Badland
Slachtpartijen in de sprookjeswereld van Badland
Moeten games altijd een perfect gedefinieerd einddoel hebben of is het spelen ervan een voldoende doel op zich? Dat is de vraag die we ons stellen tijdens het bevingeren van Badland. Dit kunstwerkje ziet er dan wel erg atmosferisch uit, maar of het meer diepgang heeft dan een twee-dimensionaal schilderij lees je hieronder.
Geen opening cinematics, storyboard of verhaallijn. Badland gaat naadloos over van titelscherm naar spelwereld en laat jou, de speler, aan je lot over. Zoals het hoofdpersonage in het spel vanuit het niets in de eerste level gedumpt wordt, zo dien jij jezelf te oriënteren en uit te vissen wat er nu precies aan de hand is. Gelukkig hoef je geen nucleair fysicus te zijn om de basisspelmechaniek onder de knie te krijgen.
De besturing is voor een beetje geroutineerd mobiel gamer niets nieuws, maar voor je vader of kleine zusje leggen we het echter met plezier nog een keer uit. Door het scherm aan te raken gaat het bolvormige wezen dat je bestuurt omhoog. Laat je los, dan ga je weer omlaag. De 40 levels scrollen automatisch zijwaarts van links naar rechts en het is jouw taak om deze vreemde snuiter veilig voorbij alle obstakels te krijgen. Kinderspel.
Geen paniek, Finse studio Frogmind heeft zijn best gedaan om flink wat verrassingen en complexiteit met de ogenschijnlijk eenvoudige gameplay te verweven. De levels zijn namelijk zo opgebouwd dat er continu klonen van jezelf bijgemaakt worden en dat je dus niet één, maar soms volledige zwermen van identiek op en neer fladderende beesten tot aan de eindmeet dient te begeleiden. Je voelt het al aankomen: hoe meer er de finishtrechter bereiken, hoe meer punten. Logisch.
Naast een manier tot scoren heeft deze wonderlijke vermenigvuldiging ook een praktisch doel. Al zou je het op het eerste zicht niet zeggen door de sprookjesachtige en schitterend vormgegeven kleurrijke achtergronden, maar dankzij de met cirkelzagen, spiesen, kanonnen, pletwalsen en bommen bezaaide omgeving is een massale slachtpartij nooit ver af. Niet alleen moet je regelmatig een handvol klonen opofferen zodat er één veilig de oversteek kan maken, soms dien je ook bewust de groep te splitsen zodat enkelen een schakelaar of power-up (zoals slow-motion, groter of kleiner worden, turbo boost) kunnen bereiken. Deze slaat dan over op de volledige groep, waarop de gelukkige overlevenden hun tocht verder kunnen zetten.
Verdeeld in vier grafisch uiteenlopende groepen van tien, dien je in steeds lastiger wordend gebied minimaal één van je klonen in leven te houden. Omgevingspuzzels worden gestaag moeilijker, maar echt lastig wordt het nooit. Naast de besturing loopt ook het gebruik van upgrades meestal op automatische piloot. Op deze manier kan je (vooral met koptelefoon op) optimaal genieten van de sfeervolle contrasterende mysterieuze wereld waar je doorheen manoeuvreert.
Heb je genoeg van de soms gewelddadige, maar vreemd genoeg zen-achtige singleplayer (compleet met achievements en Game Center integratie), zal je misschien blij verrast zijn dat er ook een uitstekende multiplayer te ontdekken valt. Tot vier spelers kunnen elkaar simultaan - door hun eigen kwadrant te bepotelen - de duivel aandoen in flink wat levels terwijl ze zelf trachten te overleven. Compleet chaotisch, maar een leuke extra spelmodus die samen met de beloofde toekomstige uitbreidingen langdurig amusement verzekert.
Lijkt deze moordlustige sprookjeswereld je wel wat? Haal Badland dan hier uit de App Store (3,59 €).
- Rustgevend
- Mooie vormgeving
- Veel content
- (Te) Makkelijk
- Veel op automatische piloot