Hana Samurai
Neem het samuraizwaard in handen in Hana Samurai
Sinds de Nintendo eShop durft Nintendo regelmatig eens te experimenteren met heel wat nieuwe IP’s. In het geval van Pushmo bleek dit een groot succes te zijn, hoewel er ook heel wat IP’s zijn die ons wat teleurstelden. Hana Samurai werd tijdens de laatste Nintendo Direct voor Europa aangekondigd en is intussen in de eShop verschenen. Wij haalden alvast ons vlijmscherp samuraizwaard uit de kast en gingen voor jullie na of dit spelletje de moeite waard is.
Het verhaal gaat over een jonge krijger die op zoektocht gaat naar prinses Cherry Blossom, die blijkbaar in groot gevaar verkeert. Gelukkig krijg je al snel het magische Sakura Sword in handen, dat zorgt voor een speciale gave in de vorm van een extra krachtige aanval. De zoektocht zal zich uitstrekken over heel wat plaatsen en eigenlijk is de wereld een groot spelbord waar jij in kan navigeren. Onderweg kom je gelukkig ook een dorpje tegen om je spel op te slaan, jezelf te genezen en voorwerpen aan te kopen. De sfeer van dit dorpje heeft ontzettend veel weg van een dorpje uit de The Legend of Zelda-serie. Voorts kan je ook nog wat randactiviteiten terugvinden in de vorm van minigames die leuke beloningen kunnen opleveren.
De eigenlijke gameplay van het spel bestaat erin om in ieder level de vijanden te verslaan aan de hand van goed getimede dodges en aanvallen. Vijandelijke samurai kunnen hun zwaard bijvoorbeeld horizontaal, verticaal of schuin houden en het is aan jou om dit op tijd in te schatten om de aanval vervolgens te ontwijken. Eenmaal je de aanval succesvol hebt ontweken, zie je meestal de kans mooi om zelf een aanval uit te voeren en de vijand schade te berokkenen. Bij het vervolledigen van ieder level krijg je een bloemblaadje dat je levensmeter zal aanvullen. Natuurlijk betekent dit dat de vijanden ook steeds talrijker en moeilijker worden, want Hana Samurai is geen al te eenvoudige game.
De gameplay zou je dus wel als uitdagend, maar vrij simpel en eenzijdig kunnen zien, dus het kan zeker geen kwaad om voor jezelf uit te maken of dit wel iets voor je is. Er is wel degelijk wat variatie te bespeuren wat de vijanden betreft, maar volgens ons had dit nog iets beter uitgewerkt kunnen zijn. Na een 4 à 5 uurtjes zullen de meesten het spel uitgespeeld hebben. Je hebt nadien nog enkele extra's in de vorm van een moeilijkere modus en ook de verzamelaars kunnen zich nog wat amuseren in het spel. Dit is niet meteen iets waar velen zich aan zullen wagen, dus het is zeker belangrijk om in te zien dat Hana Samurai voor velen een vrij korte ervaring zal zijn.
Grafisch geeft Hana Samurai heel mooi de Japanse sfeer weer, maar stelt het wat teleur op bepaalde vlakken. De omgevingen tijdens de gevechten zijn opgebouwd uit textures van zeer lage kwaliteit die zeer slordig en wazig overkomen. Daarnaast is de aliasing in het spel enorm opvallend, wat toch wel een heel aantal gamers zal storen. De characters zelf zijn wel mooi weergegeven en zeker de bazen bevatten heel wat detail, evenals de navigatiemap en de dorpjes. Dit maakt het des te jammer dat het spel teleurstelt op de eerder genoemde grafische punten.
Wel moeten we zeggen dat het 3D-effect van de 3DS zeker een hulp kan zijn in dit spel. Bij een aantal minigames worden bijvoorbeeld meloenen jouw richtig uitgegooid en je moet deze dan op het juiste moment in stukken hakken. Door het 3D-effect konden we deze afstanden veel beter inschatten, wat zeker een pluspunt kan zijn voor velen. Wat de audio van het spel betreft hebben we op zich niet veel reden tot klagen. De soundtrack bevat typische Japanse deuntjes die je het beste kan vergelijken met een soundtrack zoals die van Okami. Echt memorabel worden de kreetjes van de personages en de muziek echter nooit.
- Japanse audiovisuele sfeer
- 3D-effect zorgt voor betere inschatting
- Gameplay op zich simpel en effectief, maar...
- ... kan na enige tijd repetitief aanvoelen
- Enkele povere achtergronden en textures
- Niet veel te doen na het uitspelen