Far Cry 3
Alle gekheid op een stokje in Far Cry 3
“Have I ever told you the definition of insanity?” Deze uitspraak van Vaas heeft al bijna een legendarische status gekregen. Far Cry 3 werd dankzij deze ene scène meteen gebombardeerd tot een titel die iedereen moest en zou spelen. Toch blijft het altijd bang afwachten of een game zo’n hype wel kan waarmaken. Of zou Far Cry 3 ons tot waanzin drijven?
[gespeeld op Xbox 360]
De intro van Far Cry 3 zet onmiddellijk de sfeer. Jason Brody, de uiteindelijke held van het hele verhaal, is samen met zijn broers en zijn vrienden stevig aan het feesten. Far Cry 3 begint dan ook als een waanzinnig vakantiefilmpje, althans tot Vaas en zijn piraten opduiken. Jason en de rest van de bende worden gevangengenomen en vanaf dan begint voor Jason een tocht die hem voor de rest van zijn leven zal veranderen. Hij zal keuzes moeten maken die hem tot en misschien wel net over het randje van de waanzin zullen drijven. Onderweg zal hij kennis maken met de verschillende bewoners van het eiland, die ze ook niet altijd alle 5 op een rijtje hebben.
Vaas is immers niet de enige gek die vrij rondloopt in de jungle. Ook zijn baas Hoyt, de spion Willis en de mysterieuze Citra hebben allemaal hun eigen motieven om Jason te helpen of om hem in de weg te staan en allemaal sporen ze toch niet helemaal. Het verhaal van Far Cry 3 is dan misschien vrij psychedelisch te noemen, echt diepgaand is het niet. Jason moet zijn vrienden redden en zijn innerlijke 'krijger' moet daarvoor bevrijd worden. Dat is het zo een beetje. We zeggen niet dat het geen goed verhaal is, zeker omdat je vaak niet weet wat nu echt is en wat niet, maar tijdens het spelen zal het niet het verhaal zijn dat je bezig zal houden.
In Far Cry 3 is immers bijzonder veel te doen. Het verhaal zal je al langsheen 40 verschillende missies sturen, maar zij zullen slechts een onderdeel van het spel zijn. Er is al veelvuldig gesproken over de immense map van Far Cry 3 en die verhalen zijn niet gelogen. Een grote spelwereld wil echter niks zeggen, als er niet om de haverklap iets te doen zou zijn. In het begin zal er vrijwel niets te zien zijn op je map. Om alles zichtbaar te maken zal je radiotorens moeten bezoeken. Dit kan je vergelijken met de viewpoints uit Assassin’s Creed. De radiotorens zijn echt verplichte kost, want zo lang je ze niet doet zal je geen wegen zien op je kaart en zullen er ook een aantal zijmissies verborgen blijven.
Zo zijn er verschillende races te vinden op de eilanden, moet je medicijnen gaan afleveren en zijn er een flink pak jachtopdrachten. Daarin zal je op dieren of mensen moeten jagen. De belangrijkste en ook wel leukste zijmissies zijn echter de outposts. De piraten hebben een aantal kampen op het eiland, 34 om precies te zijn, en de bedoeling is dat jij die gaat heroveren voor de Rakyat, de plaatselijke bewoners van het eiland. Het veroveren van die outposts is een waar plezier voor echte stealthfanaten. Eerst kan je van op een afstand met je camera vijanden observeren en taggen. Zo krijg je een beter overzicht en kan je vijanden beter opvolgen. Je moet immers vermijden dat ze alarm slaan, want dan komen er versterkingen en wordt het allemaal nog wat moeilijker. Vervolgens sluip je een kamp binnen, leg je hier en daar een vijand neer en schakel je vervolgens het alarm uit. Daarna slacht je alle resterende piraten af en is het kamp van jou. Des te onopvallender je dit doet, des te meer experience je zal krijgen.
Het veroveren van deze outposts is vaak zelfs leuker dan missies van het hoofdverhaal. Omdat daar alles een beetje een bepaald patroon moet volgen, zijn die missies iets lineairder. Bij de outposts heb je echter de complete vrijheid om het aan te pakken zoals je wil. Zo zitten er af en toe dieren gevangen in een kooi, zoals tijgers. Schiet je van op een afstand die kooi open, dan gaat die tijger al snel zijn ongenoegen uiten op de trawanten van Vaas. Nadat hij de helft van je vijanden heeft bewerkt met zijn klauwen kan jij rustig de rest afwerken. Wilde dieren hebben doorheen de wereld trouwens steeds een eigen wil. Meer dan eens zagen we van op een afstand hoe een patrouille werd aangevallen door een beer of door een alligator die vond dat ze wat te dicht bij het water kwamen. Far Cry 3 leeft dus, ook als jij niet deelneemt aan de actie.
Eens een outpost in jouw bezit is, zal je er een winkel vinden en kan je hem gebruiken als bestemming voor de fast travel. Spelers die de outpost dus (om onbegrijpelijke redenen) links laten liggen, zullen dus ook meer afstand met de auto of te voet moeten afleggen. Een andere leuke zijmissie zijn de Trials of the Rakyat. Dit zijn uitdagingen waarin het de bedoeling is om zoveel mogelijk punten te behalen binnen een bepaalde tijd. De opzet is telkens ongeveer hetzelfde: je krijgt 1 bepaald wapen en daarmee moet je vijanden een kopje kleiner maken. Voor speciale kills krijg je meer punten en vanaf een bepaald aantal punten krijg je verschillende beloningen, zoals geld en experience. Leuk is ook dat deze scores terecht komen op een wereldwijd leaderboard. Tenslotte zal je verspreid over de map ook nog enkele andere minigames tegenkomen zoals poker en schietoefeningen. Ook zal je enkele honderden collectibles mogen verzamelen.
Jason zal tijdens zijn helletocht ook leren te overleven op zaken die hij vindt in de jungle. Hij zal onder andere jagen op verschillende dieren om zijn uitrusting uit te breiden. Een grotere rugzak, een portefeuille waar meer geld in kan en zelfs een extra slot voor wapens, voor alles zal je dieren moeten doden om van hun huid bepaalde items te maken. Ook de plantenwereld zal na Far Cry 3 geen geheimen meer voor jou kennen. Planten zal je gebruiken om spuiten te maken die je kan gebruiken om te genezen, maar ook om tijdelijke voordelen te krijgen. Zo heb je een spuit waarmee je langer onder water kan blijven en eentje waarmee je onkwetsbaar bent voor vuur. Vooral die laatste is al eens handig wanneer je zelf (per ongeluk uiteraard) de halve jungle in lichterlaaie hebt gezet.
Naast spulletjes maken en vinden moet je zelf ook wat vaardigheden vergaren en dat is ook wat Jason doet. Hij heeft 3 verschillende vaardigheidsbomen die elk focussen op een bepaald aspect. Zo kan je skills vrijspelen die meer voor stealth dienen, terwijl andere vaardigheden je beter zullen maken met vuurwapens of je gewoon meer voordelen geven in de omgevingen, zoals meer geld of items. In het begin zal je zorgvuldig moeten kiezen, maar na een bepaald punt zal je elke skilltree bijna volledig kunnen vrijspelen en zijn het slechts enkele minder nuttige skills die nog overblijven. Een skill die je snel zal hebben en ook veel zal gebruiken is de takedown. Hiermee kan Jason van kortbij vijanden snel en geruisloos doden. Vooral de uitbreidingen op deze skill zijn geweldig. Eerst zal je snel takedowns kunnen aaneenschakelen, dan zal je een vijand zijn mes kunnen gebruiken om naar een vijand iets verder te gooien, vervolgens gebruik je daarvoor zijn pistool, om ten slotte de pin uit zijn granaat te trekken en hem als een explosief cadeautje aan zijn vrienden terug te geven.
Er zitten ook heel wat wapens in het spel, die iedere speelstijl zullen passen. Het leuke is dat wapens gratis ter beschikking worden gesteld wanneer je radiotorens vrijspeelt. Zo krijg je op een natuurlijke wijze steeds sterkere wapens ter beschikking en moet je niet steeds nadenken over welk wapen je nu wel of niet zou kopen. Tijdens missies zal je wel niet als een gek moeten schieten. Je zal spaarzaam moeten zijn met kogels. Niet dat je ooit echt zonder zal vallen, maar spelers met een jeukende vinger of met een slecht zicht kunnen misschien wel eens in de problemen komen. Kogels verzamelen wanneer mogelijk is dus de boodschap en wanneer het mogelijk is moet je gewoon kogels opsparen en kiezen voor een andere aanpak. Oh ja, er zit ook nog steeds een vlammenwerper in het spel, dus daar kan je ook nog plezier aan beleven.
We hebben het al gehad over de immense wereld van Far Cry 3 en veel gamers weten dat een open wereld vaak gepaard gaat met mindere graphics. Dat is deze keer echt niet het geval. Far Cry 3 ziet er prachtig uit. Zeker in een wereld waarin games steeds grijzer lijken te worden is de pracht en praal van dit spel een ware verademing. Alles straalt gewoon die zonnige vakantiesfeer uit die dan perfect wordt gekoppeld aan het psychedelische van het verhaal. Heel af en toe hadden we textures die iets te laat laadden, maar we moeten ook toegeven dat we toen al flink wat uurtjes aan het spelen waren. Ook de tussenfilmpjes en de personages zijn allemaal heel knap vormgegeven. Vooral de scènes die meer op een droom dan op de werkelijkheid lijken, zitten perfect in elkaar. Dat ook het stemmenwerk daar een belangrijke rol in speelt, dat moeten we je niet verklappen. Vaas heeft al meermaals zijn kunstjes getoond als doortrapte piraat, maar ook andere personages hebben een karakter dat helemaal past bij dit verhaal.
We hebben nu een flinke lap tekst geschreven over de singleplayer van Far Cry 3, maar daar houdt het nog niet op. Deze game heeft ook nog wat in petto voor gamers die niet zo graag alleen spelen. Om te beginnen is er de klassieke multiplayer. Die bevat 4 modi. 2 daarvan zijn klassiekers, zijnde Team Deathmatch en Domination. Dan zijn er nog 2 modi die qua opzet niet zo uniek zijn, maar ze hebben allebei wel hun eigen geschifte wending gekregen. In Firestorm moet jouw team de 2 bevoorradingsposten van de tegenstander tegelijk in brand krijgen. Eens dat is gebeurd, moet je oprukken naar de radiotoren om ook die over te nemen. Terwijl je dat doet, zal het vuur zich verspreiden over de map en zo verschillende paden afsluiten en zelfs een extra tegenstander vormen. Soms zou je toch echt beginnen denken dat er een verscholen pyromaan in het ontwikkelteam van Far Cry 3 zit.
De laatste mode is Transmission. Hierin moet je steeds van punt naar punt verhuizen om radio’s te beschermen tot ze hun boodschap hebben kunnen uitsturen. Eens je de radio uitschakelt, zal er ergens anders een opstarten en begint een nieuwe race tegen de klok. Ook leuk in de multiplayer is de Final Move. Na een match zal de beste speler van het winnende team beslissen wat er moet gebeuren met de beste speler van de verliezers. Je kan dan kiezen om hem gewoon vrij te laten of je kan hem de tanden uit de mond slaan. Het heeft niet echt een effect, maar het is wel leuk voor onze innerlijke sadist.
Ben je de mappen van de multiplayer beu gespeeld, dan kan je ook nog altijd aan de slag met de Map Editor. Hierin krijg je alle mogelijkheden om je eigen map te maken en te delen met de rest van de wereld. Alles wat je in de singleplayer bent tegengekomen, kan je gebruiken om je eigen map te maken. Je kan zelfs kiezen welke mode er op moet gespeeld worden. Zo kan je volledig naar eigen wens bepalen hoe het spel gespeeld wordt en heb je steeds nieuwe maps om je op uit te leven. Zelfs voor geroutineerde spelers blijft de multiplayer zo steeds interessant.
Far Cry 3 heeft ook nog een co-op als kers op de taart. Die heeft een eigen verhaal meegekregen dat zich 6 maanden voor de singleplayer afspeelt. 4 bemanningsleden van een schip krijgen te maken met piraten en komen terecht op het eiland, waar ze zullen moeten vechten voor hun leven. Deze co-op is zeker niet even uitgebreid als de singleplayer, maar je zal er toch enkele uren aan kunnen besteden. In de co-op moet je natuurlijk samenwerken. Zo heb je battle cries om je teamgenoten wat voordelen te geven en moet je vaak samen bepaalde opdrachten uitvoeren. De personages van de co-op zijn echter niet de simpelste mensen en om dat weer te geven zit er ook een vorm van competitie in de co-op. De speler die op het einde van een missie de meeste punten heeft verzameld zal daar dan ook voor beloond worden. Je zal als speler dus steeds balanceren op de fijne lijn tussen het helpen van je team en doen wat goed is voor jezelf. Online kan je de co-op spelen met maximaal 4 spelers, terwijl je offline ook met 2 aan de slag kan gaan in splitscreen.
Jay speelt het eerste uur van Far Cry 3 |
- Prachtige, grote wereld
- Veel te doen
- Outposts veroveren
- Sterke personages
- Redelijk mager verhaal