Alien Spidy
Buitenaards moeilijk in Alien Spidey
Alien Spidy is niet meteen een spel waar iedereen meteen voor staat te springen. De angst voor deze achtpotige diertjes zit er bij sommige mensen sterk in. Arachnofoob of niet, het karakter van Alien Spidy is wel verdomd schattig. Zijn manga-achtige ogen kunnen je met momenten doen wegsmelten, maar we moeten in ons oordeel uiteraard streng, maar rechtvaardig zijn.
We moeten eigenlijk direct iets verbeteren, want Alien Spidy is helemaal geen spinachtige. Het wezentje heeft namelijk maar zes poten. Een klein foutje van de ontwikkelaar, maar we vergeven het de makers, want we zullen het maar wijten aan het feit dat Alien Spidy van een andere planeet komt. Onze held van dienst is neergestort met zijn ruimteschip en om dat weer werkend te krijgen, moet hij onderdelen vinden in drie verschillende omgevingen. Liefst wilt hij dit zo snel mogelijk doen zodat hij en zijn schattige vriendin zo snel mogelijk weer thuis geraken.
2D platformers gaan altijd hand in hand met een bepaalde moeilijkheidgraad, maar Alien Spidy is extreem moeilijk. Gamers die hun controller op de grond gooien als ze gefrustreerd geraken als iets niet werkt, kunnen best dit spel absoluut links laten liggen. Wij hebben niets tegen een pittige moeilijkheidsgraad, maar het moet wel leuk blijven. De besturing zit in elk geval wel snor, want onze vriend heb je perfect onder controle en je gaat zelden of nooit vast zitten in een bepaald level. Het enige waar we kunnen over muggenziften is dat het niet simpel is om accuraat je web te schieten zodat je over verschillende obstakels kunt zweven. Men had het een pak eenvoudiger kunnen doen, maar het is een foutieve designkeuze van de makers geweest en eentje die ongewild misschien ook wel de moeilijkheid versterkt.
Elk level heeft een scoreklassement van vijf sterren. Je start met een tiental levels, maar om de volgende lading levels te kunnen spelen moet je eerst veertig sterren verzamelen. Laat nu net hier een groot probleem liggen, want gemiddeld moet je zeker in elk level drie sterren halen om aan veertig te kunnen geraken. Wij hadden al enorm veel moeite om bij elk level twee sterren te halen, laat staan drie dus. Wat we nu eigenlijk willen bedoelen is dat een normale gamer het al ontzettend moeilijk zal hebben om alle levels vrij te spelen. Daardoor kan je ook niet ten volle genieten van het spel. Enige manier waarop dat wel zal lukken, is als je je dagenlang terugtrekt in een blokhut en het spel te pletter speelt. Het perfecte bewijs hiervan kunnen we zien dankzij het wereldwijde klassement. Slechts dertig mensen hebben op het moment van dit schrijven de eerste veertig sterren kunnen behalen. Het is jammer, want Alien Spidy heeft op deze manier enorm veel levels die voor eeuwig en altijd onbereikbaar blijven voor de meeste spelers.
Laat nu net deze levels een enorm pluspunt zijn voor Alien Spidy. Artistiek zijn alle levels stuk voor stuk juweeltjes. Het spel heeft een donkere setting, maar is tegelijk ook erg kleurrijk. Dankzij wat origineel leveldesign is de spring-, loop-, ontwijk- en springgameplay erg vloeiend en weet je altijd onmiddellijk wat er te doen staat. Je hebt constant orbs die je moet verzamelen om een hogere score te krijgen die in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Crash Bandicoot niet gemakkelijk te pakken krijgt. Alle orbs zijn meestal per vijf of tien bij elkaar gezet zodat je een bonus kunt krijgen als je ze allemaal kunt aanraken.
Dit vergt natuurlijk extreme precisie die enkel is weg gelegd voor diegenen die een level meermaals willen herspelen. Omdat je elke seconde punten verliest, moet je deze levels ook nog eens zo snel mogelijk tot een goed einde brengen. Zoals je tussendoor al hebt kunnen lezen, heb je voor een perfecte run dus snelheid, bekwaamheid, geluk, maar vooral geduld nodig. Als je na lange tijd eindelijk eens vier of vijf sterren behaalt, voelt het ook aan als een stevige voldoening en hierdoor is Alien Spidy ook erg leuk. Je zal veel vloeken, zuchten en het spel verwensen, maar als het lukt, voelt het toch behoorlijk goed.
Een belangrijk punt bij games als Alien Spidy is het geluid. Niemand wilt uren aan een stuk een vervelende soundtrack horen als je meermaals een level moet opnieuw spelen. Gelukkig is het bij Alien Spidy een aangename en rustgevende muzikale begeleiding. Wel vreemd is dat de levels op zich geen geluid hebben. Zo zie je bijvoorbeeld een waterval, maar hoor je die niet. Waarschijnlijk komt dit door het beperkte ontwikkelbudget.
- Voor mensen die uitdaging willen ....
- Veel verschillende levels...
- Een mooie grafische stijl
- ... deze uitdagingen zijn niet voor iedereen.
- .. levels die niet iedereen zal kunnen spelen.