Puddle
Spetters in Puddle
Ooit op de bus of trein gezeten terwijl het regent, kijkend door het raam naar de druppels die langs de ruit naar beneden glijden? Sommigen onder ons vast wel en misschien wou je dan ook wel dat je deze kon manipuleren hoe ze precies naar beneden bewogen. Sommige druppels vermengden zich zelfs en werden dikker, anderen vielen uit elkaar tijdens het zakken en waren nog niet half zo groot eer ze de 'finish' bereikten. Games kunnen gelukkig quasi al onze fantasieën waar maken en dankzij Puddle komt de droom van bovenstaande gedachte eindelijk uit.
[Gespeeld op Wii U]
Puddle is een puzzelplatformer die er geen doekjes omwindt en je meteen loslaat in de game. Geen uitleg of handje vasthouden bij de start dus, maar dat is ook niet nodig. De game is zo ontworpen dat zelfs je oma het direct zal snappen. Jij speelt een poel water of verf of chemische reactie, noem maar op, en moet met behulp van een tiltsysteem jezelf doorheen het level werken en schakelaars gebruiken door er tegen te botsen of hindernissen ontwijken op je weg naar de finish.
Aangezien de game naar links of rechts helt, is de game uiterst geschikt om met de motion controls in de gamepad of Wii Remote te spelen. Wil je het op de luiere game manier doen, dan kun je gerust ook de hele game spelen met behulp van de schouderknoppen of je linkerstick. Iedere vorm van controle werkt even goed, dus je zal je niet moeten ergeren waarom jouw favoriete besturing nou net moet tegenvallen. Denk maar niet dat makkelijke controls de game ook simpel zullen maken, want de glijdende weg naar het einde van een level zal meerdere obstakels bevatten.
Net zoals in het echt kunnen de vloeistoffen waarmee je speelt ook in de game verdampen of kwijtgespeeld worden. Als je met water speelt, kan vuur het doen verdampen, kan een chemische stof ontploffen of kunnen vreemde planten je vloeistof zomaar even beginnen opzuigen. De levels zijn zo opgebouwd dat je soms echt een “aanloopje” moet nemen om je vloeistof de lucht in te krijgen zodat het de hindernissen kan ontwijken. Meestal wordt dit gevolgd door een nieuwe valkuil waar je rekening mee moet houden of het goedje valt of rolt er zo in. Al van de eerste levels kun je wel in de problemen komen en als je te veel van je vloeistof verliest, is het dan ook 'game over' en mag je opnieuw beginnen.
Als je niet weet wat je te wachten staat, is het soms op goed geluk dat je een sprong waagt of een buis induikt. Dit zorgt soms voor een hoop gevloek en verloren druppels die je niet meer kan recupereren. Mocht een level toch te taai blijken, kun je gelukkig deze wel even overslaan met enkele ‘Whine’-muntjes die je bezit. Je bezit er niet oneindig, maar je kan gebruikte munten later wel terugwinnen door de overgeslagen levels alsnog uit te spelen. Om de game wat variatie te geven, bevat de game naast telkens een introductielevel voor een nieuw vloeistof ook een eindlevel die je wat kan vergelijken met een baasgevecht in andere platformers.
De baasgevechten kunnen soms vrij pittig zijn: binnen de tijd uit een kokende pot geraken of een voorwerp voortduwen dat je nodig hebt om het einde te behalen. Iedere eindstage is wel iets anders en biedt een goede uitdaging, maar ook deze kan je alsnog gelukkig overslaan. Om alsnog wat herspeelbaarheid in Puddle te houden krijg je op ieder level een medaille op basis van hoeveel vloeistof je over houdt en de tijd die je er over gedaan hebt. Wil je dus overal goud scoren, dan zal je vast en zeker moeten terugkeren naar eerder gespeelde stages om je scores te verbeteren.
Tijdens het spelen zal je opvallen dat de game mooi de nadruk legt op wat er belangrijk is. Je vloeistof, hindernissen of voorwerpen die je moet manipuleren zijn strak en kleurrijk op de voorgrond weergegeven met op de achtergrond mooie, maar iets waziger getekende omgevingen om het niet doods te laten overkomen. Ieder thema heeft een unieke stijl en komt prachtig over op je tv of gamepad. Van een keuken tot een laboratorium of een tuin, alle plaatsjes die passen bij de vloeistoffen komen aan bod. De muziek doet ook zijn best om de game zo ontspannen mogelijk te laten overkomen. Tenminste, als je de balans vindt om deze game tot een goed eind te brengen.
- Makkelijk te leren
- Rustgevende beelden
- Variatie in levels
- Trial&Error levels