Assassin's Creed 3: Tyranny Of King Washington: Episode 2
Connor ziet ze vliegen in AC III: Tyranny of King Washington -The Betrayal
Een dikke maand geleden verscheen de eerste episode uit de driedelige Tyranny Of King Washington DLC-reeks en ondertussen is er al heel wat veranderd in het gaming-landschap. Assassin's Creed IV: Black Flag is bijvoorbeeld aangekondigd en er is zelfs sprake van een PS Vita-opvolger onder de naam Rising Phoenix. Connor is in deze DLC dus aan zijn laatste levens bezig, maar of de jonge assassin ook een mooie afsluiter krijgt, dan weten we pas wanneer de finale uitkomt.
Ondertussen zitten we echter in het tweede deel van de DLC-reeks, wat jammer genoeg minder spannend lijkt te zijn dan het eerste deel. De eerste episode had namelijk het voordeel dat alles nog nieuw was. Speciale kracht(en), Washington die plotseling kwaadaardig is en Connor die blijkbaar weet dat hij in het verkeerde tijdperk zit. Het waren allemaal goeie elementen voor een deftige eerste episode, maar ondertussen zitten we in het tweede deel en zien we opnieuw diezelfde elementen, waardoor ze niet meer zo goed kunnen overtuigen als in het eerste deel.
Begrijp ons echter niet verkeerd, we willen nog altijd zeer graag te weten komen wat er nu juist zit aan te komen en waarom Connor in dit alternatieve tijdperk zit, maar in deze tweede episode duiken er telkens meer vraagtekens op. De oorsprong van het alternatieve tijdperk wordt ook naar de zijlijn geschoven, waardoor we kunnen afleiden dat dit tweede deel vooral dient als opbouw voor de uiteindelijke finale. Dat is niet meteen verkeerd, maar het zorgt er toch voor dat deze aflevering ietwat minder interessant is.
Ubisoft heeft natuurlijk wel een geheim wapen in elke episode en dat zijn de speciale krachten die Connor leert. De mogelijkheid om onzichtbaar te worden en een groepje wolven op te roepen viel dan ook in de smaak tijdens de vorige episode en Ubisoft heeft in dit deel weer een nieuwe kracht klaar staan. Na een kleine [tweede] trip naar de "Sky World" krijg je deze keer namelijk de kracht van de arend, wat (hoe kan het ook anders) Connor in staat stelt om te vliegen.
Om diezelfde kracht uit te testen, krijg je al meteen een donkere kamer voorgeschoteld die aardig gevuld lijkt te zijn met vijanden. Nog voor je de begin-tune van Batman kan neuriën, vliegt Connor als een arend door de kamer waarna hij vijanden naar het hiernamaals stuurt via een eagle assassination. Vermakelijk, al begint de echte pret pas wanneer je in Boston arriveert. De koude en verlaten vlakten van de Frontier uit de eerste episode worden in deel twee namelijk ingeruild voor het stedelijke Boston, wat niet zo gek is gezien jouw nieuwe kracht.
De gebouwen en daken in Boston zijn als het ware voer voor jouw nieuwe kracht, want zolang je de gepaste knop op je controller bijft spammen, zal Connor van dak tot dak blijven vliegen, als de afstand tenminste doenbaar is. Het is leuk en het maakt klimmen ook zo goed als overbodig, iets wat we niet meteen erg vinden. Meer nog, je kan zelfs helemaal naar boven vliegen op een schip via de mast. Erg cool, zeker omdat we merken dat we soms gewoon bleven vliegen zonder een specifieke eindbestemming op te zoeken.
De zijmissies hebben dit keer trouwens een donkerder toontje, want onschuldige burgers worden vaak verzameld om daarna geëxecuteerd te worden door een bataljon soldaten. Het is ergens wel leuk om die burgers te redden, zeker wanneer de soldaten hun geweren klaarhouden terwijl jij in eagle-modus naar beneden komt gevlogen om daarna rake klappen uit te delen en misschien zelfs wat wolven op te roepen om daarna onzichtbaar te worden en de laatste vijand af te maken door een stealth-assassination. Het toont meteen aan dat de nieuwe kracht(en) echt wel hun nut hebben en gewoon leuk zijn om uit te voeren.
Één nieuwe kracht en wat meer zijmissies zijn natuurlijk niet genoeg om een deftige tweede episode neer te zetten. Het verhaal in dit tweede deel is dan ook meteen een stuk minder interessant dan het eerste deel. Zoals eerder gezegd, is het vooral opvulling/opbouw voor de finale, en dat voel je ook. Er duiken geen nieuwe mysteries op en de belangrijkste vragen (hoe komt Connor in dit alternatieve tijdperk?) worden ook niet opgevolgd en al zeker niet beantwoord. Het draait dan ook vooral rond de moord op Israel Putnam, de tweede rechterhand van Washington en daarmee is ook alles gezegd, al krijgt Benjamin Franklin ook nog wel wat aandacht.
- Vliegen als een arend
- Verhaal dient enkel als opbouw voor finale
- Meer van hetzelfde voor wie de game beu is