Trials Evolution: Origin of Pain (XBLA)
DLC zoals het hoort met Trials Evolution: Origin of Pain
Door de enorme overvloed aan user-created content die je al kunt binnenhalen, zou je kunnen denken dat RedLynx zichzelf in de voet heeft geschoten voor haar eigen DLC-packs. Wie heeft er immers nog geld veil voor enkele tientallen nieuwe tracks wanneer er al ettelijke duizenden te vinden zijn op de online servers? Wel, het antwoord is eenvoudiger dan je zou denken: er is eigenlijk geen goede reden om Origin of Pain niet binnen te halen voor 400 Microsoft Punten.
De Trials-community heeft de enorm uitgebreide toolbox in Trials Evolution (bekijk de oorspronkelijke review hier) met open armen ontvangen en is sinds de launch van de game verantwoordelijk voor heel wat meesterlijk technische tracks die zo kunnen concurreren met de ontwerpen van RedLynx. Toch zullen niet alle gamers die het spel gekocht hebben (en dat zijn er heel wat) de moed hebben om diep in de menu’s te duiken en op zoek te gaan naar de pareltjes van collega-gamers, een handicap waar officiële DLC natuurlijk geen last van heeft.
Net zoals in Trials HD breidt deze eerste expansie van Trials Evolution je game uit met een compleet nieuwe omgeving in het spel, Paine Island. Zoals gebruikelijk zijn er een heleboel nieuwe tracks van allerlei pluimage, gaande van Beginner-levels tot en met een aantal nieuwe tracks op de Extreme moeilijkheidsgraad. In tegenstelling tot de hoofdbrok van de game hoef je niet eerst alle simpele tracks te doorlopen alvorens je aan de lastigste parcoursen kunt beginnen, want alle nieuwe content is vrijgespeeld vanaf het begin.
Je krijgt in totaal 36 nieuwe tracks, de helft van wat er bij de originele game zat. Dat is heel wat, zeker als je weet dat RedLynx maar 400 Microsoft Punten vraagt in ruil voor deze DLC. De tracks zijn opnieuw erg gevarieerd en bruisen van de activiteit. We hadden de indruk dat de moeilijkheidsgraad van de nieuwe content over het algemeen iets hoger ligt, al zullen het opnieuw vooral de Extreme tracks zijn die het tellertje van het aantal pogingen dat je nodig hebt ver boven de 100 kunnen jagen.
Naast de nieuwe tracks zijn er zoals gebruikelijk eveneens enkele nieuwe toernooien beschikbaar en een handvol nieuwe Skill Games. Verse outfits zijn er ook voor je ongelukkige piloot, die nog steeds na elke race op gruwelijke wijze de dood wordt ingejaagd. De nieuwe helmen en pakken bevatten opnieuw een flinke dosis humor en door het toevoegen van een astronomisch prijskaartje aan de leukste items zul je nu ook online kunnen opscheppen met je reeds vergaarde in-game credits.
En dan moeten we het nog hebben over de wat ons betreft belangrijkste en leukste toevoeging: de Gecko 520. Deze nieuwe bike is de eerste in de Trials-franchise die niet gemotoriseerd is, wat een erg frisse gameplay-ervaring biedt. De BMX reageert alweer anders dan de motoren die al in het spel zaten, waardoor het even zoeken is om je evenwicht te bewaren. Toch bewijzen enkele van de nieuwe tracks dat de Gecko wel degelijk een aanwinst is, want de nieuwe aanwinst blijkt op sommige parcoursen onontbeerlijk om de top van de leaderboards te sieren. Het grootste minpunt dat we konden vinden is dat deze fiets niet bruikbaar is op de originele Trials Evolution-tracks.
- Veel waar voor je geld
- 36 nieuwe en strakke tracks
- BMX niet speelbaar in originele levels