Serious Sam 3: BFE
(tekort) schieten in Serious Sam 3: BFE
Zoals je waarschijnlijk wel zal weten is er in het FPS -genre de afgelopen jaren heel wat veranderd qua gameplay. Serious Sam 3: BFE is eigenlijk een FPS-spel van de jaren stilletjes in een modern jasje. Het negeert alle modetrends en volgt resoluut het pad van hoe het allemaal voor de moderne shooters was.
[getest op Xbox 360]
Het karakter waarmee je speelt is een beetje te vergelijken met Duke Nukem. Een stoere man die zonder problemen allerlei vijanden kan vermoorden met zijn blote handen en steeds een gepaste, maar droge oneliner kan vertellen. Met momenten kun je niets anders denken dan "liever hij als ik" wanneer Sam de zoveelste oogbol in zijn handen heeft van één of ander lelijk buitenaards wezen. In de eerste cutscene leren we de situatie kennen van onze hoofdpersonage, want na een dozijn oneliners en slecht geanimeerde beelden crasht de helikopter waarin Sam zat. Onmiddelijk hierna ben je verplicht om letterlijk een alien onder handen te nemen. Laten we meteen duidelijk vermelden dat als je problemen hebt om slachtpartijen aan te richten onder de buitenaardse bezoekers je best een ander spel zoekt. De walvisvangst van de Japanners gebeurd vreedzamer dan wat Sam allemaal doet met deze arme aliens.
Het leuke aan Serious Sam is dat je het kunt spelen zonder veel na te denken. Buiten zien te overleven wanneer er een vijftigtal aliens tegelijk op je af komen is het allemaal zeer simpel. Je loopt wat rond in een level en je wacht tot er weer wat vijanden op je afkomen. Terwijl je dit doet, verzamel je wat armor en health of zoek je één van de overdreven veel geheimen in het spel. Begrijp ons niet verkeerd: je zal regelmatig vloeken omdat je weer eens dood bent gegaan. Je speelt het spel misschien wel als een hersenloze zombie, maar eenvoudig is het allerminst. Om gespuis onder de zoden te stoppen heb je meer dan genoeg keuze en deze waaier aan moordwapens neemt enkel maar toe naarmate je verder geraakt. Je zal dus manieren genoeg hebben om bepaalde rassen te doen uitsterven.
Het spel gaat hier echter wel ver in. Zo ben je eerst even bezig om tegenstanders neer te maaien en korte tijd later ben je aan het ronddwalen in een grote, kale wereld. Dit zorgt er wel voor dat het na een paar levels wel erg repetitief en zelfs saai is. Je kan zelfs niet meer rondrijden, want voertuigen zijn gewoon uit het spel gehaald. Jammer. Een ander minpunt van het spel, met name dat de autosave het spel even doet bevriezen, helpt dan wel weer om de batterijen even op te laden, want het is ook meteen het signaal dat er weer honderden vijanden opgetrommeld worden.
Grafisch is het spel niet bepaald moeders mooiste, maar het moet wel gezegd worden dat wanneer er gigantisch veel vijanden tegelijk op je scherm zijn er geen enkele frame drop is. Het is ook wel zo dat de achtergronden best wel mee vallen en dus bijzonder weinig rekenkracht vergen. Omdat het spel zoveel vijanden tegelijk op je af laat komen, moeten de werelden groot genoeg zijn en wanneer al deze vijanden dood zijn, merk je hoe leeg en levensloos het allemaal wel is. Over het geluid is er wel wat negatiefs te vertellen. De heavy metal soundtrack valt erg goed mee, maar de geluiden van de wapens en vooral de monsters zijn erg slecht en vervelend opgebouwd. De stemacteurs lijken dan weer gestolen te zijn van een zeer goedkope reclamespot. Het vervelendste is echter de hoeveelheid pop-up, want alle items komen uit het niets ineens op je scherm. Wat wel positief is, zijn de geloofwaardig gemaakte aliens en ze zullen je zeker wel eens bezoeken in je nachtmerries. Er zijn in totaal dertig verschillende monsters en sommige zijn indrukwekkend groot. Al deze verschijningen zijn een groot pluspunt voor het spel, want elk monster heeft wel zijn eigen tactiek.
Om de online mode te kunnen spelen moet je de aparte DLC Jewel Of The Nile aankopen, met onder andere Deathmatch, Capture the Flag en My Burden. Een zeer vreemde keuze van de ontwikkelaar, want om dit alles te kunnen spelen moet je nog eens 1200 Microsoft points betalen - wat het in alle eerlijkheid totaal niet waard is. Zoals je hieruit misschien al hebt concluderen, is de online modus ook niet echt druk bevolkt, wat ons niet meer dan logisch lijkt.
- Vijanden op je scherm
- Keuze aan wapens
- Te duur
- Repetitief
- Geluid