Street Fighter X Tekken (Vita)
Vingervlug in Street Fighter x Tekken
Dat de Vita een harde periode kent momenteel is enkelen misschien wel opgevallen. De handheld heeft momenteel maar een laag aanbod aan games, maar gelukkig veel kwalitatief goede. Een genre zit echter al op rozen en dat zijn de fighting games. De release bracht ons al Blazblue en Ultimate Marvel vs. Capcom 3 en werd later nog eens aangedikt met Mortal Kombat. Het is echter nog niet gedaan, want Street Fighter X Tekken is ondertussen ook verschenen om zich te mengen in al dat geweld. De game kreeg al vrij lovende reviews op consoles en we zijn benieuwd of deze port ook op de PS Vita botten zal breken.
Dat de game een rechtstreekse port is van consoles is wel overduidelijk. Alle modi zijn aanwezig plus een reusachtig speelbaar rooster van 54 personages, dit zijn de originele en dlc vechters. Capcom heeft zelfs nog verder gezocht en karakters als Pac-Man en Megaman toegevoegd, samen met de extra outfits die op console als DLC verkocht worden. Wat ook meteen opvalt, is hoe schitterend alles er wel niet uitziet. Andere games hebben hier en daar wat moeten inboeten in het overzetten, maar bij Street Fighter X Tekken zien zowel omgevingen als personages er nagenoeg hetzelfde uit als op console. In de effectjes zijn misschien wat pixels minder te zien, maar op het scherpe OLED-scherm van de Vita en in het midden in de actie zal je daar maar weinig van missen. Reken daar nog eens een constante 60 frames per seconde bij en je kan er niet om heen dat Capcom zowat de knapste vechter voor de Vita tot nu toe gebracht heeft.
Aangezien er Tekken-personages in de game aanwezig zijn, heeft Capcom voor ietwat andere controls gezorgd dan bij de gewoonlijke Street Fighters. Zes aanvalsknoppen zijn aanwezig die elk twee small, medium en heavy attacks voorstellen. Deze kun je makkelijk aan elkaar koppelen waarna een heavy attack meestal de switch met je tweede personage inluidt, want Street Fighter X Tekken is dan ook enkel en alleen twee versus twee. Wat ietwat irritant kan overkomen is het feit dat de heavy attacks standaard op de schouderknoppen zitten en de rasechte vechters onder ons zullen wel weten dat dit niet zo makkelijk speelt als een arcade stick. Verder is spelen met de Vita gelukkig even vlotjes als met de dualshock en moet de handheld niet inboeten omdat hij twee schouderknoppen minder heeft.
Net zoals bij Ultimate Marvel vs. Capcom 3 kun je ook hier het touchscreen gebruiken om aan te vallen. Constant tikken op je scherm levert enkele combo's op, maar het zal allicht snel vervelen dat je niet zelf in de hand hebt welke combo's je precies wilt doen. Op de touchscreen en de touchpad achteraan kun je ook zes tegels instellen die voor een aanval, special of combo kunnen zorgen als je op het juiste (onzichtbaar) vlakje drukt. Als je dit in combinatie met aanvallen via touchscreen gebruikt, moet je zorgen dat je niet per ongeluk op zo'n vlakje drukt tijdens het vechten, maar in combinatie van de normale knoppen kan het zeker ten goede komen om even vlakken in te stellen op jouw gewenste locatie en de bijhorende gewenste move. Erg handig om die moeilijke aanvallen in te schakelen indien je ze niet van buiten kent of je vingers in de knoop geraken van de zes aanvalsknoppen.
Om deze nieuwe vorm van gameplay onder de knie te krijgen heeft Capcom voor genoeg modi gezorgd om het je aan te leren. De Tutorial en Training kun je makkelijk gebruiken om stap voor stap die ene combo of techniek onder de knie te krijgen, terwijl de Mission mode net wat meer uitdaging biedt om binnen de tijd of tegen een terugvechtende tegenstander de juiste aanval of verdediging te gebruiken. Natuurlijk is daarnaast ook de Arcade mode van de partij die ook een klein verhaaltje geeft over de gekozen personages. Wil je alle eindes zien, dan zul je deze toch verschillende keren moeten herspelen.
Een nieuwe mode voor de Vita-versie is ook de Kumite mode, die wat te vergelijken is met Ghost Battle uit Tekken en laat je tegen de computer spelen die zich zo goed mogelijk als echte spelers gedraagt. Het is een welkome variant op Arcade en soms ben je verbaasd dat het geen echte speler is, maar er gaat toch niks boven iemand voor je neus te hebben die je eens kan toegrijnzen als je hem inmaakt of online iemand horen vloeken omdat hij je niet een keer kon raken.
Helaas voor de online play gaat het ietwat mis in Street Fighter X Tekken. Denk nu niet dat er geen matches te vinden zijn, want dankzij crossplay met de PS3-versie is er altijd wel iemand waartegen je het kan opnemen met je handheld en je kan zelfs tot tien mensen volgen en hun online gevechten herbekijken in slowmotion om te zien hoe zij precies te werk gaan. Waar het online precies de mist ingaat, is met de internetverbinding en de lag die het teweeg kan brengen. Wij leven in een land waar ons internet (relatief) snel is, maar er moet er maar één van de twee zijn die een slechte verbinding heeft en het kan al beginnen foutlopen. Dan mag je nog een vloeiende framerate hebben van 60 beelden per seconde, als je internet tegenwerkt zal je vaak een hoop gekluns tegenkomen in het vechten.
Gelukkig is dit niet altijd zo en zul je zeker goede gevechten online kunnen houden om te zien waar jij ergens staat qua vechttechniek. De personages die je kiest in Arcade en online kun je ook net als console uitdossen met gems die hen bij activering tijdelijk iets sterker maken of defensief beter maken door bijvoorbeeld automatisch grabs tegen te houden. Spijtig genoeg moet je voor de beste gems wel in de PSN-store zijn waar je tegen betaling ze moet downloaden. Wil je dus geen geld steken in digitale juweeltjes, dan zal je er wel moeten tegen kunnen dat je online plots voor iemand staat die dat wel gedaan heeft. Gelukkig maken die dingen je nog niet direct te krachtig, want anders zou dit toch een groot minpuntje geweest zijn voor deze, anders degelijke, port.
- Prachtig audiovisueel
- Groot gamma vechters
- Modi voor beginners en veteranen
- Lag tijdens online spelen
- Betalen voor goede gems