Ark of Sinners Advance
Weinig om het lijf in Ark of Sinners Advance
Een schaars gekleed hoofdpersonage wordt wakker met geheugenverlies en rekent op jouw hulp om zoekgeraakte herinneringen en een verloren geraakt vriendje terug te vinden. Tot zover de plot van Ark Of Sinners Advance, een action platformer voor iOS gebaseerd op de Anima Beyond Fantasy-reeks. Of de game zelf meer om het lijf heeft dan de lieftallige Celia valt te bezien.
Nu ja, lieftallig? Het duurt niet lang voor je te weten komt dat onze Celia een vondelinge was die werd geadopteerd door een bende goed georganiseerde huurmoordenaars. Logischerwijze wijdden deze zwaarden-te-huur haar in in de twijfelachtige kunst van het afslachten en vijanden over de kling te jagen. Iets waar jij als speler de vruchten van plukt, want Ark is een duistere stad vol gevaren en bovennatuurlijke wezens die Celia naar het leven staan.
We vragen ons af waar ze het kwijt kan in haar outfit. Niettegenstaande de minuscule lapjes stof heb je immers de beschikking over een indrukwekkend arsenaal aan speciale aanvallen en combo’s. Beide zijn, samen met andere eigenschappen zoals de levensbalk en regeneratiebalk, RPG-gewijs up te graden en aan te passen naargelang je favoriete speelstijl. Hou dus niet enkel Celia in de gaten, maar hou je ogen open voor her en der verstopte Lost Time Memories Points, in de vorm van blauwe diamanten die je later nuttig kan besteden.
De aandacht die de omgevingen kregen, moet zeker niet onderdoen voor het uitgebreide vechtsysteem en de indrukwekkende sfeervolle soundtrack. Ark is steeds een imposante achtergrond voor het strijdtoneel, met veel variatie in de gotisch ogende, gedetailleerde 3D levels - allen rijkelijk bezaaid met bodemloze afgronden, valstrikken en (soms wel heel erg klein bemeten) platformen. Ook de vijanden getuigen van een levendige fantasie bij de ontwerper en komen in alle soorten en maten voorbij. Allen hebben ze minstens één duivelse eigenschap gemeen: ze zijn er op uit om het je knap lastig te maken.
Ark of Sinners is geen gemakkelijke game en daar zijn een paar redenen voor. Allereerst is het spelontwerp zodanig dat je steeds op je hoede dient te zijn. Aanvallen ontwijken, uitgangen zoeken, moeilijk bereikbare plekken en schakelaars bewaakt door monsters en uitdagende eindbazen. De tweede reden kan de besturing zijn. Virtuele toetsen vormden nooit een goed koppel met actiespellen en vragen om gewenning van de kant van de speler. Het spreekt in elk geval in het voordeel van de ontwikkelaar dat ze op ogenblik van dit schrijven een update aanleverden die ondergetekende zijn opmerkingen aanpakten.
Zo werd het zweverige springen merkbaar aangescherpt en kan je nu zelf de positie van de virtuele knoppen op je aanraakscherm instellen. Noodzakelijke aanpassingen die de fans op applaus zullen onthalen, daar deze het pittig navigeren tussen mini-platformen, ontwijken en chargeren danig verbeteren en vooral beginnende spelers heel wat frustratie zullen besparen. Niet alle euvels zijn met deze eerste update verholpen. Zo lijken de personages nog steeds meer te glijden dan zich effectief te verplaatsen. Echter, we vrezen dat dit aan de animaties ligt en lastiger te verhelpen wordt, animaties die voor de rest er wel uitstekend uitzien.
De lineaire gameplay in combinatie met het ontbreken van Game Center ondersteuning of achievements, zorgt er voor dat deze titel beperkt herspeelbaar is. Fans kunnen zich verdiepen in het vechtsysteem, doch we vrezen dat dit maar voor een select groepje zal zijn. Wat geen afbreuk doet aan de rest van Ark of Sinners, dat er in slaagt een goed avontuur neer te zetten.
Zin om te zondigen met Celia? Haal Ark of Sinners dan snel hier uit de App Store (2,69 €).
- Celia's outfit
- Vechtsysteem
- Mini RPG-elementen
- Grote gedetailleerde wereld
- Aanraakbesturing is even wennen.
- Mocht langer
- Integratie voor - en achtergrond kon netter