The Walking Dead: Assault
Bloederig eindejaar in The Walking Dead: Assault
Wie gedacht had dat 2012 het einde van de zombiehype zou zijn, zit er mooi naast. Net zoals de moeilijk uit te schakelen ondoden zelf, weigert het genre definitief onder de zoden te verdwijnen. De stripreeks van The Walking Dead stond al garant voor een behoorlijke TV-adaptatie (alhoewel seizoen 2 beter The Talking Dead had geheten) en Telltale Games ontving voor haar episodic game op basis van ditzelfde IP de veelbesproken ‘Game Of The Year’ award tijdens de afgelopen VGA’s. Walkers duiken overduidelijk nog overal op en nu dus ook op je mobiele apparaat dankzij WD: Assault. 4Gamers spant de kruisboog vast op.
Fans van de serie die vrezen dat ze opnieuw hetzelfde bekende verhaal, maar dan in een ander jasje zullen doorlopen, kunnen we gerust stellen. Walking Dead: Assault deelt dan wel de naam, locaties, personages en verhaallijn met wat je gewend bent, maar daar houdt het ook op. Geen ellenlange dialogen over het behouden van menselijke waarden in een apocalyptische wereld. Nee, WD: Assault doet iets wat in de serie en strips eigenlijk zoveel mogelijk vermeden wordt: het bewust uitschakelen van alle ronddolende kuddes Walkers in de omgeving.
Geen verhalende toestand of interactief boek dit keer. Walking Dead: Assault is een squad-based strategiespel waar je in elk van de elf hoofdstukken een team van maximum vier personages doorheen een min of meer bekende setting (uit de reeks) moet loodsen, onderwijl allerhande doelen tracht te behalen waarvan het neutraliseren van alle vijandigheden er meestal één van is. Naast hordes Walkers kom je ook in aanraking met andere groepjes overlevenden, moeten er personages beschermd of gered worden of is een vooropgesteld doel doodgewoon een tijdslimiet dan wel een duidelijk “zoek en verzamel alle voorraden in het level”.
Gaandeweg speel je tot 10 hoofdrolspelers vrij zoals onder andere Shane, Andrea en Michonne, waaruit je kan kiezen alvorens je een missie begint. Elk karakter heeft een melee - en een afstandswapen en een speciale eigenschap. Close combat wapens besparen (broodnodige en schaarse) munitie, maar zijn vanzelfsprekend gevaarlijker in het gebruik, terwijl het bereik van elk vuurwapen verschillend is. Dit, in combinatie met het vanzelf opladende unieke talent van je lotgenoten, is bepalend voor de speelstijl en het team dat je samenstelt. Zo zal Rick een tijd lang headshots maken, kan Glenn zombies afleiden en richt Shane meer schade aan met zijn shotgun. Allemaal bepalend voor de te volgen strategie.
Door middel van het aanraakscherm controleer je zowel de individuele besturing als die van de volledig groep. Bewegingen zoals “pinch to zoom”, het gebruik van twee vingers om de camera te bewegen en overige hebben weinig tijd tot gewenning nodig en voelen vertrouwd aan. Dit zorgt er voor dat je snel en vlot teamgenoten strategisch positioneert, interactieve elementen in de omgeving activeert (zoals een autoalarm of brandkraan) die Walkers aantrekken om er dan korte metten mee te kunnen maken. Verwar vlot echter niet met makkelijk, want WD:A is een pittig spel en dit reeds op de normale moeilijkheidsgraad die je na het uitspelen ervan nog twee graden omhoog kan krikken.
Waar ook nog nog aan te sleutelen valt, zijn de stats van je personages. Je verzamelt per level experience points, hetzij door goed uit je doppen te kijken of door simpelweg je missie naar behoren uit te voeren. Deze kan je tussen de levels door aan je team toekennen om bepaalde karakteristieken te verbeteren. Een soort RPG-light element die de perfectionisten onder ons zeker zal bekoren. Verder zorgen de elf uitdagende missies met verschillende doelen er wel voor dat je lange tijd zoet bent met dit spel. Wil je echt alle speelbare – en informatieve – zaken vrijspelen of de verstopte achievements vinden, dan heb je er pas echt een dikke kluif aan. Daar komt bij dat dit nog maar het eerste “pakket” is, waarvan in de nabije toekomst nog twee uitbreidingen bijkomen.
De vormgeving van de game leunt erg dicht bij de strips aan. Dit zorgt voor een heel mooi effect op de iPad en draagt bij tot de grimmige sfeer. Niettegenstaande alles wordt weergegeven in grijstinten, met enkel de nuttige zaken in welbepaalde kleuren en menig liters bloed in fel rood, ziet de wereld er scherp en uitnodigend uit en is alle informatie duidelijk te lezen en in één oogopslag te herkennen. Ook de interface en alle menu’s zijn in dezelfde stijl doorgetrokken wat bijdraagt tot het gevoel van een hoogwaardig afgewerkt product. Geluidseffecten en soundtrack zijn van een kwaliteit die je verwacht bij een game van dit kaliber. Passende begeleidende muziek die samen met de omsingelende dreiging aanzwelt en je de stuipen op het lijf jaagt. Zoals het hoort.
Zombiejagers kunnen zich hier aanmelden en de game downloaden in de App Store (2,69 €).
- Sfeer van de comic
- Uitdagend
- Goedkoop
- Weinig variatie in de missies
- Wachten op meer