Fractured Soul
Fractured Soul heeft een zeer bewogen verleden achter de rug. Aanvankelijk toonde de Australische ontwikkelaar Endgame Studios ons het spel op de Nintendo DS, maar helaas vond men geen uitgever in de voorbije jaren. Aangezien kleine studio's zelfstandig games op de eShop van de 3DS kunnen uitbrengen, heeft de studio eindelijk vrij spel om Fractured Soul alsnog uit te brengen. Een van de meest opvallende zaken in deze game is het intensief gebruik van beide schermen, iets wat heel vernieuwende gameplay met zich mee kan brengen. Of de ontwikkelaar daar in geslaagd is, kom je in deze review te weten.
Je kan met een druk op de knop wisselen van scherm, zodat je geest in het echte personage verandert en vice versa. Regelmatig zal er namelijk een obstakel opduiken dat slechts in één dimensie (bovenste of onderste scherm) aanwezig is. Een voorbeeld van zo een obstakel is bijvoorbeeld een laserscherm dat in de ene dimensie aanwezig is en niet in de andere dimensie. Door te switchen naar de juiste dimensie, kan je geest zonder problemen door dit laserscherm, terwijl het gewone personage gewoon verder kan lopen in de dimensie waar het laserscherm niet aanwezig is. De beste manier om de gameplay uit te leggen, is eigenlijk aan de hand van een filmpje. Als je nog maar even een korte blik naar onderstaande beelden werpt, zal je meteen snappen wat we bedoelen met de unieke gameplay.
Fractured Soul zit vol met deze dimensieobstakels en hoe meer levels je voltooit, hoe moeilijker of talrijker deze zullen worden. Alle obstakels zijn zeer goed geplaatst en uitgedacht, wat ook een reden heeft. De ontwikkelaar heeft namelijk een online leaderboard voor elk level toegevoegd alwaar de beste tijden weergegeven worden. Fractured Soul is dan ook een fantastisch spel voor menig speedrunner, die heel wat zal moeten oefenen om het juiste ritme en tempo te vinden. Als je goed oplet, zal je namelijk merken dat je een serie obstakels kan overwinnen door het switchen van dimensie en het springen juist te timen. Dit zal allesbehalve een gemakkelijke klus zijn, want het spel is zeker uitdagend te noemen. Het vergt vooral een heel andere ingesteldheid van de speler om vlot te wisselen tussen beide schermen. Het was voor ons allesbehalve gemakkelijk om de actie op beide schermen in de gaten te houden en hier snel op te anticiperen. Gelukkig geeft het succesvol en snel doorlopen van een level je wel heel wat voldoening.
Audiovisueel is Fractured Soul vrij standaard te noemen. Wij vonden de vijanden iets te repetitief, maar over het algemeen vallen de omgevingen nog goed mee. Er is wat variatie voorzien in de vorm van onder andere sneeuw- en wateromgevingen. Daar je je in een ruimteschip bevindt, zal je meestal donkere kleuren en omgevingen te zien krijgen. Er is gekozen om puzzels en obstakels wat fellere kleuren te geven in functie van de gameplay, zodat je snel kan anticiperen op deze zaken wanneer je het level zo snel mogelijk probeert uit te spelen. Een laatste opvallend iets wat de graphics betreft, is het gemis aan een 3D-functie. Vermoedelijk zou dit niet echt een meerwaarde met zich meegebracht hebben, waardoor de ontwikkelaar besloot deze niet te implementeren. Wat de audio betreft bevat Fractured Soul een vrij standaard repertoire aan technogeluiden. Het is wel tof dat men deze geluiden en de muziek niet al te fel naar voren gebracht heeft, want dit zou velen wat storen in een platformgame als deze.
- Gameplay
- Sterke plaatsing en balans van obstakels
- Online leaderboards voor speedrunners
- Audiovisueel vrij standaard
- Presentatie