God Mode
Goddelijke interventie noodzakelijk in God Mode
[Gespeeld op Xbox 360]
Bij het opstarten van God Mode weet je direct dat het een spel gaat worden dat je ofwel leuk ofwel belachelijk gaat vinden. Probeer je even de hoogste stoere stem in te beelden die je kent, laat deze stem in je hoofd nu "welkom in de hel" zeggen, opnieuw en opnieuw. Leuk voor de eerste paar keer, maar je zal het vrij snel beu worden. En met deze wijze woorden kunnen we God Mode meteen het best samenvatten: leuk maar niet voor lang.
God Mode is een arcade spel dat je alleen kunt spelen, maar het is wel duidelijk dat je best drie andere spelers opzoekt in de online mode. "Welkom in de hel" was alvast een mooie binnenkomer want bij momenten is de online mode een pure hel op aarde, tenminste als de hel een plaats is waar iedereen veel lag heeft en om de vijf minuten zijn of haar verbinding verliest. Het is een serieuze domper op de feestvreugde voor een spel dat nochtans wel leuk kan zijn. Een offline multiplayer was blijkbaar teveel gevraagd en zo blijven redelijk wat co-op spelers in de kou staan.
Het doel blijft altijd hetzelfde, of je nu alleen of met meerdere spelers speelt, namelijk honderden monsters afslachten. God Mode is te vergelijken met een oceaan: de golfen blijven maar komen en in plaats van helder water krijg je lelijke gedrochten. Skeletten, minotaurussen, gladiatoren en rondvliegende vrouwen met serieuze joekels van hangende borsten. Met maar vijf verschillende levels, die er best wel oké uitzien, heb je vrij snel een "dit heb ik al gedaan"-gevoel.
Toch een verdiende pluim voor de ontwikkelaar want grafisch is het zeker geen hel. De schaal van de levels is erg groot en met erg veel verschillende monsters op je scherm is het bij momenten indrukwekkend. Toch zijn er hier en daar begrijpelijke mankementen zoals pop-up of traag ladende texturen. Om het indrukwekkende nog wat steviger te maken zijn er in sommige levels monsters die even groot zijn als een appartementsgebouw, die mooi naast de Leviathan kan staan van de Resistance-serie. Al snel echter ben je zelfs deze reuzen beu gezien en dat brengt ons naar het grootste minpunt van God Mode.
Dat monsters neerschieten leuk is moet je ons niet vertellen maar na een tijdje verwacht je toch eens iets anders. Jammer genoeg brengt God Mode niets nieuws op de tafel en moet je zoeken naar motivatie om alweer voor de zoveelste keer hetzelfde level te spelen met geen enkele variatie aan monsters. Met dat in het achterhoofd mag je gerust zeggen dat God Mode erg repetitief is.
Gelukkig is er iets wat God Mode uit de sloot van middelmatigheid haalt en dat zijn de Tests of Faith die er door aanpassingen voor zorgen dat elk level anders gespeeld moet worden. Deze gaan van kleine ingrepen zoals monsters die groter worden of bloed dat in geld verandert, tot grote drastische veranderingen die het spel moeilijker maken. Bijvoorbeeld dat er een dikke mist is zodat je praktisch niets kunt zien of dat er bommen uit de lucht vallen. De ontwikkelaar heeft met de Tests of Faith ook de nodige humor in het spel gestoken. Zo zal je bijvoorbeeld monsters met grappige hoeden zien of zal het geluid ineens veranderen tot iets wat je verwacht op een kermis. Het zijn maar een paar voorbeelden van de vele verschillende mogelijkheden die ervoor zorgen dat je meer van God Mode wil ontdekken dan je oorspronkelijk had gedacht.
God Mode leent trouwens wat inspiratie van de online mode van Mass Effect 3. Zo heb je drie verschillende moeilijkheidsgraden: brons, zilver en goud. Naarmate je level stijgt worden de moeilijkheidsgraden makkelijker en na een tijdje is zelfs goud uit te spelen met je ogen dicht. Om dat de verhelpen zijn er ook nog eens zes Oaths die zelfs de beste gamer zullen doen zweten. Je kiest zelf hoeveel en welke Oaths je activeert voor extra geld en experience points. Zo kan je bijvoorbeeld activeren dat je minder schade verricht of dat vijanden meer schade doen.
Diegenen die het aandurven om op goud alle zes Oaths aan te zetten zijn compleet gek of willen een nieuwe achievement behalen. Je moet wel opletten dat je niet te veel hooi op je vork neemt want je hebt maar een aantal levens en als die op zijn is het game over voor iedereen. Vervelend als je net met een speler zit die denkt dat hij rambo is en daarmee het spel verpest voor jou en de andere online spelers. Natuurlijk heb je ook nog de ettertjes die bewust dood gaan om zo jou tijd te verdoen. Niet meteen de fout van de ontwikkelaar maar ze hadden wel een vote-systeem kunnen ontwikkelen zodat je deze mensen er snel en gemakkelijk kunt uitzetten.
Het geld en de experience points die je krijgt door het spelen kan je investeren om een wapen beter te maken of nieuwe wapens te kopen. Het is misschien wat muggenziften als je weet dat er futuristische laser wapens en kettingzaagachtige melee wapens in zitten, maar het is jammer dat er niet wat meer originaliteit in zit. Effectief zijn de wapens wel, misschien zelfs te effectief. Wanneer je een wapen helemaal hebt omgebouwd en beter hebt gemaakt is het een echte killing machine. Elke speler heeft ook een speciale ability waarmee je andere kan genezen of door bliksem verschillende vijanden kan doen laten sterven.
Leuke mogelijkheid, maar waarschijnlijk ben je net zoals ons en gebruik je hier een Oath om het uit te schakelen zodat je meer geld en experience krijgt. Jezelf uniek aanpassen met wapens en (on)nodige abilities is niets in vergelijking met de mogelijkheden om je karakter visueel aan te passen. Met een twintigtal unieke outfits kan je jezelf met het nodige geld volledig aanpassen. Zelden ga je iemand tegenkomen die er hetzelfde uitziet als jij. Misschien had een vrouwelijk karakter wel welkom geweest maar dat is weeral muggenziften.
- Tests of Faith
- Mooie grafische momenten...
- Leuk met vrienden
- Regelmatig problemen in de online mode
- ... die soms problemen hebben.
- Voelt snel repetitief aan