SimCity
De weg kwijt in SimCity
Noot van de redactie: omdat we met SimCity toch een aanzienlijk controversieel game hebben gekregen, hebben we meerdere redacteurs op de titel gezet om hun visie te verkrijgen en een zo correct en zo compleet mogelijk plaatje te kunnen afleveren van wat in essentie misschien wel een topgame had kunnen en moeten worden.
De release van Aliens: Colonial Marines was één van de meeste verguisde die we in de afgelopen jaren hebben mogen meemaken. Electronic Arts wou blijkbaar niet onderdoen en kwam met een nieuw spel in één van de meest legendarische gamefranchises ooit en sloeg erin om bij de release zowat iedereen tegen de haren te strijken. De falende online DRM servers, het uitschakelen van features en het behoorlijk door elkaar gooien van delen van de gameplayformule zorgden al voor wat irritatie, maar kunnen we op deze basis nog een mooie stad bouwen uit SimCity of zet de verloedering zich verder tot het een ruïne wordt.
Het zag er in elk geval veelbelovend uit. Uit de béta bleek dat de simulatie aanzienlijk dieper zou zijn dan in vroegere games. Iedere Sim in je stad had zijn eigen huis en job, een bedrijf kon pas openen als de Sims die er werkten aankwamen, er zou gehandeld kunnen worden tussen steden en ga zo maar door. Het spel zou zò complex zijn, dat een deel van de berekeningen voor de simulatie enkel door de servers van EA gedaan kon worden, omdat ook de pc van je vader het spel moest kunnen draaien. Hoe dichter bij de release, hoe minder positief de verhalen echter werden. Naast de DRM bleek bijvoorbeeld ook dat de ruimte waarop een stad gebouwd kon worden wel behoorlijk klein en onaanpasbaar was.
Op de heuglijke dag van de release stortte het hele kaartenhuisje dan ook al snel in elkaar. De servers bleken niet opgewassen tegen de storm van burgemeesters in spe en gaven er al snel de brui aan waardoor weinigen hun spel konden spelen. Na enkele dagen kwam de oplossing voor de inlogproblemen er in de vorm van het uitschakelen van enkele onbelangrijke features zoals leaderboards en achievements, maar tot frustratie van velen werd ook de hoogste simulatiesnelheid (tijdelijk) stopgezet. Als je, zoals bij Sim City, een permanente internetverbinding vereist (iets wat ondertussen al danig ontkracht werd) om zelfs maar te kunnen spelen, is het niet meer dan logisch dat het daarop beoordeeld wordt. Zolang het spel dus features mist, is het net zoals ieder ander spel vol bugs zeker en vast geen hoge score waard.
Sim City als spel heeft uiteraard geen introductie nodig. Bouw een metropolis bestaande uit residentiële, industriële en handelszones en laat ze op het einde vernietigen door een gigantische ramp. Deze zones blijven wel behouden in deze versie van het spel, maar werken op een andere manier. Waar je vroeger kon kiezen of deze zones voor bebouwing met een lage, gemiddelde of hoge dichtheid zijn, wordt dit nu organisch bepaald. Verwacht je dus eerst aan Sims die zich vestigen met een trailer in plaats van direct wolkenkrabbers te zien verschijnen. Je kan van zones zowel de tevredenheid als dichtheid beïnvloeden wat je het gevoel geeft dat je de stad op een meer indirecte manier een richting uitstuurt, wat het realisme bevordert.
Zo eindigt je stad niet per se als een grote collectie van wolkenkrabbers, maar zal je in rijke zones met een lage dichtheid ook gigantische villa's inclusief privé zwembad en tennisbaan zien of in arme zones met een hoge dichtheid saaie verloederde appartementsblokken voor de mensen met slechtbetaalde jobs. Een leuke aanpassing is het feit dat elektriciteit en water nu onder je wegen getransporteerd worden waardoor je niet langer met ingewikkelde buizen- en hoogspaningsnetten aan de slag moet. Het weggennet zelf is uitgebreider want nu zijn bochten en zelfs volledige ring-strucutren mogelijk. Deze wegen zijn overigens niet aanbevolen omdat ze veel belangrijke bouwgrond verspillen.
Op deze manier heb je vaak wat verplichte afwisseling in een stad. Maar wie denkt dat hij nu een grote stad kan bouwen met een commercieel hart van wolkenkrabbers, sloppenwijken voor het gepeupel, gezellige white picket fences buitenwijken voor de pendelaars en chique villawijken voor de elite, is er echter aan voor de moeite. De oppervlakte waarop je je stad kan bouwen is zodanig klein dat ze vol staat voor je goed door hebt wat er aan de hand is. Zelfs in een volledig vlak gebied waar je geen last hebt van rivieren of heuvels heb je alles op enkele uren volgebouwd. De vele dagen die je vroeger nodig had om een gebalanceerde metropool op te zetten zijn dus gereduceerd tot één avondje spelen. Het feit dat je grondniet eens kan verhogen of afvlakken zorgt er nog eens voor dat je reeds kleine bouwoppervlakte nog verkleind wordt door onbebouwbare heuvels of andere natuurobstakels die bebouwing niet toelaten.
Het balanceren van een stad is ook al een ander paar mouwen. Door kleinere steden in regio's te situeren ben je quasi verplicht om sommige zaken uit te besteden. Zo is het mogelijk om onder andere elektriciteit, water, vuilnisverwerking, politiediensten en nog veel meer in te kopen bij buursteden of om je eigen overschot voor een extra zakcent te verkopen. Op zich is dat een interessant concept omdat de bedoeling was dat mensen samen in een regio hun steden zouden bouwen en elkaar zo uit de nood helpen, mede een reden om steevast online te zijn. Praktisch is dit spijtig genoeg niet de normale gang van zaken en los van de huidige serverproblemen zal dit multiplayerluik nauwelijks gebruikt worden.
Je hebt in elk geval de keuze om een regio publiek of privaat te maken. Een publieke regio staat open voor iedereen en iedereen die al eens op het internet geweest is, weet dat een aanzienlijk deel van de online bevolking er plezier in schept om andermans plezier te vergallen. Aangezien ook vervuiling van één stad de andere steden in de regio in problemen kan brengen èn het vrij makkelijk is om een kernreactor te laten smelten, kan iedereen de optelsom wel maken en tot de conclusie komen dat publieke regio's niet weggelegd zijn voor mensen die gehecht zijn aan hun steden.
De andere optie van private regio's lijkt dan wel een betere optie, maar dan nog zal je ervoor moeten zorgen dat de andere spelers in de regio jouw tempo volgen. Je kan dan wel een deal sluiten waarbij jij voor energie zorgt in ruil voor water van een buurstad, maar als jij als volledig verslaafde burgemeester tien uur per dag speelt en je medespeler slechts een paar uur per week aan de slag is, kan je je wel inbeelden dat die deal al snel scheef loopt. Ook de online syncing loopt momenteel nog niet zoals het hoort, waardoor je niet efficiënt met spelers kan ruilen. Het is uitermate frustrerend dat je collega-burgemeester elektriciteit wil kopen, maar dit niet kan omdat hij een oudere versie van je stad ziet waar nog geen elektriciteit op overschot is. Verder kan het zijn dat gedoneerd geld niet aankomt, elektriciteitsleveringen plots stoppen en meer. Multiplayer in een Sim City spel kan een fantastische toevoeging zijn, maar het was niet nodig om dit verplicht te maken. Er zijn meer dan genoeg SimCity-spelers die gewoon hun eigen ding willen doen en dan was multiplayer beter een optionele keuze geweest.
Wat de meeste spelers dus al snel zullen doen is het spel op hun eentje spelen met alle steden in een regio in hun eigen beheer, maar als je denkt dat je dan makkelijk één voor één goed draaiende steden kan bouwen om zo een bruisende regio te creëren, ben je weer iets te snel. De tijd in een stad gaat namelijk enkel vooruit indien er een menselijke speler de stad geladen heeft. Een winstgevende stad tijdelijk op haar eentje laten draaien om een nieuwe te bouwen met de inkomsten van de eerste, is dus spijtig genoeg geen optie.
Voor de rest is het regioconcept behoorlijk goed uitgewerkt. Aangezien Sim City op zich één grote efficiëntie-oefening is, is het verdelen van alle mogelijke taken natuurlijk een interessant idee. Zet al je vervuilende industrie in één stad in de hoek van de regio, maak van een andere stad één groot shoppingcentrum vol winkels en casino's en bouw enkele steden waarin je de bevolking voor al die jobs kan huisvesten. Mits je een goed transportsysteem op poten kan zetten, zullen Sims naar andere steden reizen om er te werken, met de ons welbekende files tot gevolg. Dit is één van de betere veranderingen aan Sim City, aangezien ook in de echte wereld pendelen voor meer mensen regel dan uitzondering is. Helaas merk je hier soms dat het systeem toch niet feilloos is, omdat sommige werkloze Sims niet naar een andere stad gaan om te werken, of mogen we dat eigenlijk ook als realisme aanduiden?
Een andere goede toevoeging is het bouwen van een keten van gebouwen die van een grondstof afgewerkte producten maken om deze uiteindelijk met stevige winsten te verkopen. Het opdelven van erts of olie om te verkopen kan op korte termijn veel geld opleveren, geld dat zeker in het begin van een stad zeer handig kan zijn. Als je echter zuinig bent en veel geld en kostbare ruimte steekt in industriële gebouwen die steeds verfijnder producten afleveren zal de winst exponentieel stijgen.
Ook een pluim waard zijn de graphics van het spel. De steden mogen dan al niet te groot zijn, maar ze zien er mooi en vooral divers uit en het zijn niet enkel de opvallende wolkenkrabbers die de show stelen. Zelfs door de rustige buitenwijken kuierend zal je zelden een gekloond huis zien. Overal zijn er wel andere details: de ene bewoner heeft zijn opblaasbaar zwembad buitengezet, de andere heeft dan weer zonnepanelen geïnstalleerd. Het blijft ook niet alleen bij uiterlijk vertoon. Met een simpele druk op de juiste knop krijg je een duidelijk overzicht van alle soorten informatie die je maar kan wensen, van de rijkdom van wijken tot hoe vol je riolen zitten. Deze overlays zijn knap gemaakt en bieden een handig overzicht over je stad.
De achtergrondmuziek kan je wel even bekoren, maar doordat het nogal een korte playlist is in combinatie met een spel dat je normaliter urenlang speelt, zal je toch al snel naar je eigen muziek grijpen. Wel leuk is dat je bij het inzoomen toepasselijke geluidseffecten hoort. Agenten doen luidruchtige shootouts met criminelen, volgelopen riolen maken een pruttelend geluid en elektriciteit hoor je inschakelen met een bevredigend ‘kdoenk’.
Zolang alles goed gaat, heb je dus zeker de indruk dat je een echte, zij het kleine, stad aan het beheren bent. De typisch verslavende gameplay van SimCity blijft overeind en je loopt zeker het risico dat je bezig blijft met 'nog even dit neerzetten' en 'als ik dit nu niet doe vergeet ik het morgen' gedachten. Spijtig genoeg wordt de illusie van geloofwaardigheid te vaak doorbroken door het falen van de simulatie. We vermeldden reeds dat de servers niet meteen de spelervaring bevorderden, maar er zijn nog andere frequente bugs die zeer vervelend kunnen zijn. Zo lijkt de AI met haken en ogen aan elkaar te hangen. Iedere Sim vertrekt 's morgens naar de dichtstbijzijnde beschikbare job, maar ze doen dit op zo'n hersenloze manier dat iedere logistieke planner zijn haren uit zijn hoofd trekt.
Bij zijn vertrek kiest de Sim zijn bestemming en route puur op basis van de kortste reisweg naar meest nabije doelen. Dit resulteert in ganse wijken die dezelfde weg nemen naar één bedrijf omdat elke Sim gewoon de meest nabije job zoekt, geen rekening houdend waar hij gisteren werkte. Uiteraard kan niet iedereen tegelijk daar werken, dus vanaf dat eerste bedrijf vertrekt een nieuwe stoet Sims naar de volgende beschikbare job. Dit zorgt niet alleen voor gigantische verkeersopstoppingen, maar ook voor bedrijven waar de jobs nooit ingevuld raken omdat ze te ver van de vaste route liggen met als gevolg klagende en sluitende bedrijven. Ook hebben Sims geen vaste woonplaats, dus zodra de werkuren er op zitten stromen duizenden Sims de straat op om op zoek te gaan naar de dichtsbijzijnde vrije woning. Dit zet toch een lichte domper op de simulatie gezien geen enkele Sim een échte permanente bewoner is van je stad en je dus met problemen zit waar je als burgemeester niks aan kan doen.
Investeren in openbaar vervoer om de verkeersdrukte te verlichten maakt het probleem alleen maar erger. Bussen rijden vaak rond met niemand aan boord en houden dus meer het verkeer op dan iets anders. Bij het treinsysteem lijkt zelfs onze NMBS een toonbeeld van efficiëntie, nog verergerd door het feit dat Sims je vragen om extra treinen in te leggen omdat ze te lang moeten wachten, een optie die niet eens in het spel aanwezig is. Je kan wel een extra station zetten, maar hoe dat kan zorgen voor meer treinen op hetzelfde spoor is ons een raadsel. Ook je stadsdiensten hebben last van de falende pathfinding routines. Zo zal je volledige brandweermacht uitrukken naar één klein brandje terwijl elders halve wijken tot as vergaan, of je vuilniswagens volgen in konvooi allemaal dezelfde route waardoor een groot deel van het afval nooit opgehaald wordt. Dit soort fenomenen zorgen ervoor dat je het spel meer dan eens gefrustreerd zal afsluiten. Bugs en vreemde situaties zijn inherent aan ieder spel met veel mogelijkheden, maar in deze versie van SimCity zit dit essentiële onderdeel, de pathfinding, zo gebrekkig in elkaar dat een tijdje langer in de ontwikkelstudio echt veel deugd had gedaan.
Andere problemen zijn dan weer puur te wijten aan de online features die het spel rijk is. Zo zijn cloud saves verplicht en kan je je savegames dus niet zelf beheren waardoor alle mogelijkheid tot experimenteren je ontnomen wordt. Wie ter ontspanning dus eens een collectie rampen wil loslaten op zijn stad, is er aan voor de moeite (zeker als je in een regio zit en daarmee ook je kompanen ruïneert). Ook een iets verkeerd geplaatst gebouw is dus permanent, wat zeker bij de prijzige exemplaren een negatieve impact op je financiën zal hebben. Afbreken zorgt namelijk niet voor terugbetaling (en zoals gezegd kan je niet even naar een vorige savegame) en dan spreken we nog niet over verdwijnende savegames, games die ongewild teruggedraaid worden of steden die niet bereikbaar zijn door volzette servers (want je savegames zijn gebonden aan een server).
Doordat er tal van features momenteel niet werken, er wat schort aan de onderlinge communicatie tussen steden en de servers nog heel wat problemen met zich meebrengen, kunnen we niet anders dan concluderen dat EA en Maxis nog bijzonder veel werk voor de boeg hebben om deze situatie überhaupt recht te kunnen trekken.
Het blijft ontzettend verslavend om je eigen stad tot leven te brengen, al is het bijzonder jammer dat het terrein niet aan te passen valt en dat je steden kleiner zijn uitgevallen. Men heeft wel wat zaken kunnen stroomlijnen en verbeteren, maar als je langer speelt, valt de slechte pathfinding op, wat het plezier wel danig vergalt. Men laat via updates wel weten dat deze al deels opgelost zullen worden bij een volgende update, maar ondertussen moeten we wel verder ploeteren.
MiniJeffrey |
SimCity is duidelijk een mes dat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant is er het spel dat op zich goed in elkaar zit en enkele leuke features en nieuwigheden kent, maar aan de andere kant zijn er de vele problemen waar het spel en de servers door geplaagd worden. Het spel zou een fantastische game zijn, als het niet op zowat elke manier stuk was. Te kleine maps, een chaotisch niet-werkend verkeersalgoritme en blijvende serverproblemen zorgen ervoor dat het spel momenteel niet doet wat je er van verwacht.
Graphics: 75 Geluid: 70 Fun: 75 Gameplay: 60 |
65/100 |
|
Malkavian |
Sim City is op het moment veel bla bla maar weinig boem boem. Je start aan het spel met allerlei beloftes van features en nieuwigheden in gedachten, maar je komt al snel tot de conclusie dat deze slecht, half of zelfs helemaal niet aanwezig zijn in het spel. De te kleine map in combinatie met een halfslachtige samenwerking tussen de regio's zorgt ervoor dat het spel leuk begint, maar nadien hopeloos de soep in draait. Een half afgewerkte versie die hopelijk - na enkele grote updates - de beloofde game zal brengen, zodat we terug plezier beleven aan Sim City in plaats van frustratie.
Graphics: 80 Geluid: 70 Fun: 60 Gameplay: 60 |
62/100 |
|
Tomba |
Sim City ziet er goed uit en voegt met de handel en productieketens een paar goede verbeteringen toe aan het genre. Ook de verslavende gameplay blijft zeker behouden. Aan de achterliggende simulatie scheelt echter nog teveel om iemand aan te raden er zijn geld aan te geven. Patches en verbeteringen zijn ondertussen wel beloofd en zullen er ongetwijfeld aankomen, maar op dit moment is het spel gewoon in een erbarmelijke staat. Tot men offline spelen mogelijk heeft gemaakt en de kritische bugs heeft opgelost, kunnen we niet anders dan dit spel een lage score geven. Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd met meer plezier onze stad intrekken en de score optrekken.
Graphics: 80 Geluid: 65 Fun: 75 Gameplay: 50 |
55/100 |
|