New Super Luigi U
Luigi schuift uit in Super New Luigi U
2013 is het jaar van Luigi volgens Nintendo en om dat er nog eens goed in te wrijven komt men met New Super Luigi U op de proppen. Waar is het woord “Bros” naartoe? Geen idee, maar het wijst er alleszins op dat Mario in deze game niet verschijnt. Luigi staat in de schijnwerpers en dat kan alleen maar door zijn familielid even van het toneel te halen. Of hij alleen in staat is een goede game op poten te zetten moeten we uiteraard nog nagaan.
New Super Luigi U kan zowel gespeeld worden door spelers die New Super Mario Bros U wel al hebben, als spelers die er zelfs nog nooit van hebben gehoord. Je kan deze nieuwe game aankopen als een soort van DLC voor New Super Mario Bros U of als aparte game, wat je uiteraard wel wat meer centjes zal kosten. Momenteel is het spel al beschikbaar als digitale download, maar om de game op schijf te kopen moet je nog even wachten tot 26 juli. Dat gezegd zijnde kunnen we overgaan tot het eigenlijke spel.
“Haast en spoed is zelden goed.” Wijze woorden die we uit onze kindertijd kennen en bij het spelen van deze game volledig moeten verloochenen. Zelfs bij het allereerste level krijg je deze keer niet meer dan 100 seconden, wat wil zeggen dat het “Hurry up!”-deuntje al bij de aanvang van elk level wordt gespeeld, gevolgd door een versnelde versie van de normale achtergrondmuziek die we kennen uit New Super Mario Bros U. Dit vormt dan ook meteen het eerste grote verschil met voorgenoemde game. Je krijgt weinig tijd om de levels te doorkruisen en hebt altijd het gevoel dat je wordt opgejaagd. Je zal niet enkel Luigi’s verliezen door het verstrijken van tijd, maar simpelweg ook door roekeloze bewegingen en sprongen te wagen uit haast. De levels zijn wel wat korter dan die uit NSMBU, waardoor het allemaal iets doenbaarder is, maar zo lijkt het alsof men het concept van de kortere tijdslimiet heeft toegevoegd omdat men niet meer tijd wilde besteden aan het verder ontwikkelen van de levels. Oké, er is meer uitdaging aanwezig, maar dat gaat serieus ten koste van de laksheid waarmee je deze 2D-platformer kan spelen.
In New Super Luigi U vind je nieuwe levels op dezelfde wereldkaart als die van New Super Mario Bros U. Hoe kan het dat deze levels op exact dezelfde plaats liggen als de levels uit NSMBU? Het zal eeuwig een mysterie blijven, maar allicht wou men meer het gevoel geven dat dit daadwerkelijk een uitbreiding is door een gelijkaardige ervaring te bieden ondanks de veranderingen. Over verandering gesproken: nu Mario van het podium werd weggehaald, werd het tijd voor een vervanger. In NSMBU was hij een vijand, dit keer een vriend. Waarom sluit hij zich aan bij het groepje helden? Alweer een mysterie, maar dat maakt niet uit; in New Super Luigi U verwelkomen we Nabbit als speelbaar personage.
Deze kan langs vijanden glippen en dus enkel sterven door een afgrond in te tuimelen of verpletterd te worden door de omgeving. Dit vormt heel wat voordelen voor beginnende spelers en bij het verzamelen van grote gouden munten. Hij geniet de voordelen van power-ups niet, maar zal aan het einde van een level een aantal levens verdienen gelijk aan het aantal verzamelde power-ups doorheen het level. Nabbit zou de game een pak toegankelijker kunnen maken voor beginners, ware het niet dat de tijdslimiet op dat vlak een flinke stok tussen de wielen steekt. Bij volgende Mario-games zou men mogen overwegen dit personage opnieuw aan te bieden naast de Toads die het gezelschap steeds vervolledigden, want een beetje extra variatie tussen personages is steeds welkom.
Het spel kan zoals vorige keren met vier gespeeld worden (of vijf, aangezien een vijfde persoon blokjes kan plaatsen in Boost modus met de GamePad) en dit keer heeft men ondersteuning voor de Wii U Pro Controller verzorgd, wat het totaal aantal besturingswijzen naar drie brengt (Wii U GamePad, Wii U Pro Controller en Wii Remote). Zo ben je niet meer verplicht om met je Wii Remote te schudden voor het uitvoeren van bepaalde stunts en kan je steeds spelen met een ergonomische controller. Wanneer je met vier personen speelt zal het spel natuurlijk, meer dan ooit tevoren, overheerst worden door chaos: je springt met zijn vieren rond, waarbij je nog steeds tegen elkaar kan botsen. Niet iedereen speelt op hetzelfde tempo, waardoor vele doden zullen vallen door de tijdslimiet. Bij dit doodgaan bevriest het scherm nog steeds een fractie van een seconde, wat het tempo van de andere spelers al eens serieus kan verstoren, om zo nog meer doden te veroorzaken.
Zoals dat bij NSMBU het geval was kan je deze keer ook gewoon spelen op de GamePad, zonder een televisiescherm nodig te hebben. Dit blijft een enorm voordeel, zeker aangezien het optioneel is, maar het is jammer dat je niet altijd kan kiezen wat je met de GamePad wil doen. Als je gewoon op het televisiescherm kijkt om te spelen bijvoorbeeld, wordt de GamePad niet uitgeschakeld, waardoor de batterij onnodig wordt gebruikt. Hetzelfde geldt in de multiplayerstand: vier spelers gaan heus niet naar het kleine schermpje van de GamePad kijken, dus waarom niet de mogelijkheid geven om hem volledig uit te schakelen (en dan bedoelen we meer dan alleen het scherm)? De Boost modus is niet zodanig interessant dat de GamePad er heel de tijd onnodig voor hoeft aan te staan.
De manier waarop Luigi beweegt, is altijd een beetje anders geweest dan die van Mario, tenminste bij de spellen waarin men daar bewust nadruk op legde. Luigi kan iets hoger springen, maar lijkt over voetzolen van ijs te beschikken, waardoor hij steeds een beetje uitschuift. Zoals sommigen zich misschien herinneren uit Super Mario Bros 2, kan Luigi ook een klein beetje zweven in de lucht tijdens een sprong. Dit geeft iets meer tijd om te bedenken waar je zal gaan landen en geeft de speler over het algemeen een groter bereik door te springen dan in NSMBU. Soms voelt het toch een beetje jammer aan dat Mario niet van de partij is, want het voortdurende uitschuiven van Luigi zorgt ervoor dat elke speler zichzelf een beetje een kluns moet gaan vinden en vergt heel wat aanpassing voor vele Mario-spelers.
Audiovisueel heeft men niet veel toegevoegd aan deze titel, nog een reden om het eigenlijk als een soort uitbreidingspakket te bekijken voor New Super Mario Bros U. De omgevingen zien er veelal hetzelfde uit, de deuntjes zijn compleet hetzelfde… Zelfs voor het ”nieuwe” speelbare personage heeft men gewoon een skin kunnen gebruiken van een reeds aanwezig personage in NSMBU. Wie NSMBU heeft gespeeld zal met andere woorden niet veel nieuws zien en horen, wat natuurlijk niet betekent dat de levels exact hetzelfde zijn gebleven (laat dat duidelijk zijn).
- Klassieke platformactie
- Nabbit
- Wii U Pro Controller ondersteund
- Uitdaging…
- … ten koste van relaxed gamen
- GamePad staat altijd aan
- Chaotische multiplayer
- Veel gerecycleerd