Dead Space 3
Vertrouwde Necromorphs in Dead Space 3
Het is alweer twee jaar geleden dat we met het tweede deel van de Dead Space-reeks aan de slag konden en Visceral Games brengt ons nu Dead Space 3. Met dat derde deel probeert de ontwikkelaar een breder publiek aan te spreken door het spel wat actiegerichter te maken, wat in aanloop naar de release zeker niet onbesproken bleef. De vraag is dan ook in hoeverre de actie de horror wegduwt, en of dit dan per se slecht uitpakt voor het spel.
[getest op PS3]
Dead Space 3 start met een korte proloog die zich afspeelt op 18 juni 2314 op de planeet Tau Volantis, waar je als soldaat Tim Caufman op zoek bent naar een Codex die letterlijk van levensbelang is. Helaas loopt niet alles zoals gepland en dus zit de mensheid met een groot probleem.
Tweehonderd jaar na de proloog bevinden we ons op New Horizon, een aardse kolonie op de maan waar Isaac Clarke verblijft na zijn woelig verleden op Titan Station. Hij krijgt onaangekondigd bezoek van Robert Norton en John Carver, militairen die Isaac nodig hebben omwille van zijn kennis over de Markers, de monumentale zuilen die de Necromorphs voortbrengen en die aanbeden worden door de Unitology-sekte. Isaac wil het verleden echter laten rusten. Hij weigert mee te gaan en zegt hen dat ze iemand anders moeten zoeken, waarop hij te horen krijgt dat ze Ellie, bekend van Dead Space 2, al op missie hadden gestuurd. Zij zit nu in de problemen en dus lijkt Isaac geen andere keuze te hebben dan opnieuw in actie komen.
Tijdens de reis naar het schip van de twee heren kom je onder vuur te liggen van een Unitology-groep die onder leiding staat van Jacob Danik. Deze snoodaard laat het signaal van een nieuw gebouwde Marker vrij en dat zorgt voor een nieuwe Necromorph-besmetting. Na een moeilijke tocht weet je echter toch samen met je twee nieuwe vrienden van de kolonie te ontsnappen.
Als groep start je de zoektocht naar Ellie door naar haar laatste coördinaten te reizen. Eenmaal aangekomen, merk je dat verschillende verlaten ruimteschepen zich in het gebied bevinden die uiteindelijk een niet onbelangrijke rol zullen spelen. Het verhaal wordt in twee delen opgesplitst, waarvan het eerste deel zich in de ruimte afspeelt waar je door de claustrofobische gangen van de ruimteschepen ronddwaalt. In het tweede deel van het verhaal gaan we naar de meer open en besneeuwde planeet Tau Volantis.
Naast het hoofdverhaal krijg je ook de mogelijkheid om enkele zijmissies te voltooien. Deze zijn wel niet in ieder hoofdstuk terug te vinden, maar ze lonen vaak wel de moeite. Zo kan je via een zijmissie bijvoorbeeld een extra ruimteschip verkennen, dat je in principe links kan laten liggen voor het hoofdverhaal, maar dat wel een verhaaltje op zich meebrengt en bij momenten meer informatie verschaft over een personage dat later in het hoofdverhaal aan bod komt. De zijmissies zijn er als extra om je veelal te voorzien van speciale items die je dan kan gebruiken om wapens te produceren, maar bij momenten geven ze dus ook meer informatie over situaties in het verhaal.
In Dead Space 3 moet je geen multiplayer meer verwachten waar je elkaar te lijf kan gaan in verschillende modes. Nee, ontwikkelaar Visceral Games heeft nu gekozen om Dead Space 3 te voorzien van een co-op mode. In de co-op mode kan je de hele campaign samen met iemand anders spelen, waarbij bepaalde delen enkel voor de co-op beschikbaar zijn. De hoofdspeler, die de co-op host, zal in de huid kruipen van Isaac Clarke, terwijl de tweede speler in de huid kruipt van John Carver.
De co-op kan je privé zetten, zodat je enkel met een vriend kan spelen, maar je kan ook kiezen om deze publiek te zetten zodat andere mensen gedurende je speelsessie kunnen binnenkomen om zo met je mee te spelen. Het leuke hieraan is dat je speelsessie niet wordt gepauzeerd wanneer iemand weggaat of binnenkomt.
Omdat John Carver niet dezelfde ervaring heeft als Isaac met de Markers zal hij last krijgen van de signalen die de Markers uitstralen. Zo gaan bepaalde stukken omgeving er anders uitzien voor Carver dan voor Isaac en kunnen ook bepaalde dialogen anders in de oren klinken. Er zijn ook momenten dat John Carver even van de wereld gaat en zich in een waanvoorstelling bevindt. Het is dan de taak van de speler die met Isaac speelt om Carver te beschermen tegen aankomende Necromorphs.
Ook bepaalde puzzels vereisen de kracht van beide spelers, waar de ene persoon de andere moet verdedigen of waar ze samen een machine aan de praat moet krijgen. Dit maakt dat de co-op, hoewel die grotendeels gelijkloopt met de singleplayer campaign, toch meer is dan enkel die singleplayer plus een tweede speler. Er worden dus wel degelijk elementen speciaal voor de co-op toegevoegd die voor een wat andere ervaring zorgen.
Een nieuwigheid in Dead Space 3 is de Weapon Crafting. Wanneer je nu een Workbench tegenkomt, kan je deze gebruiken voor bepaalde zaken. Zo kan je een nieuw wapen via een Blueprint maken of je huidige wapens verbeteren met allerhande zaken. Je kan ook kiezen om zelf iets samen te stellen, beginnende van een geraamte. Uiteindelijk kan je zo zelf heel wat combinaties uitproberen zodat je een wapen krijgt dat geheel je eigen smaak is en vermoedelijk ook erg efficiënt tegen het Necromorph-gespuis.
Iets wat de ontwikkelaar heeft meegenomen, is de mogelijkheid om je wapens te voorzien van nieuwe "circuits". Zo kan je circuits toevoegen die maken dat je meer schade toebrengt aan vijanden, sneller kan herladen of meer munitie kan meedragen. Op de Workbench kan je ook bepaalde items maken zoals munitie, health packs en meer, iets wat je vooral zal doen in de Pure Survival-mode, waarover later meer.
Om al deze zaken op de Workbench te doen, heb je natuurlijk nood aan resources. Doorheen de singleplayer zal je resources in de omgevingen vinden en verkrijgen van dode vijanden of zijmissies. Wat je ook kan doen, is de hulp inroepen van een Scavenger Bot. De Scavenger Bot doorzoekt de omgeving naar verschillende middelen die je kan gebruiken en brengt deze automatisch naar de Workbench. Indien je eerst de omgeving scant en de scanner volgt naar de "sweet spot", dan kan je een bron van middelen ontdekken. In het begin is het wat zoeken, maar na elk hoofdstuk kan je meer resources terugvinden, zodat je steeds alles kan maken wat je wil. Op het einde zal je zelfs overschot hebben en die middelen kan je dan spenderen aan wat extra zaken zoals Health Packs.
Net zoals in voorgaande delen van de reeks kan je je Suit verbeteren. Zo kan je voor een betere bescherming opteren, meer lucht voor tijdens ruimtewandelingen, een langer effect van de Stasis-kracht en meer. In Dead Space 3 kan je net zoals in Dead Space 2 kiezen uit enkele Suits gedurende de singleplayer. Naarmate je progressie zal je nieuwe Suits vrijspelen die elk iets beters bieden. De verbetering die je aanbrengt aan een bepaalde Suit wordt overgedragen naar de nieuwe.
Dead Space 3 biedt je ook de mogelijkheid aan om via microtransacties resources aan te kopen, maar zoals we reeds vertelden, vind je meer dan genoeg gedurende je avontuur. Het is dan ook vooral gericht op de spelers die niet het geduld hebben om even te wachten op bepaalde zaken. Je kan de microtransacties dan ook van begin tot einde negeren als je wil en nooit krijg je de indruk dat men bewust schaars is met resources om je richting het aankopen ervan te duwen.
In Dead Space 3 zal je ook weer regelmatig enkele puzzels moeten oplossen. Zo moet je punten op een circuit met elkaar connecteren, hacken, bepaalde objecten in de goede volgorde plaatsen of puzzelen met symbolen. Tegenover Dead Space 2 is er wat meer variatie in puzzel mini-games, wat uiteraard mooi meegenomen is, en hoe verder in het spel, hoe ingewikkelder ze zullen worden, wat meteen ook voor extra spanning zorgt wanneer Necromorphs het op jou gemunt hebben.
Je speciale krachten spelen bij de puzzels trouwens vaak een belangrijke rol, terwijl ze ook tijdens gevechten van pas komen. Stasis kan je gebruiken om snelle objecten trager te laten gaan of om vijanden te vertragen om ze zo makkelijker te ontdoen van ledematen, wat ze sneller doodt. Met je kinetische energie kan je voorwerpen in de lucht optillen om ze zo af te schieten naar de vijand of je kan de kracht gebruiken om bepaalde deuren te openen en opdrachten uit te voeren.
Zoals we reeds in de inleiding aanhaalden, heeft ontwikkelaar Visceral Games gekozen om Dead Space 3 open te zetten voor een groter publiek. Het moet dus toegankelijker zijn en dat heeft invloed op bepaalde zaken. De horror vanuit de eerste Dead Space moet je niet verwachten. Er is meer actie en je kan het best vergelijken met Dead Space 2. De horror is nog aanwezig, maar in een andere sfeer.
In plaats van enkel donkere kleine gangen krijg je nu ook gebieden die iets meer open zijn. De ontwikkelaar moet daarop inspelen met een ander element en dat zijn de vijanden die iets sterker zijn en in een groter aantal op je afkomen. De vijanden gaan minder makkelijk dood en dat voel je wanneer je een confrontatie aangaat met een grotere groep van vijanden, zeker wanneer je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. De angst wordt dan dus gecreëerd door de intense gevechten die je moet leveren om te overleven, veeleer dan door een subtiele sfeer die je langzaam maar zeker vult met angst. Er zijn echter nog wel momenten waar je even zal schrikken en de hoofdstukken op de ruimteschepen zorgen nog voor een akelige sfeer, maar voor wie de vorige twee games heeft overleefd biedt Dead Space 3 qua horror weinig nieuws.
In Dead Space 3 krijgen we uiteraard weer de Necromorphs op ons bord. Veel van deze creaturen komen bekend voor vanuit Dead Space 1 en Dead Space 2. Ook mogen we enkele nieuwe vijanden verwachten en deze laten zich niet makkelijk doen.
Een eerste is een bekeerde mijnwerker die tegen een stootje kan. Gewapend met zijn houweel komt hij naar je toegestormd. Als tweede krijgen we een Necromorph die zich zeer snel van positie kan verplaatsen. Je ziet hem van de ene kant naar de andere kant flitsen om je zo te verwarren en aan te vallen. Hier komt de Statis meteen van pas, zodat hij trager beweegt en uit te schakelen valt. Verder heb je nog wat Necromorphs die een grotere weerstand bieden en iets meer tijd in beslag nemen, evenals enkele reusachtige gedrochten die je op specifieke zwakke plekken moet zien te raken. Ten opzichte van de vorige Dead Space-delen krijgen we nu ook menselijke tegenstanders. Deze soldaten zijn afkomstig van de Unitology-groep, maar veel weerstand bieden ze niet. Hun AI laat soms wat te wensen over.
Necromorphs kan je op twee manieren van hun leven beroven. Je kan als eerste gewoon blijven vuren met je wapen tot ze erbij neervallen, maar deze manier neemt veel munitie in beslag en dat wordt naar het einde toe afgestraft. De tweede manier is om, net als in eerdere games, de ledematen van de Necromorphs af te knallen. Hierdoor sterven ze veel sneller en bespaar je een heleboel munitie. Bepaalde Necromorphs hebben een soort van spies als handen en deze kan je met je kinematisch energie opnemen en afschieten naar anderen. Om zeker te zijn dat een Necromorph dood is, kan je hem nog letterlijk kapot stampen met je voet. Wanneer je dit doet, is er kans dat je extra munitie of items verkrijgt. Er zal dus opnieuw heel wat gestampt worden.
Op grafisch vlak is Dead Space 3 weer een stapje vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorganger. De omgevingen ogen er afgewerkt uit en zorgen elk voor een unieke sfeer, al moet je aan de binnenkant van ruimteschepen geen geweldige variatie verwachten natuurlijk. De besneeuwde planeet zorgt voor een leuke afwisseling op het scherm. Je voetstappen maken sporen in de sneeuw en de sneeuwstormen zorgen ervoor dat je minder ziet. De ruimtelevels zorgen voor een open gevoel, waardoor je je echt in de ruimte waant. De personages zien er weer gedetailleerd uit en dat kunnen we natuurlijk enkel toejuichen. De dialogen bij de verschillende tussenscènes zijn goed afgewerkt en nemen je mee. Dead Space 3 moet het verder natuurlijk hebben van de geluidjes die je de stuipen op het lijf jagen. In sommige gevallen lukt dit goed, maar in andere gevallen is de muziek of het geluid van een hongerige Necromorph een weggever van wat komt, waradoor het soms eigenlijk contraproductief is. Een vijand horen maar niet zien zorgt dan weer wel voor het nodige ongemak natuurlijk.
Nadat je de singleplayer weet te voltooien, krijg je toegang tot de 'New Game+'. In de New Game+ kan je kiezen uit drie nieuwe moeilijkheidsgraden, namelijk Classic, Pure Survival en Hardcore. Bij Classic krijg je de singleplayer zoals je die in Dead Space zou krijgen. Je kan enkel de wapens vanuit de eerste Dead Space via de blueprints maken en co-op staat uitgeschakeld. Om het wat pittig te maken, staat de moeilijkheidsgraad op hard en staat 'Classic aiming' standaard aangeschakeld. In Pure Survival laten de vijanden geen munitie of Health Packs meer vallen, maar zal je alles moeten maken via de Workbench. Net zoals bij Classic staat de moeilijkheidsgraad ook hier standaard op Hard. Als laatste hebben we Hardcore. Hier krijg je net zoals in het echt slechts één leven waar je de hele singleplayer mee moet voltooien. Je kan je progressie opslaan om zo de volgende keer verder te doen, maar wanneer je sterft, moet je helemaal opnieuw beginnen. Wie een uitdaging zoekt, kan die dus wel vinden in Dead Space 3.
- Verhaal
- Weapon Crafting
- Omgevingen
- Horror nog aanwezig...
- ... maar actie neemt de bovenhand
- AI van de soldaten