Gunman Clive (iOS)
Een sobere western in Gunman Clive
Bij 4Gamers zijn we niet te beroerd om naast triple-A blockbusters ook aandacht aan sympathieke kleine projecten te schenken. Gunman Clive is zo een éénmanstitel die met veel liefde – en nog veel meer zweet – gemaakt werd. We zagen Gunman Clive in deze en andere vormen reeds verschijnen in de e-stores van verschillende consoles zoals van de 3DS en pc en speelden nu ook de versie voor iOS door.
2D sidescrolling platformers zijn meer dan ooit terug van nooit weggeweest. Je hoeft enkel te kijken naar hoe Nintendo de Mario-reeks in leven houdt, de speciale (hier gratis te downloaden) Mega Man X Streetfighter in het teken van 25 jaar Mega Man, Rayman en vele andere voorbeelden die aantonen dat het genre best met zijn tijd meekan en duidelijk populair blijft. HD – of old school, extreem uitdagend zoals Super Meat Boy of uitgerust met een ‘auto pilot modus’ - we kijken naar jou, Mario Bros Wii – ze komen nog steeds in alle kleuren en geuren op de markt.
Bij Gunman Clive beginnen we inderdaad het best eerst bij de kleuren, want die vallen meteen op. De game speelt zich (grotendeels) af in de Far West en baadt in een soort Instagram-achtige sepiafilter, wat samen met kunstmatige ruis het gevoel van een oude pellicule moet weergeven. Volgens de ontwikkelaar een toevallige ontdekking, maar het past in ieder geval uitstekend bij de sfeer van het spel. Naast de vaalbruine schakeringen zijn de enige andere kleuren bestemd voor vijanden en nuttige voorwerpen, wat erg goed en duidelijk werkt. Qua unieke vormgeving alvast missie geslaagd.
Voor de animaties en het design is een eerder makkelijker weg gekozen - niet verwonderlijk voor een titel waar slechts één persoon aan werkte – en lijkt alles opgebouwd uit eenvoudig getekende sprites. Tegenstanders en omgevingen worden in een potloodschets-stijltje weergegeven zonder al te veel detail of inspiratie. Gelukkig zijn de eindbazen nog enigszins verrassend, want voor het overige is het allemaal best generiek te noemen. Alhoewel we het ook best moeilijk hadden met de bizarre keuze voor konijnen en eenden als dodelijke vijanden. Het zal het Wilde Westen zijn, zeker?
Gelukkig stemt de gebruikte muziek ons wel gunstiger. Uptempo Chiptunes-beatjes in combinatie met bekende geluidseffecten vormen een mooie ode aan de klassiekers van weleer. Moderne muziek met een vleugje spaghettiwestern ertussendoor. Blijkbaar werd de soundtrack verzorgd door de broer van de ontwikkelaar, het creatieve zit er schijnbaar in de familie. Klein minpuntje is dat je wel de muziek (en geluidseffecten) uit kan zetten, maar geen eigen muziek of playlist tijdens het spelen kan beluisteren.
De besturing verloopt door middel van softwarematige joystick en aanraak-knoppen op het scherm. Deze zijn aan te passen in positie en grootte en doen hun werk naar behoren. Uiteraard geen echte vervanging van een fysieke controller, doch Gunman Clive valt er prima mee te spelen. De besturing is direct genoeg om het veeleisende van platform naar platform springen en ontwijken van vele kogels tot een goed einde te brengen. De gameplay komt vooral neer op patroonherkenning van vijanden, kogels en obstakels en goede timing om overal doorheen te komen.
Hier geen ingewikkelde spelconcepten dus. Weinig gamers zullen dan ook moeite met dit spel hebben. Gunman Clive speel je in een paar uurtjes uit, waarbij de voornaamste uidaging komt van de eindbazen. Verwar eenvoudig niet met saai, want het leveldesign is best divers met meerdere verrassende stages waar je door de lucht vliegt, met mijnkarretjes racet of op een rijdende trein strijd levert. Verder zijn er geen leaderboards of extra spelmodi te vinden, je zal het hiermee moeten doen. Beetje karig vergeleken met wat we soms gewend zijn, opnieuw toe te schrijven aan het feit dat Gunman Clive met een beperkt budget en nog beperktere middelen gemaakt werd.
Wil je zelf dit tof project steunen? Haal dan hier Gunman Clive in de App Store (1,79 €).
- Tof stijltje
- Leuke platform elementen
- Feest der herkenning
- Kort
- Makkelijk