Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3
Dat doet Narutoch weer goed in Ultimate Ninja Storm 3
[Gespeeld op PS3]
Namco lijkt van het succes van Naruto te genieten, want slechts een jaar na Ultimate Ninja Storm Generations is de uitgever terug met het derde deel in de reeks. De vorige game was wat aan de mindere kant door het gebrek aan een degelijk verhaal en grote baasgevechten, maar CyberConnect is snel even een versnelling hoger geslagen en keert dit jaar dubbel en dik terug om de fans van een degelijke opvolger te voorzien, maar laat de ontwikkelaar daarmee de nieuwkomelingen niet wat te ver achter?
Ultimate Ninja Storm 3 draait voornamelijk rond de story mode van de game die rechtstreeks van de serie is overgenomen. Het verhaal begint direct na het einde van deel twee: Naruto heeft het dorp gered, maar er komt een veel groter gevaar hun kant op en dat leidt tot een vergadering van de vijf grote dorpen en uiteindelijk de vierde ninja-oorlog. Het is haast absurd hoeveel detail de makers in het verhaal gestoken hebben om alle scenario's aan bod te laten komen. Van de vergadering met de vijf kages of de training van Naruto tot zelfs minder gekende personages als The Seven Swordsmen of de broers Kinkaku en Ginkaku passeren de revue. Mensen die enkel de anime volgen en niet de manga lezen zullen echter wel met spoilers komen te zitten aangezien de game verder gaat dan waar de tv-serie momenteel zit.
Dat er zoveel detail in het verhaal zit is een ode aan de fans, maar mensen die nieuw zijn in de wereld van Naruto zullen door het aantal personages moeilijk kunnen volgen. Er zijn wel momenten waar de game terugkijkt in het verleden, maar je zal toch met een hoop vragen blijven zitten en haast genoodzaakt zijn eerdere games of de serie te volgen om alles te weten te komen. Hoe dan ook zul je wel je ogen kunnen uitkijken, want de anime-stijl van graphics brengen de reeks prachtig over op je beeldscherm en de CGI-filmpjes zullen je vast en zeker aan het beeld gekluisterd houden. Ook goed voor de fans is de optie om de Japanse stemmen boven te halen en Engelse ondertiteling te gebruiken, alsof je naar de gewone serie zou kijken.
In de gevechten zal je momenten krijgen waar je even in een quick time event komt en de camera en de actie het grotendeels overnemen. Dit is voor de game een perfecte gelegenheid om je in de serie te wanen en door de sensatie zou je haast vergeten dat je soms op bepaalde knoppen moet drukken om niet ten onder te gaan in het gevecht. Hier gaan niet-fans zeker ook van houden, maar de story mode heeft wel nog een ander ergerlijk punt voor hen. Er wordt namelijk uren gepraat en je moet je veel bezighouden met rondlopen of eens even een zijmissie afronden waardoor de drang naar de echte gevechten enkel maar toeneemt. Het verhaal duurt een goede 13 uur, maar rekening houdend met al het praten en tussenfilmpjes schieten er nog maar enkele uurtjes echt vechten over.
Naast de gewone gevechten zul je het soms ook in de normale wereldmap moeten opnemen tegen meerdere vijanden gelijktijdig. Dit is een nieuw extraatje dat wel wat doet denken aan gevechten uit Dynasty Warriors of de story modes uit Tekken. Veel vijanden komen behoorlijk hersenloos op je afgestormd en jij krijgt de kans om je combo's boven te halen om hen te overmeesteren. Echt levensbedreigend zijn deze acties niet, tenzij je tegenover Kyuubi of andere demonische beesten komt te staan. De gevechten volgen bij hen wel een vast stramien, waarbij je ze steeds zwakker maakt om ze vervolgens met een finale aanval in het stof te doen bijten. Deze waren al aanwezig in vorig Ninja Storm-games, maar werden uit de vorige game gehaald en het is dus leuk om te zien dat men deze gevechten heeft teruggebracht.
De Naruto Shippuden games zijn altijd al eenvoudig geweest om aan te leren en ook deze keer sleutelt CyberConnect slechts hier en daar aan de manier van aanvallen. De gevechten spelen zich nog steeds op 3D-mappen af en door slechts 1 knop te gebruiken kan je met ieder personage al geweldige combo's uitvoeren. De basis blijft onveranderd, want je moet nog steeds chakra opladen; je kan nog steeds projectielen werpen en met 2 knoppen ben je in staat om een sterke finisher uit te voeren.
Enkel de team battles, waar je twee extra personages hebt die je van tijd tot tijd bijstaan, zijn iets aangepast. Nu kan je namelijk door je aanvalsknop ingedrukt te houden een medepersonage bij je roepen om een korte gezamelijke aanval te starten. Nadien kan jij dan zelf verder met je reeks combo's. Nadeel is echter dat de medestanders niet meer onsterfelijk zijn, waardoor je moet opletten wanneer je ze oproept, want ze kunnen dus ook een pak rammel krijgen. Misschien een handige manier om een aanval te ontwijken, maar het vermindert je potentiële slagkracht wel. Zoals je hoort zit het gevechtssysteem dus simpel in elkaar voor beginnelingen, maar wil je iedereen kunnen verslaan online zal je toch alle trucjes en ontwijkingsmanoeuvres moeten kennen om heelhuids uit bepaalde situaties te geraken.
Zoals de vorige games zijn er weer custom matches, een oefenmodus en toernooien die je naast het verhaal kan spelen. De eerste twee zijn vrij normaal, maar de toernooien houden nog goed het plezier erin door nu ook ring outs te introduceren (verlaat de ring en verlies het gevecht) en ook een manier om ieder gevecht zijn eigen regels te geven. Zo zou je kunnen winnen door een ultimate move uit te voeren of ervoor kunnen zorgen dat personages geen chakra krijgen of het niet oneindig kunnen opbouwen. Deze modes geven je trouwens ook de kans om enkele personages van de in totaal meer dan 70 speelbare karakters vrij te spelen, mocht je het niet zien zitten om ze vrij te spelen in de story mode.
Een reusachtig rooster om uit te kiezen dus en dan heb je nog personages die enkel in team battles voorkomen en dus niet bestuurbaar zijn. Helaas is niet ieder personage zo uniek dat hij volledig anders speelt, want anders zou de game natuurlijk niet zo vriendelijk zijn voor beginners. Wil je dus eens met een heel ander personage spelen, dan kan dat perfect en zul je nog steeds de nodige combo’s makkelijk kunnen lanceren zonder eerst minutenlang naar de movelist te moeten kijken. Puristen houden er misschien niet van, maar het zal de kenners een zorg wezen als ze alles kunnen ontwijken of counteren om vervolgens met hun jutsu's (moves in het Naruto-universum) er een definitief eind aan te maken.
- Veel detail in het verhaal...
- Prachtige animaties en filmpjes
- Makkelijk te leren
- ... maar moeilijker te vatten voor nieuwelingen
- Story mode bevat voor sommigen te veel tekst