Crysis 3
Prophetische reïncarnatie in Crysis 3
Gespeeld op PS3
We herinneren ons allemaal het moment waarop we voor het eerst de Nanosuit aantrokken. Met onmenselijke krachten kregen we vrij spel op een tropisch eiland en bevochten we met gemak een dozijn slechteriken. Vier jaar na de tropische hitte van het eiland, en toch ook wel je computer, kregen we Crysis 2 voorgeschoteld. Crysis 2 kwam voor de eerste keer ook naar de consoles, maar stond in schril contrast met Crysis 1 vanwege de lineariteit, iets wat voor veel gamers een negatief punt was. Sinds kort kunnen we met Crysis 3 aan de slag en we hopen dat ontwikkelaar Crytek de minpunten vanuit Crysis 2 weet weg te werken om zo weer naar dat open gevoel van Crysis te streven.
In Crysis 2 kwam je te weten dat Prophet zichzelf opofferde om soldaat "Alcatraz" te redden. Hij stond zijn Nanosuit af en pleegde nadien zelfmoord om de connectie te verbreken. Aan het begin van Crysis 3 ontdek je dat "Alcatraz" niet alleen de Nanosuit van Prophet kreeg, maar ook zijn personaliteit en geweten. Prophet is als het ware gereïncarneerd in het lichaam van 'Alcatraz'. Spring 20 jaar vooruit en je wordt bevrijd door Michael "Psycho" Sykes en zijn team. Je wordt op de hoogte gebracht van de gebeurtenissen en komt snel te weten dat je de enige bent met een Nanosuit. Alle andere Nanosuit-soldaten, inclusief "Psycho", werden uit hun Nanosuit gesneden, waardoor velen het leven lieten door de schok. Hij vertelt ook dat tijdens je afwezigheid CELL gebruikmaakte van de Ceph-technologie om ongelimiteerd energie te genereren. Door deze actie wist men snel als enige leverancier over te blijven, waardoor men een monopolie kreeg over de energie van de wereld. De gewone mens moest steeds meer en meer betalen, met behoorlijk grote straffen voor wie de prijskaartje niet ophoesten.
Niet iedereen ging hiermee akkoord en een verzet werd uit de grond gestampt om de acties van CELL aan te vechten, maar daarvoor moet je System X vernietigen. Dit kleinoood bevindt zich onder een gesloten koepel, genaamd de Dome. Afgesloten van de buitenwereld (klinkt behoorlijk Simpsons-filmachtig) vind je hieronder de stad New York terug die in een ware jungle is veranderd. Alcatraz, of is het nu Prophet, stemt erin toe om Michael en het verzet te helpen, al krijgt hij visioenen over de toekomst waarbij een Alpha-Ceph het einde van de wereld toont. Niet veel later hebben we ook te maken met een buitenaardse invasie en mogen we pas echt aan de slag. Crytek wou een diepgaander verhaal bij Crysis 3, zeker ten opzichte van Crysis 2 en daarin is het wel enigszins geslaagd. Elk personage heeft een eigen verhaal dat gedurende de campagne voor onderlinge conflicten zorgt. Spijtig genoeg krijg je het gevoel dat de ontwikkelaar wat gehaast was en dus krijg je de credits al snel te zien. Hierdoor valt de kwaliteit van de singleplayer wat in duigen, want een langere singleplayer had zeker gekunnen en gemogen.
Naast de hoofdopdrachten krijg je wel soms de mogelijkheid om zijopdrachten te voltooien. Deze geven je niet rechtstreeks een persoonlijke beloning, maar laten je bijvoorbeeld toe om ondersteuning van mortieren aan te vragen in een bepaald gebied, maar dat wil niet zeggen dat je zomaar kan gaan en staan waar je wil. De spelwereld op zich is namelijk nog steeds lineair opgebouwd. Je kan het best vergelijken met Crysis 2, dus de hoop op een tweede Crysis 1 valt hierbij weg. We moeten wel zeggen dat je naar het einde toe een iets groter gebied krijgt voorgeschoteld en dat je daarin wel verschillende routes kan opzoeken. Drie verschillende opdrachten uitvoeren, terwijl je ook nog zijopdrachten kan uitvoeren is dan wel mogelijk, maar het is wel bijzonder jammer dat het bij een proevertje blijft aan het eind van het avontuur.
Dankzij de Nanosuit krijgen we toegang tot enkele eigenschappen waarvan de gewone soldaat enkel kan dromen. Zo heb je een verbeterde uithouding met snelheid en hogere sprongen als resultaat. Ten tweede biedt je Nanosuit een veel betere bescherming tegen inkomende projectielen en kan het in bepaalde gevallen het verschil tussen leven of dood betekenen. Als derde eigenschap ben je een stuk sterker. Je kan makkelijk zaken dragen, wagens wegduwen en een versperring kapotslaan. Als laatste eigenschap hebben we natuurlijk de mogelijkheid om onzichtbaar te worden. Hierdoor kan je makkelijk doorheen de spelwereld sluipen en vijanden op een stille manier uitschakelen. Je moet wel opletten, want elk van deze eigenschappen gebruikt energie van je Nanosuit. Nul energie betekent dat je vaardigheden danig afzwakken en afhankelijk van de situatie betekent het ook quasi zeker een gewisse dood.
In Crysis 3 kan je je Nanosuit nu ook gebruiken om contact te maken met elektronische apparatuur. Onder elektronisch apparatuur verstaan we vooral automatische turrets, een speciaal mijnenveld, herbevoorradingskisten en Ceph-wezens. Alvorens je contact kan maken met de apparaten moet je hun signaal 'hacken'. 'Hacken' doe je door middel van een kleine minigame waar bepaalde punten van het signaal op en neer gaan en je een knop moet indrukken als ze zich in een vakje bevinden. Wanneer je faalt om een punt in het vakje aan te duiden, zwakt je signaal af. Eenmaal de verbinding verbroken is, moet je weer opnieuw beginnen, al word je Nanosuit wel even volledig uitgeschakeld. Gedurende je avontuur zal je in de spelwereld verschillende Nanosuit Packages tegenkomen om je Nanosuit te verbeteren. Gelukkig voel je de verbeteringen deze ook daadwerkelijk en zijn ze geen kat in een zak.
Vele wapens ken je reeds vanuit de vorige delen, waaronder de SCAR, Marshall en de MK. 60 MOD 0. Indien je niet tevreden bent met het menselijke wapenarsenaal kan je ook enkele Ceph-wapens opnemen, waaronder de Pinch Rifle. De verschillende wapens, behalve die van de Ceph, kan je voorzien van extra's uit drie categorieën: Under Barrel, Scope en Barrel. Elk wapen heeft zijn eigen extra's en bij enkele kan je ook kiezen voor alternatieve munitie. De splinternieuwe Predator Bow is echter de ster van het arsenaal. Grootste voordeel is dat je cloaking niet wegvalt als je ermee vuurt, wat bij andere wapens wel zo is. Met vier verschillende pijlen, elk geschikt voor specifieke situaties, kan het plezier in elk geval niet op. Door pijlen weer op te rapen, blijft het plezier ook duren.
Over de presentatie van Crysis 3 kunnen we natuurlijk niet veel slechts zeggen. Op de console ziet deze er gewoon afgewerkt uit en is het natuurlijk een streling voor het oog. De omgevingen zijn tot in de puntjes afgewerkt en stralen leven uit, tenzij er een hevig gevecht plaats vond. De wind baant zich een weg doorheen het gras dat je op natuurlijk wijze heen en weer ziet waaien. De gezichten van de personages zijn tot in de kleine details afgewerkt en de gezichtsexpressies worden realistisch op het scherm getoverd. Over het geluid kunnen we hetzelfde zeggen als over de grafische vormgeving. De verschillende geluiden zijn goed afgewerkt en de singleplayer is voorzien van een mooie soundtrack. De dialogen komen natuurlijk over en brengen emotie met zich mee, dus op deze vlakken zit het wel snor.
Naast een singleplayer beschikt Crysis 3 ook over een multiplayer. In de multiplayer kan je kiezen uit elf modes en de meesten zijn redelijk voor de hand liggend. Samen spelen of tegen elkaar spelen vormen de hoofdmoot, al zijn er ook varianten op Domination en Capture The Flag of mengelingen van meerdere modi. Als toetje hebben we de Hunter-mode, waarin het ene team in de huid van Nanosuit-soldaten kruipt met een Predator Bow in de hand. Het is de bedoeling dat de Nanosuit-soldaten, ofwel Hunters, op het andere team jaagt. Het andere team kruipt in de huid van CELL-soldaten en moet het zolang mogelijk uithouden. Wanneer de klok op nul komt te staan en nog een CELL-soldaat overblijft, dan wint de CELL. Wanneer de Hunters elke CELL-soldaat het leven kunnen ontnemen, dan mogen zij de overwinning op hun naam schrijven. Een belangrijk punt is dat wanneer je vermoord wordt door de Hunters je als een Hunter zal terugkomen tot het einde van de ronde en je dus eigenlijk tegen je recente makkers moet strijden.
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is, verzamel je ervaringspunten in de multiplayer om op die manier nieuwe levels te bereiken. Een nieuw level betekent nieuwe extraatjes en omdat andere spelers soms al een pak hoger zitten, is het op de tanden bijten tot je zelf wat sterker voor de dag kan komen. Gelukkig is het niet onmogelijk, maar bij ervaren spelers zal je het soms anders moeten aanpakken om in leven te kunnen blijven. Met behulp van killstreaks kan je dan speciale aanvallen oproepen, om op die manier misschien net dat tikkeltje extra ervaringspunten binnen te rijven.
- Grafisch
- Predator Bow
- Hunter-mode...
- Lengte singleplayer
- Algemeen lineair leveldesign, behalve einde
- ..., maar voor de rest niks nieuw in de multiplayer