Liberation Maiden
Met de Nintendo 3DS en eind dit jaar de Wii U heeft Nintendo eindelijk grote stappen gezet op het digitale front om een degelijke online service te voorzien voor hardcore en casual gamers. Dit liet men nogmaals zien in de laatste Nintendo Direct waar er drie nieuwe eShop games aangekondigd werden die eerder in Japan verschenen zijn, maar dan in de echte winkel gebundeld in één 3DS-game met de naam Guild01. Iedere game staat echter los van elkaar, dus is er geen probleem om ze aan ons, Westerlingen, een voor een aan te bieden. De eerste die we krijgen is Liberation Maiden van Level 5 en Suda 51. Als je die twee namen kent, zal je wel weten dat het iets bijzonder kan worden.
Aangezien Suda 51 wel gekend staat voor zijn apartere verhalen (No More Heroes, Shadows of the Damned) zal het je misschien verwonderen dat deze game een serieuzere toon heeft. Jij bent de pas verkozen president Shoko Ozora en beslist al van het moment dat ze het heft in handen heeft om in een grote mechsuite (zoals we die kennen uit Gundamn Wing of Zone of the Enders) te stappen en het land te bevrijden van de indringers die in Japan hun grote robot-achtige boormachines heeft neergepoot. Dat de politici van België hier maar eens naar kijken.
De game speelt als een free-roaming shoot’em up waar je zelf de vrijheid hebt om over levels te vliegen waar je maar wilt en alles plat te schieten wat je maar tegenkomt. Om te bewegen gebruik je voornamelijk de thumbstick van de 3DS, met de L-knop in het achterhoofd om te kunnen strafen indien je het wat lastiger krijgt. Om jezelf te verdedigen heb je geleide raketten en later ook een laser tot je beschikking. Mikken gaat volledig met het touchscreen, waar je bij de raketten over de verschillende vijanden mikt en dan loslaat om je lading te lossen en bij de laser nog maar het scherm hoeft aan te raken om al te beginnen vuren. Het is even wennen, maar al snel zul je de controls onder de knie hebben en als een volleerd piloot de vijand tot schroot herleiden.
Bepaalde shoot’em ups zijn niet gekend voor hun lange gameplay en ook Liberation Maiden volgt dit stramien. De game kent slechts 5 stages en elk van hen komt er op neer dat je een drietal kleinere spikes vernietigt vooraleer komaf te maken met een soort bossfight tegen een grote “Greater Spike”. Al zijn de bossbattles niet echt memorabel te noemen. De actie is constant en op de weg naar de overwinning zul je niet veel mogen stilhangen om van de achtergrond te genieten. Niet dat dit zo erg is, want voor een 3D-shooter zijn de omgevingen maar vrij flets afgewerkt en ook de afwerking van bepaalde objecten kan misschien hier en daar wat kartelig overkomen.
Stilzitten is echter niet aan deze game besteed en als je dan ook in volle actie zit, zul je toch verbaasd blijven van wat er allemaal op je scherm gebeurt. Een groot aantal vijanden en tientallen raketten of lasers kunnen gelijktijdig tevoorschijn komen, allemaal zonder irritante frame-drops. Je eigen robot ziet er ook erg aangenaam uit in beweging en hier blijft dan ook de essentie tellen: een shoot’em up hoort vlot te spelen en hier is Level 5 zeker in geslaagd. Ook de anime tussenfilmpjes en het geluid van de game en voice-overs is van hoge kwaliteit. Wat had je anders van Level 5 verwacht?
Als het er allemaal op aankomt, kun je na amper 2 uurtjes al de credits verwachten. Voor zo’n €10 is dit veel te kort, maar als je de smaak te pakken hebt, zijn er gelukkig nog hogere moeilijkheidsgraden en challenges die je kan afwerken (meestal binnen de tijd) om extra’s van het verhaal, filmpjes of artwork vrij te spelen. Bij deze kunnen we fans van Japanse shoot’em ups zeggen dat Liberation Maiden zeker het overwegen waard is. Anderen wachten misschien best iets langer tot de game wat goedkoper wordt.
- Continue actie
- Geen frame-drops
- Mooie tussenfilmpjes
- Aan de korte kant
- Omgevingen wat flets