebben, maar het steeds wachten tussen een landkaart spelen en daarna een creature-kaart of overgaan tot de aanvalronde wordt na een paar uur spelen toch wat eentonig door de vooral functionele maar weinig opwindende interface. Tijdens het spelen zelf kan het al eens gebeuren dat het spel wat hapert, al is dat zeer beperkt. Over het geluid valt er weinig te vertellen, wat positief is. Het spel komt met enkele leuke geluid-effecten die nooit op je zenuwen werken.
- Verslavend en uitdagend
- Sealed Play
- Omgeving tijdens spelen
- Wachten bij elke actie