Far Cry 3: Blood Dragon
Far Cry 3 meets LSD in Far Cry 3: Blood Dragon
[Gespeeld op Xbox 360, geschreven door Yannick Barrera Riano]
Iedereen heeft het al eens meegemaakt: de oma die aan haar verhalenmarathon begint en nostalgisch terugdenkt aan die goede oude tijd. Dit moet ook gebeurd zijn bij de mannen en vrouwen van Ubisoft. Met Far Cry 3: Blood Dragon willen ze een hommage brengen aan de games uit hun jeugd. Niet alleen elementen uit die games komen ter sprake, ook herkenbare momenten uit tv-series, boeken en muziek krijgen hun moment in de schijnwerpers. Terug naar de jaren tachtig en The A-team, Miami Vice, Knight Rider, Robocop, …
Far Cry 3: Blood Dragon is zo een game waarbij je voelt dat er met plezier en liefde aan gewerkt is. Dat maakt het dan ook zo spijtig dat de lancering van de game niet vlekkeloos verlopen is. Zo dook in februari het logo van de game al op en vlak voor de officiële aankondiging van Ubisoft was de game, spijtig genoeg, al illegaal te downloaden op verschillende sites.
Naast eenzelfde achterliggende engine lijkt het een onmogelijke klus om gelijkenissen te vinden tussen Far Cry 3 en Far Cry 3: Blood Dragon. Ergens tussen de flashy kleuren, de retrobeats en de melige oneliners kunnen we de steunpilaren van Far Cry 3 terug vinden. Je bevindt je op een eiland, dat net iets kleiner is dan het zuidelijke eiland uit Far Cry 3 en ook hier mag je staan, gaan en doen wat je wilt.
Niet alleen het kleurenpalet grenst aan het geschifte, ook het verhaal is volledig over de top. Je kruipt namelijk in de militaire laarzen van sergeant Rex Colt. Na een korte, maar o zo krachtige en grappige introductie, kom je te weten dat deze Rex ‘Power’ Colt zo eendimensionaal is, dat zelfs Pac-Man vier dimensies rijker lijkt te worden. In het introfilmpje zien we ook hoe Rex een kunstoog en kunstarm aangemeten krijgt, waardoor hij net zoals Robocop half mens, half cyborg is. Verder komen we te weten dat de aarde niet meer is wat het was na een allesverwoestende nucleaire oorlog.
Net als bij Far Cry 3 lopen er wegen over het eiland en zijn basissen van cyborgs op strategische plekken gevestigd. Deze forten, Garrisons genaamd, hebben naast hoge muren ook een force field. Force fields houden de Blood Dragons tegen en zorgen na het veroveren van de basis voor een safe zone. Hier kun je dan even op adem komen of zijmissies aannemen. Je kan er later ook naartoe teleporteren en je zuur verdiende centjes uitgeven aan upgrades en munitie.
Cyborgs zul je her en der tegenkomen. Ze vormen niet echt een groot gevaar en voorzien je van munitie. Wat wel belangrijk is, is het uitrukken van het hart van de cyborg, want je sterkste tegenstanders, de Blood Dragons, zijn er verzot op. Je kan het hart dan ook gebruiken om hen weg te lokken of juist om hen ergens naartoe te leiden. Heel handig om op die manier een volledig kamp cyborgs te laten uitmoorden door de ferme laserstraal van de Blood Dragon, terwijl jij rustig afwacht tot de klus geklaard is.
Het eiland mag dan misschien net iets kleiner zijn als dat van Far Cry 3, ons hoor je niet klagen bij het vinden van een jeep, jetski of hang-glider. Ook de mogelijkheid tot teleporteren blijft een aangename manier om je te verplaatsen. Indien je toch opteert om stapvoets het eiland te verkennen, bereid je dan voor om net als in Far Cry 3 een heleboel wilde dieren te stropen.
Het arsenaal om je tegenstanders een kopje kleiner te maken bestaat uit vier vuurwapens, een mes, een shiruken en een boog. De wapens gaan van een pistool, de Fazertron - een mitrailleur die op z’n Star Wars laserstralen afvuurt en pew pew-geluidjes maakt - tot een shotgun die de naam Galeria 1991 draagt en de Kobracon, een sniper. Alle wapens zien er spuuglelijk uit, maar dit was dan ook de bedoeling. Vier wapens leek ons eerst wat weinig, maar de verschillende upgrades zorgen voor genoeg vernieuwing. Verder kun je zelf experience vergaren en zo stijgen tot maximum level 30. Naast wat kleine upgrades en ietwat gunstigere statistieken valt er hier echter niet veel te kiezen.
De humor in de game is rijkelijk aanwezig en de verschillende knipoogjes van de makers zullen je zeker bij blijven. Vooral de filmpjes tussen de actie door zijn de moeite om te bekijken. Na de introductiefilm krijg je een tutorial voorgeschoteld, helemaal in jaren tachtig stijl, met pop-ups en ellenlange tekst. Als je dan opeens de vraag krijgt of je dit irritant vindt en hierop ja antwoordt, bereid je dan maar voor op een stuk of vijftien nieuwe pop-ups.
Dergelijke grapjes zul je doorheen heel het spel vinden. Zo zal je bij het herladen van een vol magazijn dikwijls de middelvinger zien verschijnen. Het geheel wordt tevens versterkt door de uitstekende prestaties van Michael Biehn, die als acteur te zien was in films als Aliens, The Abyss en The Terminator en in Far Cry 3: Blood Dragon de stem van Colt verzorgt.
- Humor
- Retrostijl
- Waar voor je geld
- Net te weinig wapens