Sugar Kid (iOS)
Suikerzoet in Sugar Kid
Niet dat het aanbod enigszins geslonken is in de App Store, maar aangezien we al een tijdje geen traditionele puzzelgame voorbij lieten komen, lichten we even een recente titel uit. Dat het niet makkelijk is om in deze overvolle categorie er boven uit te steken weet uitgever met ervaring Bulkypix al te goed. Toch denken ze met Sugar Kid genoeg in huis te hebben om puzzel fans aan zich te binden. Wishful thinking?
Droogweg de eigenschappen van Sugar Kid oplijsten leest als een blauwdruk voor dertien-in-een-dozijn App Store puzzelaars. Drie sterren scoresysteem? Aanwezig. Schattige hoofdrolspeler? Inderdaad. Kleurrijke cartoony wereld en bijhorende animaties? Zitten er allebei in. Spelmechanieken leunend op fysica en zwaartekracht? Reken maar van wel. Finishing moves, bloed en gore? In overvloed. Euhm ... wat? Ja, je leest het goed, aan deze op het eerste zicht suikerzoete game zit een serieus pervers en duister kantje.
Vanuit de basis bekeken doet Sugar Kid dus niet al te veel nieuws. Onze Kid wordt belaagd door Mr Lemon en moet doorheen 45 levels - verspreid over drie verschillende werelden - in leven zien te blijven. Dit gebeurt in hoofdzaak door alle soorten vloeistof die van bovenaf komen te ontwijken. Iets met een suikerklontje en oplossen, je begrijpt het wel. Je ziet dagelijks het concept in actie onder het nuttigen van een tas koffie. Dit doe je niet door Sugar zelf te bewegen, maar door snel en precies afvoergoten (lijnen) te tekenen via het aanraakscherm en hem op deze manier droog te houden en te beschermen.
Naast water komen er al snel meerdere soorten vloeistoffen op je af, die dan meestal ook nog in een specifiek afvoerrooster terecht moeten komen. Of zitten te scoren sterren vast in een zeepbel die enkel middels één specifieke soort vochtigheid te bevrijden zijn. Uiteraard wordt het naarmate je verder komt uitdagender, althans...dat zou toch de bedoeling moeten zijn. Eerlijk gezegd valt dit in de praktijk best mee. Zo moet je de ene keer Sugar Kid een bepaalde tijd in leven houden, dan weer tegen de tijd bepaalde meters vullen, maar echt heel veel variatie komt er niet bij kijken.
Telkens je door de introductielevels heen bent en kennis genomen hebt van power-ups die Sugar tijdelijk stil doen staan of droog houden is er verder weinig verrassends aan - enkele variaties op de spelwereld die ronddraaiende platformen bevatten of windvlagen waar je rekening mee moet houden daargelaten. Eens je dan ook met het principe vertrouwd bent om snel met je vinger de juiste goten te tekenen zal je zonder al te veel moeite het laatste level bereiken.
Gelukkig zijn er nog een paar extra redenen waardoor je Sugar Kid niet al te gauw opzij legt. Naast de 45 levels heeft ontwikkelaar A Crowd of Monsters toch haar best gedaan om het de speler de moeite waard te maken. Er is een heuse 'survival mode' die in tegenstelling tot de campaign best pittig wordt en waarvan je scores kan delen dankzij Game Center support. Voor de verzamelaars zijn er heel veel verschillende leuke en bekende outfits bij elkaar te sparen met behulp van de (tijdens het spelen verzamelde) sterren. Daarnaast is het stiekem best leuk om die Arme Sugar kid langzaam in een bloederige massa herleid te zien worden alvorens 'ie de geest geeft na een welgemikte Sweetality.
We weten al dat er in de toekomst nieuwe werelden zullen worden toegevoegd en ongetwijfeld komen er nog meer outfits om te verzamelen. Qua moeilijkheidslevel mag het dan wel wat te kort schieten, op andere vlakken is het dan weer mooi afgewerkt. Aan de kwaliteit van hoe het er uit ziet, klinkt (het aanstekelijke ‘Sugaaa’-kreetje in combinatie met de vrolijke muziek gaat niet snel vervelen) en speelt, is wel te merken dat dit geen snel afgehaspelde titel is. Dat op zich alleen al verdient wat ons betreft een pluim.
Zoetekauw? Download dan hier Sugar Kid in de App Store (1,79 €).
- Erg leuk stijltje
- Toffe geluiden
- Survival mode
- Veel outfits
- Makkelijk
- Niet origineel