Animal Crossing: New Leaf
Ontspanning en vernieuwing in Animal Crossing: New Leaf
Animal Crossing, het nooit eindigende verhaal van rust en ontspanning. Niets ter wereld in gevaar, nergens bloederige onthoofdingen te zien, geen monsterachtige vijanden... Bij Animal Crossing gaat het erom dat je plezier beleeft, door effectief plezier te gaan beleven in een fictief dorp. Met New Leaf krijgen wij Europeanen het vierde deel voorgeschoteld, en deze keer voor de Nintendo 3DS. Na ons interview met de bedenker van de spelreeks is het tijd dat we deze nieuwe telg eens onder de loep nemen.
Bij Animal Crossing trachtte men steeds een nieuw thema te introduceren en daarrond te werken. Wild World bracht Animal Crossing naar het mobiele DS-platform en Let's Go to the City introduceerde het concept van de stad bovenop het dorp waarin je leeft. New Leaf draait rond... wel, vernieuwing. Zoals de Engelse uitspraak "turning over a new leaf" al zegt, zijn de ontwikkelaars met een schone lei begonnen omtrent vele kernzaken in de reeks. Betekent dit dat Animal Crossing niet meer vertrouwd aanvoelt? Neen, je zal nog steeds communiceren met vrienden en de antropomorfe dieren die de reeks kenmerken; het betekent vooral dat je deze keer heel wat meer kan beleven en dat het spel niet zo gauw gaat vervelen, waar de vorige delen dat misschien wel deden.
Concreet houdt dit in dat jij als speler deze keer burgemeester bent van het dorp waarin je aankomt. Je wordt niet meer verwelkomd door Tortimer (de schildpad/burgemeester in de vorige delen) maar naar aanleiding van een vreemde vergissing denkt men bij je aankomst dat jij de nieuwe burgemeester moet zijn. "Ach, waarom ook niet" lijkt het, en voor je het weet zit je op die stoel achterin het gemeentehuis, waar je nieuwe eigen secretaresse Isabelle (een geel hondje) je voor tal van zaken ter hulp zal staan, trouw zoals dat een hondje betaamt. Als burgemeester sta je in voor de grootste veranderingen die je dorp zal ondergaan. In Let's go to the City konden de dapperste doorzetters der spelers na veel Bells (de in-game valuta) neer te tellen een fontein, een extra brug en een windmolen laten plaatsen in hun dorp, maar daar bleef het ook bij. Deze keer kan je daarbovenop bankjes, lampen, een café en veel meer laten bouwen. Alles natuurlijk opnieuw tegen een prijs; de meest functionele toevoegingen kosten des te meer Bells.
De ceremonie voor een pas gebouwde brug De nieuwe Dream Suite brengt je naar andere plaatsen
Het komt erop neer dat de hoofdspeler van dit spel meer dan slechts een burger is en meer verantwoordelijkheid toevertrouwd krijgt. Meerdere spelers kunnen een huis laten zetten in het dorp van je spel, maar enkel de eerste zal als burgemeester worden aangesteld. Een huis laten zetten heeft overigens nooit zoveel tijd in beslag genomen: in vorige games bezorgde Tom Nook, de wasbeer en eigenaar van de in-game winkel/supermarkt, je meteen een huis op afbetaling. Dit keer schopt Tom Nook je in een tent (met een kartonnen doos als brievenbus) totdat je je bouwgrond hebt afbetaald. Hij is kennelijk strenger geworden nu hij het tot vastgoedmakelaar heeft geschopt en zijn neefjes Timmy & Tommy heeft belast met de supermarkt. Als burgemeester hoef je gelukkig aan het begin van het spel geen part-time job meer voor Tom uit te voeren in tegenstelling tot de vorige keren; meer zelfs, hij ridiculiseert het idee van een part-time job, allicht als knipoog naar de spelers van vorige games.
Telkens je het spel start word je begroet door je secretaresse Isabelle en brengt zij je op de hoogte van alles wat het vermelden waard is, wanneer er iets te vermelden valt tenminste. Zo zal er nooit nog een dier in je dorp komen te wonen zonder dat jij daar weet van hebt. Daar heeft men zeker over nagedacht want veel van de nieuwigheden in New Leaf lijken ook echt binnen het profiel van een burgemeester te passen.
Niet alle nieuwigheden draaien echter rond het burgemeester zijn. Zo heeft men nieuwe dingen toegevoegd die tonen waarom de game best voor de 3DS werd ontwikkeld. Zoals steeds kan je draadloos, lokaal of via internet, dorpen van je vrienden bezoeken of anderen uitnodigen. Met StreetPass worden huizen van de mensen die je op straat passeert ook nog eens in een Happy Home Showcase in je game geplaatst. Dit is een beetje zoals een park vol huizen (mits je genoeg mensen met de game tegenkomt natuurlijk) van andere spelers die je al eens zou kunnen gezien hebben in het echt. Er wordt dan nog eens de mogelijkheid geboden om hun meubilair aan een iets verhoogde prijs te bestellen in een soort catalogus. De draadloze mogelijkheden van de 3DS worden nog eens uitgebreid doordat er een gebouw genaamd Dream Suite in het dorp werd gestoken. Wanneer je dit met je macht als burgemeester laat bouwen, laat het gebouw je toe om "via een droom" dorpen van andere spelers die je niet kent te bezoeken. Zo kan je zelf inspiratie opdoen of in principe gewoonweg oneindig veel verschillende plekken bezoeken.
Wat moet ik nu met een GameCube in een tent? Nook zorgt nu nog uitsluitend voor je huis
Wat men nog heeft toegevoegd is een nieuw type meubilair, namelijk wandmeubelen. Zo zijn er bepaalde lampen, maskers, schermen,... die je aan je muur kan hangen. Deze hangen beduidend hoger dan meubelen die op de grond staan; laat dat net een vernieuwing zijn die geoorloofd is voor een platform als de Nintendo 3DS. Sowieso helpt het 3D-effect je om je in het spel meer in te leven door een verhoogd dieptezicht, maar het is goed dat men heeft gedacht aan manieren om het effect nog eens te demonstreren op subtiele manieren. Ook de camera van de 3DS kan je bovenhalen om QR-codes te scannen van ontwerpen, eens je deze functie hebt vrijgespeeld bij de Able Sisters (de vrouwelijke egels die de wereld van Animal Crossing van mode voorzien). Je kan ook je eigen ontwerpen omzetten in een QR-code (zie pagina 3) als je ze met de wereld wil delen. Zelfs aan de ingebouwde microfoon van de handheld heeft men gedacht, want nu kan je met behulp van een megafoon de bewoners van je dorp roepen en zo makkelijk lokaliseren. Roep je de naam van een dier in de microfoon en is die buiten, dan zal die reageren en weet je welke richting je uit moet om die te vinden.
De Able Sisters, alsook Tom Nook, bevinden zich trouwens niet meer in je dorp. Waar je in Let's Go to the City naar een stad kon reizen, grenst er nu ten noorden een soort winkelstraat genaamd Main Street aan je dorp, waar zich nog tal van gebouwen bevinden. De supermarkt, de kledingwinkel en het museum bevinden zich nu hier, maar er valt nog veel meer te beleven, al kan je niet vanaf de aanvang van het spel met alles aan de slag. Enkele uitbreidingen van gebouwen en zelfs de constructie van bepaalde gebouwen vergen de inzet van de speler/burgemeester. Houd je je voldoende met de game bezig, dan kan je eerder genoemde Dream Suite, een dancing, een uitbreiding van het museum en meer aanleggen op Main Street.
Het leven in Animal Crossing is geen goedkoop leven, dat zal iedere speler van de vorige games alvast weten. Je huis moet afbetaald worden, de nieuwe aangelegenheden vereisen een hoop Bells en meubilair schaft zichzelf ook niet voor je aan. Geld verdienen kan een heuse routineklus worden, maar gelukkig kan je deze keer dagelijks iets meer geld verdienen. Zo kan je bovenop het opgraven van vier fossielen per dag (die je dan kan verkopen voor een redelijke som geld) dagelijks ook nog een nieuwe rots in je dorp vinden, die je een gesteente kan bezorgen door er met je schop tegen te slaan. Zo wordt de routineklus voor doorzettende spelers toch iets uitgebreid, al vrezen we dat het routinegevoel na een tijd bij vele gamers wederom zal opduiken en misschien ervoor zorgt dat je het spel na enkele weken al een tijdje links laat liggen. Voorts wordt het rapen van fruit iets efficiënter: je hebt 16 vakjes om je spullen in mee te dragen en dit keer kan je in een enkel vakje negen van dezelfde fruitsoorten opslaan, zodat je deze in grotere getale naar de winkel kan brengen om te verkopen. Deze game is trouwens de eerste waarbij je je 3DS game coins kan gebruiken, om in de supermarkt gelukskoekjes te kopen. Deze gebruik je om aan Nintendo-gerelateerde voorwerpen te komen in New Leaf.
Het leven in Animal Crossing draait uiteraard nog steeds rond ontspanning en gelukkig leveren ook onspannende klusjes geld op. Zo kan een speler besluiten om een dagje uitsluitend te vissen en daar een flinke duit mee verdienen. Een insectenjacht kan ook grote sommen Bells opleveren. Zoals steeds is iedere vangst voorzien van een opmerking en vaak is dit een woordspeling die zodanig flauw is dat hij je nog doet lachen ook. Om het ontspannen te maximaliseren en het gebrek van reizen naar de stad te compenseren, heeft men gezorgd dat je in New Leaf een bootreis kan maken naar een tropisch eiland. Daar kan je andere fruit-, insect- en vissoorten vinden en is het altijd mooi weer. Voorts kan je er minigames spelen, die je inheemse munten opleveren waarmee je op het eiland voorwerpen kan kopen die je niet in je dorp of op Main Street kan vinden, zoals het duikpak, waarmee je in New Leaf voor de eerste maal kan gaan zwemmen in de oceaan aan het tropische eiland of je dorp. Tot slot zal je ter begeleiding van de minigames een oude bekende tegenkomen bij het bezoeken van het eiland.
Om onze beoordeling af te sluiten bespreken we graag nog het audiovisuele aspect van de game. Men heeft ook op vlak van muziek het blad omgeslagen, want New Leaf introduceert een volledig nieuwe soundtrack. Ieder uur speelt er een ander deuntje op de achtergrond dat niet alleen past in de hele setting van het spel, maar zelfs bij het moment waarop je aan het spelen bent. Speel je 's nachts, dan zal het deuntje ook erg relax en traag zijn. 's Ochtends en 's middags is het dan weer wat opgewekter. Wat ons vooral is opgevallen, is dat het spel er grafisch enorm mooi uitziet. Ongetwijfeld heeft men alles opgepoetst en ziet het geheel er beter uit dan het vorige deel voor Wii. In veel van het meubilair en de in-game voorwerpen werd veel detail gestoken (zie kast met GameCube op vorige pagina), maar ook in andere zaken is veel detail aanwezig. Als het regent vormen zich bijvoorbeeld modderplekken die een ander geluid maken wanneer je erover loopt en voetsporen nalaten. Tot slot: wanneer je helemaal aan het begin van de game een gesprek voert met Rover de kat merk je al meteen dat de diertjes er veel... zachter uitzien dan voordien, wat - zoals werkelijk alle inhoud van deze game - passend is bij het kenmerkende, schattige karakter van Animal Crossing.
Op pagina 2 las je over de mogelijkheid om QR-codes in te scannen. Nadat je regelmatig met Sable hebt gepraat zal ze vriendelijker beginnen worden en je uiteindelijk de mogelijkheid geven om QR-codes in te scannen, of je eigen ontwerpen ernaar om te zetten. Natuurlijk willen we onze lezers iets exclusiefs kunnen bieden en daarom hebben we voor jullie een 4Gamers-shirt ontworpen, dat je in-game kan aantrekken eens je de benodigde functionaliteit hebt vrijgespeeld. Hieronder krijg je van ons alvast de QR-code cadeau, je kan hem met je 3DS rechtstreeks van je computerscherm lezen; veel plezier met het shirt!
- Al het goede van de vorige games en veel nieuws
- De verantwoordelijkheid van je rol als burgemeester
- Functies van 3DS nog eens ten volle benut
- Oog voor detail
- Na een langere tijd zal het routinegevoel voor sommigen weer opduiken
- Niet voor iedereen weggelegd