Assassin's Creed III: Tyranny of King Washington - Episode 1
Als een wolf in The Tyranny of King Washington
Het zit Connor niet mee in de Tyranny Of King Washington DLC. Om te beginnen is hij geen assassijn meer in de DLC, maar slechts een indianenkrijger. Daarnaast is "koning Washington" plotseling kwaadaardig én in het bezit van een speciale scepter, eentje met een Apple of Eden erin. Deze appel zorgt ervoor dat zijn onderdanen, zoals bijvoorbeeld Benjamin Franklin, volledig in zijn macht zijn. Zoals altijd is het dus jouw taak om het kwaad te stoppen, zelfs al betekent dat de dood van George Washington.
[Gespeeld op PS3]
In dit eerste stuk DLC uit een driedelige reeks speel je dus nog steeds als Connor (al heeft hij zijn indianennaam nu), al zit je deze keer schijnbaar in een alternatief tijdperk, waarin Washington dus met de scepter zwaait en je moeder ook nog in leven is. Een beetje vreemd dus, omdat we als speler wel wat anders gewend zijn uit Assassin's Creed III, maar in dit alternatieve tijdperk blijkt heel wat dus nooit gebeurd te zijn. Ook Connor lijkt dit te weten, want af en toe zal de held tegen zijn moeder of tegen zichzelf zeggen dat "alles verkeerd zit", dat "dit niet had mogen gebeuren". Zelf lijkt hij wel degelijk te weten wat er had moeten gebeuren.
Dat gebeurt bijvoorbeeld als George Washington een kamp begint aan te vallen en Connor niet lijkt te kennen, waarna hij zonder pardon zijn troepen op de krijger afstuurt. Assassin of niet, Connor maakt ze wel nog altijd allemaal af, dus zijn vechtskunstjes is hij blijkbaar nog niet kwijt, al voelt hij toch ietwat zwakker aan zonder zijn assassin-wapens en geweren. Het duurt wel niet lang of Connor hoort dat er een manier is om sterker te worden, want na het redden van enkele indianen, vertellen die hem dat ze op zoek waren naar takken van de Great Willow, omdat ze dan een thee kunnen maken die hen aanzienlijk sterker maakt.
De wereld
Om niet al te veel te spoilen van het verhaal, kunnen we zeggen dat Connor al snel diezelfde thee zal moeten maken, wilt hij ook maar een kans hebben om George Washington te verslaan. De clan-moeder stuurt hem hiervoor naar de Red Willow Tree, een grote boom die zich bovenop een berg bevindt in de Frontier en waar Connor dus het ingrediënt kan vinden om de thee klaar te maken. Onderweg naar deze berg zal je een vrij groot open stuk kunnen betreden, waar je ook zijmissies kan vinden.
Deze zijmissies nemen het woord optioneel wel heel serieus. Je zal namelijk de kans krijgen om burgers te redden van wolven, hongerige mensen eten te geven of een konvooi aan te vallen en zo indianen te redden. Doe je dit niet, dan zullen de missies falen wanneer je een bepaald punt bereikt in de hoofdmissie. Het gevolg is dan bijvoorbeeld dat de wolven de burger opeten of dat het konvooi ontsnapt. Voltooi je ze echter, dan krijgt Connor een kleine beloning in de vorm van munitie of geld, iets wat vrij handig is in een tijdperk waar onze krijger niet al zijn Assassin-middelen ter beschikking heeft.
Het is ook vanaf dit eerste "open stuk" dat je trouwens merkt dat deze DLC echt een apart deel van de Assassin's Creed 3-wereld is, daar je beperkt bent tot waar je kan gaan. Je hebt dus niet de volledige wereld ter beschikking, al is dat niet meteen een negatief punt. Elke DLC van deze driedelige reeks neemt je namelijk mee naar één bepaalde locatie, zoals we nu dus in de Frontier zitten. Daardoor voelt het nooit te langdradig aan. Het craftingsysteem is volledig weggelaten en jagen wordt dan weer beperkt tot het doden van dieren, waarna je het vlees enkel kan gebruiken om de eerder vernoemde hongerige burgers te redden. Dit klinkt simpel, maar het is vooral een manier om de focus op het verhaal en de nieuwe gameplayelementen te leggen, aangezien heel wat spelers al genoeg crafting en hunting hebben gedaan in de originele Assassin's Creed 3.
Vecht als een wolf
Maar goed, Connor was dus onderweg naar een bepaalde berg en eenmaal als hij daar aankomt, wordt hij verwelkomd door een broeder die ook al gebruik heeft gemaakt van de thee. Na een kleine introductie klimt Connor de boom op, neemt hij een tak en maakt hij er thee van. Nog voor Connor kan bekomen van de akelige smaak, bevindt hij zich in de "Sky World". In deze wereld maakt Connor kennis met de geest van de wolf, opgesplitst in drie wolven. Om de kracht van de wolf te kunnen krijgen, moeten we echter een prooidier opsporen door diens hartslag te volgen. Een leuke afwisseling, al is het zeker niet al te eenvoudig. Wanneer het je toch eindelijk lukt, zal je de kracht van de wolf krijgen.
Deze nieuwe kracht is erg interessant omdat Connor er onzichtbaar door kan worden. Hiermee kan je probleemloos langs vijanden sluipen en kan je ze zelfs één voor één uitmoorden zonder dat iemand iets in de gaten heeft. Je voelt je er bijna onoverwinnelijk door, zeker aangezien Connor tijdens een gevecht ook simpelweg kan verdwijnen met diezelfde skill om daarna een vijand in één klap te vermoorden. Ubisoft heeft natuurlijk wel een manier gevonden om deze onoverwinnelijkheid ietwat te beperken, want zolang je gebruik maakt van Wolf's Cloak verliest Connor langzaamaan leven. Je zal dus af en toe moeten schuilen in het struikgewas en wachten tot je levensbalk weer volledig is.
Die onzichtbaarheid is trouwens niet alles, want de kracht van de wolf houdt ook een tweede skill in, namelijk Wolfpack. Als je tijdens een gevecht in de penarie zit, je levensbalk bijna leeg is en Wolf's Cloak dus te gevaarlijk lijkt, dan kan je met Wolfpack drie wolven oproepen die elk één vijand voor hun rekening nemen. Vergelijkbaar met je assassin-broeders uit Assassin's Creed: Brotherhood dus, waardoor het best een interessante skill is, net zoals Wolf's Cloak. Op dat vlak heeft Ubisoft vrij goed werk geleverd, aangezien we bijna altijd gebruik maakten van beide skills. Ze hebben dus zeker hun gebruiksnut, iets wat bij de bommen van Assassin's Creed: Revelations toch heel wat minder was, bijvoorbeeld.
Zo kan je misschien deze volledige DLC beschrijven, want in tegenstelling tot veel andere DLC's die aanvoelen als iets dat niet thuishoort in een game en allesbehalve van dezelfde kwaliteit als het hoofdverhaal is, doet dit eerste deel uit de Tyranny Of King Washington-reeks een erg goede poging om de kwaliteit van het verhaal in Assassin's Creed 3 te evenaren. Qua graphics en qua geluid moet je geen wereldschokkende vernieuwingen verwachten, want daarbij teert men gewoon op wat het basisspel al leverde. Dit is geen snel afgehaspelde DLC, maar een volwaardige expansie, al is ze wel in drie delen opgesplitst. Dat merk je aan de kwaliteit van het verhaal, de nieuwe skills en je voelt ook gewoon dat er reden is om dit te spelen, ook al speelt het verhaal zich af in een alternatief tijdperk. Je voelt dat Connor dat ook weet en je wilt weten wat er aan de hand is (en hoe het misschien toch aan het hoofdverhaal te koppelen valt), terwijl je de strijd aangaat met een gestoorde George Washington en diens onderdanen.
- Nieuwe wolfkrachten zijn leuk
- Verhaal is verrassend goed
- Meer van hetzelfde voor wie de game beu is