Ninja Gaiden 3: Razor's Edge
Bloed, bloed en bloed in Ninja Gaiden 3: Razor's Edge
Dat de WiiU veel upgedate games krijgt en geen slappe ports is een goed teken voor diegenen die de titels niet bij de originele launch hebben opgepikt. Sommige van die games, zoals Ninja Gaiden 3, krijgen zo ook een tweede kans om aan te tonen dat ze toch iets bijgeleerd hebben van de eerste (matige) release. Veel fans waren niet tevreden over het derde deel en vonden het te simpel, kloegen over te weinig wapens en misten de bloederige bedoening van weleer. De makers hebben daarom ook geluisterd en toegevoegd of aangepast waar nodig en met Razor's Edge zijn ze klaar voor ronde twee.
Om Ninja Gaiden 3 terug in ere te herstellen hebben de makers goed geluisterd naar wat de fans wilden terugzien. Het slappe verhaal is wel gebleven en buiten dat Ryu Hayabusa een demonische besmetting heeft opgelopen aan zijn linkerarm door de duizenden krijgers die hij aan zijn zwaard heeft geregen, is er hier niet veel om naar te kijken. Wat wel verbeterd is, is het aantal wapens dat je tot je beschikking krijgt. In de oorspronkelijke game had je enkel een zwaard en boog om mee te spelen, maar daar komen nu enkele wapens bij zoals Ryu’s gekende staf en een zeis waar zelfs Pietje de Dood van zou weglopen als hij je ermee ziet aankomen.
Een andere klacht die onder handen is genomen is de mogelijkheid om weer ledematen af te hakken. Benen, armen en hoofden zijn niet langer veilig voor de scherpe wapens van onze ninja en eenmaal een ledemaat kwijt slaan de stoppen door bij de tegenstanders, proberen ze weg te kruipen of proberen ze koste wat kost je toch nog mee de dood in te sleuren door je vast te grijpen en harakiri te plegen door bijvoorbeeld een granaat te laten afgaan. Doordat ledematen in het rond vliegen is het weer bloediger en al dat rood geeft Ryu's zwaard na een tijdje de mogelijkheid een killer move te gebruiken om zeer snel één of meerdere vijanden af te maken. Ook terug van weggeweest is Ninpo, de magie die Ryu gebruikt als zijn ki-meter vol is om zo vuur-, wind- of ijsmagie tegenover meerdere vijanden tegelijk te gebruiken of die je kan gebruiken om tussendoor even te genezen.
Op PS3 en Xbox 360 werd Ninja Gaiden 3 geplaagd door een gemakkelijkere gameplay dan bij vorige games. Niet veel fans konden dit pruimen, want de reeks stond ook voor zijn moeilijkheid bekend, maar voor Razor's Edge zul je toch weer je borst mogen natmaken. Zonder op tijd te blokkeren of te ontwijken leg je al snel het loodje en vooral in de latere levels zul je het flink lastig krijgen als er demonen of andere gemuteerde beesten op je afkomen, om nog maar te zwijgen over de baasgevechten waar je best eens meerdere pogingen en dus tientallen minuten aan vast kan zitten.
Hoe je de game ook speelt, met gamepad of de pro controller, de game speelt op beide vlakken even goed - al zal je op de gamepad misschien ietwat moeten wennen aan de plaatsing van de knoppen. Indien gewenst kun je de volledige game ook zonder de tv spelen en dat is altijd leuk meegenomen. De game ziet er zeker niet slecht uit, maar zal zeker niet opvallen tussen de andere ports en doorheen de game hebben we slechts eenmaal een kleine laadtijd gehad toen er een hoop vijanden gelijktijdig verschenen. Anders merkten we geen vertragingen op en dat is maar goed ook bij al dat geweld.
Het verhaal is misschien niet zo speciaal, maar de ingesproken stemmen komen heel goed over en het zijn acteurs die al ervaring hebben opgedaan bij games als Mass Effect en Final Fantasy XIII, geen klein bier dus. Helaas voor de cast hebben ze niet zoveel werk, want de game duurt om en bij maar een goede 5 tot 6 uur, tenzij je blijft vastzitten op bepaalde plaatsen. Niet erg lang dus en dat is met de twee extra levels waarin je als Ayane speelt meegerekend. Deze levels hebben niks met het verhaal te maken, maar geven je wel aangename zijmissies waarin je met de jongedame aan de slag gaat, perfect om even van Ryu's hakwerk verlost te zijn.
Het overgrote deel van het verhaal ga je van gevecht naar een gang naar een nieuwe open ruimte voor het volgende gevecht. Daarbij wordt veel te weinig gebruik gemaakt van de lenigheid van de ninja om langs de muren te lopen, salto's te maken of omhoog te klimmen. Gelukkig kun je nog punten verzamelen door genoeg combo's uit te voeren. Met deze punten kan je nieuwe aanvallen leren. Zo vorder je toch nog ietwat in de gevechten en de nieuwe wapens helpen ook om je eigen speelstijl naar keuze te verbeteren.
Als je klaar bent met het verhaal kun je altijd nog in de challenge mode een gevecht uitkiezen en een zo hoog mogelijke score behalen of online gaan om tegen andere ninja's te vechten. Je kan één-tegen-één gevechten aangaan of in clanbattles duiken om het chaotischere werk te krijgen. Na iedere match verdien je dan XP om in level te stijgen en nieuwe wapens of outfits vrij te spelen, maar er is een addertje: er zit namelijk haast niemand online en in de vele pogingen die we maakten hebben we vaak niemand gevonden of zelfs nooit een volle server gekregen van acht man. Mensen die de game dus oppikken, moeten hier rekening bijhouden, al kan dit in de toekomst natuurlijk beteren als er meer consoles verkocht zijn.
- Moeilijkheidsgraad, amputaties zijn terug
- Levels Ayane zijn mooi meegenomen
- Te kort
- Te weinig variatie in gameplay
- Weinig mensen online