Guardians Of Middle Earth
Gemengde teams in Guardians of Middle-Earth
Het MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) genre is nog niet echt gekend op consoles. Op pc is het genre nu al een tijdje een vaste waarde met verschillende toppers zoals League Of Legends en natuurlijk Dota 2. We waren dus erg benieuwd of ontwikkelaar Monolith, bekend van Condemned en F.E.A.R, het genre op een deftige manier kon overbrengen naar de consoles. Met de Middle Earth-licentie heeft men alvast een groot pluspunt in handen, maar heeft het team die ook goed weten te gebruiken?
[getest op Xbox 360]
Nog nooit van het genre MOBA gehoord? Het is zeker niet schandalig, je zal niet de eerste zijn. We geven je graag eerst wat uitleg zodat je direct kunt mee volgen met de kenners. Twee teams van vijf spelers (computergestuurde of een online speler) spelen als een uniek karakter. Het is de bedoeling dat jij de vijandelijke torens en de basis vernietigt, maar tegelijk ook jouw gebouwen beschermt. Buiten de unieke karakters worden er ook AI-soldaten uit elke basis gestuurd die jou helpen of tegen je vechten. Gaandeweg krijg je ook experience points die je kan gebruiken om je skills sterker te maken. Dit is MOBA in een nutshell.
Guardians Of Middle Earth past zich perfect aan voor de consoles. Pc-gamers zullen misschien hun wenkbrauwen fronzen omdat het MOBA-genre normaal gezien erg veel nauwkeurigheid vereist. Na een korte tutorial merk je al snel dat de besturing erg simpel gehouden is. De aanvallen werken grotendeels met een 'Area of Effect' (omgevingsaanval) die snel en logisch werkt. De besturing is voor ons eigenlijk perfect, iets wat we eerlijk gezegd niet verwacht hadden. De spells en skills werken met de schouderknoppen en je kan indien nodig snel een potion gebruiken met de pijltjes. Proficiat aan Monolith, want we zijn er zeker van dat toekomstige MOBA-spellen op console naar dit spel zullen kijken qua besturing.
John Roland Reuel Tolkien heeft in zijn verhalen sterke personages weten te creëren en Guardians Of Middle Earth put uit deze bron om in totaal 22 karakters (met onder andere Gandalf, Gollum, Galadriel en Legolas) aan te bieden. Je zal dus ongetwijfeld met één van je favoriete karakters kunnen spelen en als die er niet bij zit, kan je eventueel uitkijken naar downloadable content. Alle karakters zijn onderverdeeld in klassen: Enchanter, Tactician, Warrior, Defender en Striker. Elke klas heeft zijn unieke mogelijkheden en vergen ook een geheel andere spelstijl. Je kan proberen om veel schade te berokkenen met de Warrior of Striker, maar deze klassen kunnen enkel maar goed tot hun recht komen als ze bijgestaan worden door iemand die kan genezen of buffen (sterker maken).
Alle karakters zitten in de juiste categorieën en het moeilijkste, de balans tussen de personages, zit ook goed. Het leuke is ook dat elk karakter anders speelt en je telkens opnieuw moet leren hoe je het maximale uit iemand kunt halen, laat staan dat je de klasse al onder de knie hebt. Verwacht toch enkele tientallen uren gameplay als je ze allemaal wil leren kennen. Het enige vreemde is dat alle karakters in eender welk team kunnen zitten. Het is natuurlijk leuk om Gandalf eens samen met de Witch King te zien, maar sommige Lord Of The Rings-fans zullen dit niet waarderen. Hiermee willen we zeggen dat het logischer had geweest om goed tegen kwaad te laten uitkomen, al blijft het muggenzifterij.
Je kan alle karakters nog eens verder uitbreiden met 'relics', voorwerpen die je allerlei bonussen kunnen geven. Zo heb je relics met een grotere kans op een "critical hit" of een beetje meer health. De keuze is enorm en hierin kun je je onderscheiden van andere online spelers. Met elke gewonnen of verloren match krijg je coins waarmee je nieuwe relics kunt kopen. Deze relic bonussen werken echter pas vanaf een bepaald level en in elke match kun je tot maximaal level 14 worden. Hierbij onderscheidt Guardians Of Middle Earth zich toch enigszins van andere MOBA-games. In andere games moet je die voorwerpen namelijk tijdens je wedstrijd kopen. Hier heb je de zaken voordien al en worden ze gewoon geactiveerd bij bepaalde niveaus. Hierdoor is het een beetje gemakkelijker, maar het hele systeem blijft toch erg moeilijk te begrijpen voor een doordeweekse gamer. Mensen die het MOBA-genre dikwijls spelen zullen maar al te goed weten dat een persoon zonder al te veel kennis de hele wedstrijd doet kantelen. De reden hiervoor is simpel: als iemand dood gaat, krijgt de vijand een serieuze extra aan experience points. Het is dus erg belangrijk dat elke gamer weet wat hij doet, want anders gaat 1 team al snel domineren. Monolith heeft geprobeerd om het simpel te houden, maar het valt af te wachten of het daadwerkelijk gaat helpen.
Over de grafische aspecten van het spel zijn we een klein beetje teleurgesteld. De karakters zien er allemaal geloofwaardig uit en zijn in detail afgewerkt. Zo hebben ze allemaal de stemacteur uit de films. Het gaat echter een beetje de mist in met de mappen. Je zou verwachten dat deze allemaal erg sfeervol zijn, maar dit is niet het geval. Alle mappen lijken een beetje te sterk op elkaar en zijn niet bijster origineel. Storen doet het niet, maar het is een gemiste kans om het niveau hoger te leggen. Je hebt dan wel omgevingen in de Shire en Mordor, maar mocht de mapnaam niet zo geweest zijn, had niemand dit kunnen raden. Een gemiste kans, gezien de mogelijkheden van de Middle Earth-licentie.
De mogelijkheden op de mappen zijn dan weer wel allemaal mooi uitgewerkt. Buiten het vechten tegen AI-soldaten en de verschillende online spelers heb je ook shrines die je team extra voordelen geven. Elk karakter heeft zijn eigen versterking wanneer je een shrine kan veroveren. Je hebt ook een paar sterkere AI-gestuurde monsters die enkel aanvallen wanneer jij ze aanvalt. Deze geven je extra experience points, altijd handig als je niet goed genoeg bent om een andere online speler te vermoorden. Elke omgeving heeft ook nog eens drie wegen of één grote route met daar rond wat sluipwegen. Je kan dus ook de smerige lafaard spelen en je verschuilen in een struikje tot er iemand langs komt met weinig health.
Guardians Of Middle Earth is een spel dat online gespeeld moet worden. Er is natuurlijk wel een AI die overneemt als er een speler te weinig is, maar deze zijn niet steeds volledig te vertrouwen. De matchmaking is niet bepaald goed te noemen. Het duurt allemaal erg lang voor je daadwerkelijk in een spel bent gekomen. De wachttijd kan oplopen tot wel zeven minuten, maar gemiddeld is het tussen de twee tot drie minuten. Het gebeurt ook soms dat er veel lag op zit en je hebt dan een kleine hiccup van het scherm die heel de wedstrijd kan duren. Hopelijk zijn dit allemaal bugs die Monolith kan oplossen, want de ontwikkelaar heeft hier echt een parel van een spel in handen en het zou bijzonder jammer zijn dat netwerkproblemen het spel verprutsen.
- 22 verschillende karakters
- Uitstekende besturing
- Verslavend
- Enorm veel keuze in relics
- Matchmaking duurt wat lang
- Geen originele maps
- Sporadisch lag