New Little King's Story
Klein maar dapper in New Little King's Story
New Little King’s Story is het vervolg op Little King’s Story dat in 2009 uitkwam op Wii. Die game wist qua verkoop echter geen hoge toppen te scheren, maar misschien dat de opvolger op de PS Vita wel furore kan maken.
De game vangt aan met de jonge koning uit deel één, die wegvlucht uit zijn kasteel dat wordt aangevallen door mysterieuze krachten. Samen met een handvol onderdanen weet de koning te ontkomen, maar de prinsessen zijn allemaal meegenomen door de vijand. Al snel wordt er besloten om net buiten het koninkrijk een nieuwe vestiging op te zetten en een leger te vergaren om de prinsessen te zoeken en het kasteel terug in handen te krijgen. Dit handjevol onderdanen zal vanaf dan dienst doen als adviseurs om je op de goede weg te zetten.
Het koninkrijk uitbouwen
Hoe groter je vestiging wordt, hoe meer onderdanen er zich komen vestigen. Deze onderdanen dienen zonder job echter tot weinig nut, aangezien ze enkel putten kunnen graven, op zoek naar een schat. Gelukkig krijg je naarmate de game vordert meer en meer beroepen ter beschikking, waar je je onderdanen in kan specialiseren. Je kan onderdanen in de beroepshuizen onder meer opleiden tot soldaat, boer, timmerman, houthakker, mijnwerker en boogschutter.
Om op queeste te gaan zal je een koninklijke wacht kunnen samenstellen, waarin je moet proberen om een evenwicht te vinden tussen de beroepen die je meeneemt. Het is namelijk zo dat elk beroep zijn specialiteit heeft. Zo kan een timmerman bruggen bouwen, kunnen houthakkers en mijnwerkers blokkades tot moes slaan en soldaten en boogschutters zijn dan weer broodnodig wanneer er gespuis op je pad komt. Het aantal volgelingen is beperkt en zal naarmate je vordert in de game uitbreiden.
Om de nieuwe vestiging uit te werken tot een echt koninkrijk krijg je een plan ter beschikking waar je zaken zoals power ups of het uitbouwen van nieuwe stadsdelen zal kunnen aankopen. Regelmatig komen er zaken vrij of zullen er kooplieden langskomen met voorstellen. Het geld dat je hier kan spenderen spaar je door opdrachten tot een goed einde te brengen en uiteraard ook gewoonweg door schatten te vinden of door op te rapen wat een vijand achterlaat als hij de geest geeft.
Op queeste
De game wil dat je doorheen de wereld trekt met een flinke koninklijke wacht aan je zijde om zo nieuwe werelddelen te ontdekken, je koninkrijk te vergroten en prinsessen te redden van niet erg meewerkende bazen. Naast dit primaire doel zijn er ook tal van sidequests die je in een suggestiebox kan terugvinden. Er zijn altijd meer dan genoeg van dergelijke taken, waardoor je je altijd wel kan bezighouden. Dergelijke missies kunnen gaan van het uitbetalen van loon aan je adviseurs tot het verslaan van dapper vijandelijk gespuis.
De koninklijke wacht heeft orders nodig van de koning om aan het werk te gaan. Met de driehoektoets kan je de koninklijke wacht sorteren per beroep. Kom je dus vijanden tegen, sorteer dan even tot de soldaten vooraan staan en vervolgens mik je richting de vijand en lanceer je soldaat per soldaat met de vierkanttoets. Dit mikken vergt wel precisiewerk en zit je lichtjes naast de vijand, dan lopen je niet erg snuggere soldaten er gewoonweg allemaal voorbij. Gelukkig heb je hiervoor wel een hulpmiddeltje aangezien je met de R-toets een stippelijn kan oproepen waarmee je ziet waarheen je je wachtleden zal sturen.
Als koning zelf kan je ook aanvallen met de X-toets. Al is dit in de meeste gevallen geen erg slim idee. Terwijl je wacht geleidelijk aan levelt en dus meer health toebedeelt krijgt, blijf je als koning met een gering aantal zitten gedurende de game. Best blijf je dus op de achtergrond om alle leden aan te voeren. Van de prinsessen die je vrijspeelt, kan je steeds eentje meenemen op queeste. Zij zullen je bijstaan met speciale krachten en dat zal naarmate de game vordert zeker handig blijken wanneer je één of andere baas moet trachten neer te leggen.
Naast het toebedelen van beroepen heb je qua role playing game-elementen ook nog het feit dat je je wachtleden andere en betere wapens kan geven en ook ander kledij. Wapens en kledij zal je in schatten terugvinden, maar je kan ook materialen kunnen combineren tot nieuwe wapens of omgekeerd kan je ook wapens omzetten in materialen. In schatten zal je ook potions terugvinden die je kunnen bijstaan tijdens gevechten. Al het overige dat je verzamelt, zoals bijvoorbeeld paddenstoelen, vuilnis en groenten kan je omzetten in geld. Deze zaken vallen onder de categorie ‘swag’. Erg diep gaat het role-playing en de tactiek niet, maar het is net genoeg om zowel liefhebbers als tegenstanders te kunnen overtuigen.
Rozengeur en maneschijn of niet?
Nu klinkt dit allemaal wel logisch en erg intuïtief en is er een mooie mix voorzien van role playing, tactiek en avontuur, echter slaagt de game er niet in om de manier van spelen goed uit te leggen aan de speler. Veelal moet je zelf maar uitzoeken hoe iets juist werkt en verlies je zo al snel tijd. Je adviseurs staan je steeds bij en zullen regelmatig wel enkele tips geven, maar de meeste tips zal je moeten halen uit het helpmenu of door gewoonweg zaken uit te proberen. Dat laatste kan dan wel een beetje frustrerend zijn, maar eens je dan weer weet hoe de vork in de steel zit, dan speelt het wel erg fijn.
Het grote verschil met zijn voorganger is natuurlijk het feit dat deze game gebruik maakt van touch controls. Zo zal je door bepaalde menu’s enkel met touch kunnen werken, maar over het algemeen is er altijd wel een alternatief met de knoppen. Ondergetekende heeft weinig tot geen gebruik gemaakt van touch, omdat het bij bijvoorbeeld het aansturen van je wachtleden niet erg praktisch aanvoelt. De touch-mogelijkheden lijken dan ook niet echt een meerwaarde te geven aan de gameplay.
Grafisch gezien komt de game over als een erg sfeervol en kleurrijke bedoening met personages in een typische mangalook. De avontuurlijke achtergrondmuziek weet deze sfeer ook een flinke duit toe te bedelen waardoor beeld en muziek een mooi geheel vormen. Er is ook een redelijk humoristische sfeerzetting door de gekke vijanden die je tegenkomt. Zo zal je bijvoorbeeld tijdens één van de boss fights je koninklijke wacht als flippers moeten inzetten in een grote flipperkast met een vraatzuchtige vijand die rondrolt. Door hem de juiste richting uit te sturen zal hij uiteindelijk zelf zijn gevangen genomen prinses vrijspelen.
Om snel doorheen de wereld te reizen, kan je gebruik maken van her en der verspreide kanonnen met koevlekken om zo je hele wacht te lanceren naar een ander werelddeel. Ook kan je onderdanen laten trouwen, al moeten ze wel al verliefd zijn op elkaar. Het beste is gewoon je hele koninklijke wacht de kerk in te sturen en meestal zit er dan wel een trouwwillig koppeltje bij. Als kers op de taart krijgen zij ook nog bezoek van de ooievaar en heb je er weer een kleine onderdaan bij.
Gesprekken die worden gevoerd, komen in tekstballonnen over het scherm, zonder enig gepraat. Als je dan weet dat de Japanse versie wel voice over bezat, dan voelt de stilte aan als een gemis. Het enige gebabbel in de game is wanneer je je onderdanen aanspreekt, maar hier blijft het dan weer bij enkele vaste zinnetjes als “Good work”, “Salute”, “What’s up”, terwijl er op de tekstbox iets helemaal anders staat. Misschien zouden we blij moeten zijn dat ze tenminste toch iets zeggen, maar het Engels is echter van lachwekkend niveau, waardoor ook dit toch niet in goede aarde weet te vallen.
- Sfeervol
- Humor
- Gameplay (eens je weet hoe)
- Voice-over
- Uitleg gameplay