PinWar
Futurisme in PinWar
Onze vrienden van Bulkypix zijn wederom in Apple’s App Store te vinden met een nieuwe titel. Dit keer betreft het een hybride tussen flipperen en tafel hockey in een Tron-achtig jasje. Nog niet zolang geleden bewees Momonga ons dat originaliteit in de flipperkastwereld nog steeds mogelijk is, dus zijn we razend benieuwd over welke boeg PinWar het gooit.
Om met de deur in huis te vallen, PinWar doet een aantal zaken erg goed en sommige een pak minder. Grafisch is er in elk geval de nodige moeite gedaan om met een originele stijl op de proppen te komen. Alle speelvelden zien er erg futuristisch uit, met felle fluokleuren en elektrische effecten. Robotstemmen en pompende technomuziek is de soundtrack die je verwacht en dan ook krijgt, zowel in de menu’s als tijdens het spelen. Echter, de speelbal is een in het science fiction plaatje passende energiebal en dit zorgt er jammer genoeg voor dat het gevoel van de authentieke massieve stalen knikker en het bijhorend “balgevoel” verloren gaat.
Wat spelen betreft, kan je kiezen uit Battle Mode en Missions. In Battle Mode ga je de strijd aan tegen de AI of een menselijke speler, waarbij het de bedoeling is om de kogel tussen de flippers van je tegenstander te mikken. Op deze manier verdien je experience points en kan je opschuiven naar een nieuwe “tafel”. Tenminste, als je genoeg van bovenstaande XP verzamelt hebt. De A.I. potjes zijn uitdagend, maar frustreren soms doordat de computergestuurde tegenstander wel erg precieze shots moeiteloos weet te maken en duidelijk makkelijker scoort.
Goed gevonden is dat je in Battle Mode met twee spelers aan één iOS-apparaat aan de slag kunt. Logischerwijs leent de iPad zich hiertoe beter dan de iPhone. Wat geen afbreuk doet aan het feit dat PinWar een universele app is die op elk toestel, van de derde generatie en hoger, draait. Tweespeler modus resulteert al gauw in hectische toestanden, zeker wanneer power-ups de snelheid opvoeren door onder andere de ballen te vermenigvuldigen. We raden dan ook aan dat je op een stabiele ondergrond speelt en een handdoek tegen zweterige handen in de buurt houdt om ongelukken te vermijden.
Heb je geen “flippende” vrienden en ben je de Battle Mode volledig beu gespeeld, kan je terecht in Missions. Ook deze zijn co-op te spelen als je wilt. Met en tegen elkaar, afhankelijk van de willekeurig gegenereerde opdrachten die je voor de kiezen krijgt. Deze bestaan uit Breakout-achtige opdrachten waarbij je een muur moet doorbreken, doolhoven waar je doorheen dient te geraken, korte battles of zolang de klok aftelt meerdere ballen op het speelveld houden.
Dankzij tiental verschillende mogelijkheden blijft het telkens gissen voor welke uitdagingen je komt te staan. Hoe beter je ze uitvoert, hoe meer punten om je Overdrive-meter mee op te vullen. Eens vol, speel je een bonuslevel waarbij je extra experience points kan verdienen om nog meer tafels en power-ups te vergaren. We zijn er nog niet, want heb je echt genoeg van alle tafels, dan kan je ook nog eens aan de slag om je eigen flipperkast / strijdveld samen te stellen en met anderen online te delen.
Kortom, met al deze modi en tafel-generator heb je best een serieuze kluif aan PinWar. Toch jammer dat er naast de achievements en Game Center support, er geen leaderboard bij zit louter op basis van punten najagen. Want zeg nu zelf, highscores, daar draait het toch net om bij het bespelen van een flipperkast?
Antiek spelplezier in een science fiction jasje zelf uitproberen? Haal PinWar hier in de App Store (1,79 €).
- Veel content
- Tafelgenerator
- Tof design en geluid
- Geen highscores
- Repetitief
- Balgevoel ontbreekt