WRC: FIA World Rally Championship 3
Het is om eerlijk te zijn best merkwaardig dat ontwikkelaar Milestone het nog altijd niet heeft opgegeven met de World Rally Championship-licentie. De eerste en tweede WRC hebben qua verkoopscijfers en ontvangst niet al te veel positiefs te zeggen. In de jaren '90 en '00 waren er erg veel goeie rallygames zoals Colin McRae Rally of World Rally Championship (Evolution Studios), maar de laatste jaren is het peil naar beneden gegaan met uitzondering van DiRT. WRC 3 van het Italiaanse Milestone zou in theorie veel mensen kunnen bereiken omdat het vandaag de dag amper concurrentie zou hebben.
[Getest op Xbox 360]
Voor diegenen die niet weten wat rally nu juist is, heeft het spel tijdens zijn laadschermen een mooie quote: "een normale coureur ziet dezelfde bocht duizend maal, maar een rallycoureur ziet duizenden bochten slechts 1 keer". We vonden het best een toepasselijk zegswijze. Bij rally is het de bedoeling dat je van A naar B gaat en liefst sneller dan je tegenstanders. Het kampioenschap gaat, zoals bij Formule 1, verschillende landen af en per land zijn er punten te winnen. In elk land worden verschillende klassementsproeven gehouden tegen de klok. Het leuke aan de verschillende landen is dat je ook allerlei omstandigheden hebt, inclusief sneeuw.
Het is wel bijzonder jammer dat je in WRC 3 geen enkele vorm van tutorial terugvindt, want als je dus niets van de sport afweet, tast je compleet in het duister. Dit heeft ook grote gevolgen voor de gameplay. Uniek bij rally is dat er een co-rijder de bochten aankondigt, met aandacht voor eventuele gevaren. Deze persoon zal je zeggen hoe snel je een bocht kunt nemen en of je deze bocht kunt afsnijden of niet. Je zal dan bijvoorbeeld horen: "right 3, don't cut off left 5 jump". Jammer genoeg zit de co-rijder er geregeld naast en kom je hier door soms in de problemen. Het spel geeft het ook visueel aan met verschillende kleuren of met iconen voor specifieke obstakels, zoals versmallingen en bruggen. Dat de legende voor deze informatie nergens te vinden is, is op zijn minst vreemd te noemen.
WRC 3 verwelkomt je met een origineel, stripachtig menu met drie mogelijkheden, waarbij de eerste WRC Experience Mode is. Hierin kun je kiezen om een snelle race of om het officiële World Rally Championship te spelen. De meeste zullen waarschijnlijk wel kiezen om dit kampioenschap te spelen met Sebastien Loeb die al negen keer met Citroën wereldkampioen is geworden. Je kan natuurlijk ook kiezen voor onze Belgen Thierry Neuville en zijn co-rijder Nicolas Gilsoul. We missen wel wat extra's bij deze modus, want buiten het racegebeuren is er niets anders. Het zou leuk geweest zijn als je bepaalde doelstellingen had of je sponser kon kiezen. De tweede mogelijkheid is Road To Glory en deze modus is iets meer gericht op de casual racers. In Road To Glory is het de bedoeling dat je sterren verzamelt. Sterren krijg je op twee manieren: enerzijds door eerste te worden in een race en anderzijds door doelstellingen te halen (drifts, de auto niet beschadigen en dergeljke). De balans tussen deze 2 aspecten is wel niet meteen goed te noemen, jammer genoeg.
De sterren die je ermee verdient, zorgen dan weer voor nieuwe auto's of autostukken, maar ook nieuwe races. Er zitten ook een paar minigames in waarbij je het moet opnemen tegen een helikopter of door bepaalde hooistukken moet rijden. Al bij al is Road To Glory een leuke toevoeging, een echte meerwaarde. Als derde en laatste mogelijkheid heb je de online modus, niet meteen uniek, maar wel mooi meegenomen. Het is enkel vervelend dat je soms heel lang moet wachten voor je kunt mee doen aan een race. Het is eerder een beperkt aantal spelers dat online zit te spelen, maar je kan ook steeds Hot Seat spelen in de offline modus met je vrienden.
Het belangrijkste van een racing game is natuurlijk de besturing. Zeker voor een rallygame is het essentieel dat je de volledige controle hebt over de wagen, omdat je veel meer bochten hebt dan bij andere genres in het racen. Hier gaat WRC 3 een beetje de mist in, want de auto's voelen veel te licht aan en we merken direct dat de besturing veel beter kon. Van een WRC-auto verwacht je nu eenmaal een uitstekende wegligging waarmee je soepel een haarspeldbocht kunt nemen. We zeggen zeker niet dat het compleet slecht is, want na een tijdje raak je er wel gewend aan. Een positieve noot is wel dat elke auto compleet anders aanvoelt, maar het is zelfs voor raceveteranen geen simpele taak om een wagen perfect onder de knie te kunnen krijgen. Je kan ook je auto zelf aanpassen, door er onder meer nieuwe remsystemen in te proppen. Deze elementen zijn goed uitgewerkt, maar we missen wel een tutorial omdat de meeste gamers niet zullen weten wat er juist gebeurt als je je suspension verlaagt. Deze aanpassingen maken je auto wel degelijk beter of slechter, dus je kan er veel seconden mee winnen of verliezen.
WRC 3 is toegankelijk voor elke racefan, maar het spel is eerder bedoeld voor de echte rallyfans. In totaal zijn er 36 verschillende auto's. Dit is in vergelijking met andere racing games niet erg veel, maar ze besturen wel allemaal compleet anders. Verder zijn er 78 verschillende stages dus hiermee ben je wel even zoet. Als laatste puntje willen we nog iets controversieels zeggen, waarmee misschien niet iedereen akkoord zal gaan. Vroeger was een rallygame erg spannend en leuk omdat je wist dat eender welke fout je veel seconden ging kosten. Daardoor zat je steeds op het puntje van je stoel om alles zo perfect mogelijk te rijden. We vinden het dan ook bijzonder jammer dat in WRC 3 de mogelijkheid zit om de befaamde terugspoelknop te gebruiken die andere racing games ook hebben. Met andere woorden kan je tot vijf maal een fout die je maakt oplossen door terug te spoelen. We begrijpen dat dit voor de minder goede racers een handige oplossing is, maar we blijven het jammer vinden dat je hierdoor minder spannende momenten hebt.
Grafisch is het spel zeker niet slecht, zo zijn de besneeuwde omgevingen knap gedaan en geven de beboste gebieden je echt een kick als je er tegen 150 kilometer per uur voorbij raast. Dit is dankzij de lichteffecten die duidelijk een meerwaarde bieden. De auto's zijn mooi in detail en de schade is beter weergegeven dan de meeste andere racegames. Allemaal positief zou je denken, maar er zijn ook veel negatieve dingen om te zeggen. Zo zijn vele voorwerpen te wazig en is er soms erg veel pop-up in de omgeving. Zo zie je dikwijls bergen veranderen van vorm en dit is met momenten zelfs afleidend. Wanneer je soms door een haarspeldbocht drift, zakt de framerate waardoor je compleet de controle kwijtgeraakt.
De bestuurders zien er ook totaal niet uit zoals in het echt, maar eigenlijk zie je ze enkel in de replay. Je kan ook foto's maken tijdens de replays en verschillende effecten toevoegen. Leuk, maar niet revolutionair. We moeten ook melden dat de PlayStation 3-versie beter tot zijn recht komt dan de Xbox 360-versie, dus als je echt moet kiezen, kan je beter voor de Sony-versie gaan. Op het gebied van geluid is het spel ook maar middelmatig: de motorgeluiden zijn best nog oké, maar de soundtrack ben je sneller beu dan wat anders. Dit komt vooral omdat er maar twee liedjes zijn en die worden altijd afgespeeld tijdens het menu en wanneer de race is afgelopen.
- Aanpassen van de auto's
- Veel content
- Tutorial ontbreekt
- Wachten tijdens de online mode
- Soundtrack van twee liedjes
- Besturing kon beter