NightSky (3DS eShop)
Als je de dag van vandaag een indie game uitbrengt moet je al eens goed nadenken hoe je hem aantrekkelijk maakt voor de media en spelers om niet in de zondvloed aan kleinere games te verdrinken. De game moet aangenaam zijn om te spelen met hopelijk een eenvoudige speelwijze om de speler niet af te schrikken. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat de game niet te snel verveeld of er niet te lelijk uiziet als je wilt dat ze de game blijven spelen. Op de 3DS zijn er al enkele van zulke toppertjes te vinden en het aantal blijft maar groeien. Sinds deze week kunnen we daar ook weer eentje bijrekenen, want NightSky voldoet aan alle eisen om een aankoop te overwegen.
NightSky is niet exclusief voor 3DS. De game is al anderhalf jaar verkrijgbaar via Steam, maar weet nu ook eindelijk de overstap te maken op een draagbaar platform. Zoals elke andere puzzelgame doet het verhaal er niet echt toe en zal je er niet veel aandacht moeten aan besteden. Een jongetje vindt een vreemde ogende bol op het strand en zoals gewoonlijk neem je dat dan natuurlijk mee naar huis. Wat volgt, is dat de jongen steeds dromen krijgt over die bol en daar begint dan ook de game, in zijn dromen.
Doorheen de game speel je als de bal die op het strand ligt en moet je van de ene kant van het scherm naar de andere kant geraken en zo doe je dit drie schermen lang om een regio uit te spelen. Het klinkt doodeenvoudig, maar hoe je iedere keer in het volgende scherm belandt, verandert iedere keer weer. Loopings maken, een "aanloop" nemen om over een richel te geraken of balanceren op een bewegend platform. Iedere regio is weer anders en zodoende blijft NightSky je interesse vasthouden. Zomaar naar links of rechts rollen gaat niet, want de bal draait rond in de richting die je drukt, maar als je sneller rolt, duurt het ook weer even voor je van richting verandert. Met de Y-knop kun je nog versnellen en met de B-knop kun je vertragen. Meer houden de controls niet in en zo kan iedereen er dus direct mee aan de slag.
Naast het bewegen van je bal kun je ook met de A-knop iets extra in werking stellen. Soms is dat een schakelaar om iets te verwijderen of om andere ballen los te krijgen. Het kan ook de zwaartekracht omdraaien, zodat je via het plafond een nieuwe weg vindt. Mocht dat nog niet genoeg zijn, krijg je soms de controle over iets anders in plaats van je bal, zodat je die op een andere manier kan verplaatsen, zoals bijvoorbeeld met een voertuig. Wat je ook bedenkt, het is in de game aanwezig en dat zorgt ervoor dat de meer dan 100 regio's, opgesplitst in 10 levels, aantrekkelijk blijven.
Grafisch ziet de game er erg aantrekkelijk uit. Mensen die wel eens Limbo of World of Goo gezien hebben, zullen de donkere achtergronden meteen herkennen en al lijkt alles simpel uitgewerkt. De artstijl is aangenaam om te blijven bekijken en wat er zich op de achtergrond afspeelt, zou je haast afleiden om op je bal of afgronden te letten. 3D wordt hier en daar ook lichtjes gebruikt, maar de game is aangenaam genoeg om daar niet op te moeten teren om indrukwekkend te ogen. Van muziek zou je denken dat de makers het quasi vergeten zijn, maar de rustige melodietjes op de achtergrond houden de sfeer er juist in en gezien dit een puzzelgame is, hoeft er niet constant een hoop kabaal te zijn.
Mooie liedjes duren echter niet lang en een klein nadeel is wel dat het spel vrij vlot uit te spelen is en gezien het prijskaartje van €10 had je misschien toch iets meer gehoopt voor je digitale centjes. Er is wel een alternatieve mode die je al van het begin kan kiezen. Dit is eigenlijk een hard mode waarin richels kleiner kunnen zijn, je vaker te maken krijgt met een stuiterende bal of gewoon meer afgronden om in te vallen. Mocht je de gewone game te makkelijk vinden, dan zal je hier toch even slikken, want al vanaf het eerste level is het uitkijken geblazen om niet in een valkuil te belanden of ergens vast komen te zitten. Helaas zijn de levels anders wel nagenoeg hetzelfde, dus speel je de game eenmaal uit, zul je terug in dezelfde regio's en levels belanden. De mogelijkheid om eigen levels te bouwen en te delen online zou perfect geweest zijn, maar daar zullen we helaas van moeten dromen.
- Variatie in levels
- Art en achtergronden
- Alternative perfect voor gevorderden
- Beetje kort voor de prijs