Rocket Island (iOS)
Ontsnappen van Rocket Island
Als je de eerste afbeeldingen bekijkt van Rocket Island, zal niemand het je kwalijk neemt als je de link lijkt te leggen met de tegels uit menig boardgame. Als je iet of wat op de hoogte bent van games uit de Benelux zou je nog kunnen denken aan Greed Corp, van onze Nederlandse collega’s van Vanguard Games (het vroegere W!Games). Met die laatste heeft Rocket Island nog enigszins gemeen dat landdeeltjes kunnen verdwijnen, maar verder gaat de vergelijking niet echt op.
Vergeet een achtergrondverhaal, honderden levels en een ‘doel’, want dat is gewoonweg niet te vinden in Rocket Island. De gedachte achter het spel is eenvoudig en werkt op zich enigszins verslavend. Het is dan ook een pure time-waster, een spel dat je even tussen de laadschermen van andere games door of tijdens de reclame op televisie afhaspelt.
Je moet zoveel mogelijk raketten de ruimte insturen, door de ondergrond steeds op te waarderen tot er een raket vertrekt. Simpel, niet? Verschil is dat het landschap niet overal gelijk is en je dus eerst bepaalde stukjes grond moet opwaarderen voor je verder kan. Water wordt een zandvlakte, die dan in groen verandert. Daarna komen er plankjes op, een raketskelet en tenslotte de raket die je kan afvuren.
Aangezien je steeds 1 veldje extra moet opwaarderen, is het soms puzzelen om lange combinaties op de tegels te leggen. Heb je 1 veld opgewaardeerd, moet je vervolgens 2 aaneenliggende stukjes land (van hetzelfde type) opwaarderen. Lukt dat, dan moet je er 3 aaneenliggende vinden en ga zo maar door. Hoe meer combinaties je aan elkaar kan rijgen, hoe meer punten je krijgt. Gelukkig geeft het spel je duidelijk aan dat je het benodigde aantal veldjes hebt bereikt en moet je niet handmatig tellen, wat het toch net iets sneller vooruit doet gaan. Lukt het niet meer om 1 beter te doen, dan begin je weer met 1.
Dat lijkt allemaal dan behoorlijk eenvoudig, maar er zijn 2 elementen waar je rekening mee moet houden. In Casual vernietigt een draaikolk telkens een veldje, tot er geen veldjes meer overblijven, dus er zit wel enige tijdsdruk achter. In Action Mode hang je vast aan een klok, maar verdwijnen er geen veldjes. Lichte varianten dus op hetzelfde thema.
Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, gooit het spel nog aardbevingen, lavastromen en uitbarstingen op je af, waardoor je zorgvuldig opgebouwde reeks onderbroken kan worden en je de puntencombinatie door je neus mag boren. Om je niet enkel te ergeren zijn er ook bonussen te verdienen. De ene zal plots een heleboel velden opwaarderen, terwijl andere je extra punten opleveren of een veld terugwinnen van de draaikolk.
Dat deze bonusjes niet worden uitgelegd, maakt het in het begin soms moeilijk om te vatten dat ze je voordelen opleveren en je dus gewoon willekeurig moet gaan proberen, om te zien of het nu in je voor- of nadeel werkt. Ook het feit dat tegels met mensen op extra punten opleveren, had ook wel mogen worden uitgelegd voor het spel begon. De muziek is, zoals gebruikelijk lijkt te zijn bij heel wat mobile games, gewoon 1 deuntje dat je al snel weer uit zet, net zoals de graphics gewoon toepasselijk zijn, maar ook niet echt getuigen van al te veel overgave.
Voor 89 cent is Rocket Island nog wel een leuk tussendoortje, gewoon om de tijd te verdrijven en je highscore wat op te drijven, maar verwacht wel geen spel waar je uren mee bezig kan zijn of die je steeds moeilijkere uitdagingen voorschotelt. 1 speltype, vermomd over 2 modi, en blijven herhalen. Dat is Rocket Island.
Koop hier Rocket Island voor 89 cent in de App Store.