Crimson Shroud
Bordspelen op consoles, dankzij de Wii en nu ook de PS3 en Xbox 360 kunnen we het gewoon niet meer wegdenken. Een leuk gezelschapspel met of zonder minigames om te tonen wie er juist de beste gamer is, is voor de hele familie plezier beleven. Ook op de handhelds durven bordspelen te verschijnen, al zijnde het in kleinere mate. In de eShop voor de 3DS is er nu echter een bordspel verschenen voor de echte gamers die van verhalen en strategie houden. Neen, geen Monopoly-achtig gedoe, maar een heuse boardgame die wat aan Dungeons & Dragons doet denken en het is nog uiterst geslaagd ook.
Start je Crimson Shroud voor het eerst op, dan zou je eerst misschien denken dat dit een doodgewone RPG is waar je in kerkers afdaalt met een groepje van drie om een groots kwaad te verdelgen, schatten te vinden en een mysterieus verhaal te beleven. Dit doe je ook allemaal, maar dan zie je opeens dat je personages eigenlijk pionnen zijn die niet bewegen en krijg je enkele dobbelstenen in de hand gedrukt. Deze game is dan ook bedoeld als strategische RPG waarbij je goed moet nadenken wat je volgende zet zal zijn, want voor je het weet kunnen vijanden je overstelpen of kom je in een kamer terecht waar je terugweg voor goed verzegeld wordt.
Via een verteller wordt het vrij simpele verhaal verteld, geen voice acting hier, maar de achtergrondverhalen van de personages en het scenario verloopt met iedere zet die je doet om het allemaal boeiend genoeg te houden voor de speler. Bij iedere zet krijg je op het onderste scherm een kaart te zien en dan is het aan jou om te beslissen welke weg je in zal slaan. Wat je precies te wachten staat kun je nooit zien, maar vaak genoeg zullen de personages het hebben over de omgeving of dingen die ze in de verte zien of horen om je een zeker beeld te geven over wat je zou kunnen verwachten.
Mocht het ervan komen dat je in een gevecht belandt, en dat gebeurt vaak genoeg, dan zal ieder om beurt een zet doen om aan te vallen, magie of een voorwerp te gebruiken of één van je verschillende skills of combo’s te activeren met een ander personage. Soms moet je ook enkele veelzijdige dobbelstenen gooien om te zien hoe goed iets zal werken of om extra schade aan te richten en soms kun je ook extra dobbelstenen inzetten om een nog beter effect te hebben. Zo kun je wel pech hebben en enkele keren een laag aantal ogen werpen, maar het is dan ook meer een bordspel en het hoort er dan ook bij.
Aangezien deze game meer aan een tabletop game doet denken bezit Crimson Shroud geen levels of bonuspunten om je karakters sterker te maken, maar moeten je personages het stellen met de uitrustingen, wapens en andere voorwerpen die je vindt van verslagen vijanden of in kisten. In je team zitten jijzelf, een krijger die perfect overweg kan met zwaarden, bijlen en andere scherpe voorwerpen, een magiër die zowel helende, aanvallende en bezwerende magie kan gebruiken en een boogschutter die een goed gevoel heeft voor zijn omgeving en de vijand al van ver weet te vinden.
Dat de vijanden wat intens kunnen worden, is soms wel duidelijk aan wat er voor je neus komt te staan. Al bij de eerste kamers kwamen we een gevaarlijk wezen tegen die toch wel rake klappen toebracht. Alles goed inplannen en gebruiken wat je bij je hebt. Aan de hand van tutorials wordt alles stapje voor stapje uitgelegd en je kan ook terug naar de eerste kamers springen om het allemaal nog eens te horen te krijgen. Dit is zeker geen gemis, want er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden en vooral ook veel menu’s om te doorploegen en gewend aan te geraken vooraleer je jezelf een volleerd dungeon explorer kunt noemen. Het eerste uur zal wat zoeken zijn en voor de mensen die dit niet gewend zijn, is het misschien ook wat ergerlijk dat niet alles mooi voor je neus geschoven wordt, maar eenmaal je weet wat je kan en moet uitvoeren kun je volledig de atmosfeer opsnuiven en genieten.
Dat de karakters niet bewegen doordat ze pionnen zijn, is zeker niet erg. Alles wordt gedetailleerd en kleurrijk weergegeven en de omgevingen bruisen van de sfeer om het allemaal aantrekkelijk te houden. De statische beelden in de gevechten komen ook voor in de dialogen tussen de personages, al zijn deze wel de echte figuranten in plaats van versteende pionnen. Tijdens de game wordt je ook verder meegezogen door de achtergrondmuziek die voor zijn setting goed uitgekozen is. Van rustige melodietjes tot het snellere werk tijdens de gevechten, het geeft je allemaal een Dungeons & Dragons sfeer en tabletop spelers zullen dit enkel maar waarden.
- De strategische gevechten
- Sfeer in omgevingen en verhaal
- Perfect voor tabletop fans
- Te veel menu's en zoekwerk