FIFA 13
Voet vooruit in Fifa 13 |
|
Sportgames hebben meestal 1 ding gemeen en dat is dat er tussen 2 opeenvolgende versies vaak weinig verschil zit. Het is dus heel dikwijls afwegen of je als gamer wel of niet het nieuwste deel gaat kopen. Zijn die kleine details het immers wel waard om er je geld aan te geven of bijt je wel even door de zure appel en sla je een jaartje over? Dat is de vraag die we ons ook dit jaar stellen, wanneer we de nieuwe FIFA voor de eerste keer in de console steken.
[Getest op PS3]
We zullen maar al direct met de deur in huis vallen en stellen dat er heel veel hetzelfde is gebleven. De grote vernieuwing is vorig jaar al gebeurd met onder andere de Player Impact Engine en de nieuwe manier van verdedigen. Het is dan ook op die basis dat er werd gesleuteld aan de gameplay en het gaf de ontwikkelaars duidelijk de vrijheid om ook eens wat tijd in de modi te steken.
Laten we toch maar beginnen met wat er nieuw is aan de gameplay, want we moeten zeggen dat ze daar redelijk sterk werk hebben geleverd. In FIFA 12 zag alles er een stuk realistischer uit qua animaties en ook het verdedigen leek al meer op de echte wereld. Toch zaten er nog een flink pak problemen in, die het realisme dan weer volledig teniet deden. De grootste frustratie, zeker voor de echte voetbalfan, waren de loopbewegingen die AI-gestuurde spelers maakten of liever niet maakten. We hebben allemaal al eens op de flank staan wachten op een rechts- of linksachter die de diepte in moest lopen, om ten slotte uit ongeduld dan maar zelf met de bal diep te gaan. Zo’n zaken zijn in FIFA 13 veel beter aangepakt. Tijdens het spelen zal je dan ook merken dat spelers veel meer in beweging zijn rondom de bal en dat ze duidelijk meer bij het spel betrokken zijn. Hoe goed ze dat doen, is wel afhankelijk van hun sterkte. Een Xavi en een Iniesta zullen veel beter de ruimte opzoeken dan pakweg een jeugdspeler van Al-Ahli.
Een andere nieuwigheid is de manier waarop spelers de bal aannemen. Ze hebben nu niet meer allemaal lijm aan de binnenkant van hun voet hangen, waardoor elke controle perfect is. Geef je een moeilijke bal of is de speler gewoon niet zo handig, dan kan de bal al eens van de voet wegspringen. Het zorgt er ook voor dat je iets minder snel kan draaien en keren bij een aanname. Het is dus gedaan met het geven van onmogelijke ballen, omdat je wist dat je ploegmaat hem zonder problemen zou aannemen. Ergens anders is er ook gewerkt aan de balcontrole. Het dribbelsysteem is zodanig aangepast, dat het eenvoudiger is om mee te werken. Kom je in bepaalde zones, dan zal je speler automatisch in “dribbelmodus” gaan, waardoor hij kleinere bewegingen zal maken. Wanneer je dan de juiste knop indrukt, dan worden die bewegingen nog kleiner, zodat je zelfs in de kleinste ruimtes kan manoeuvreren. Gamers die de laatste FIFA Street hebben gespeeld, zullen het systeem in ieder geval herkennen, zij het dan met iets minder spectaculaire bewegingen tot gevolg.
De laatste gameplaywijziging is een kleine, maar het brengt weer dat extra snuifje realisme. In vorige versies kon je soms een snelle vrije trap nemen, om zo het spel zonder pauze weer op gang te trekken. Dat kan je nog steeds en het gebeurt zelfs iets vaker, maar nu kan het ook bij inworpen. Een ploegmaat zal dan de bal oppakken en als je dat wil, dan kan je die direct in de ruimte gooien om zo meer snelheid in het spel te brengen.
Zoals je kan zien, is de gameplay er in FIFA 13 goed op vooruitgegaan, maar hij is nog steeds verre van perfect. De Player Impact Engine zorgt nog steeds voor vreemde capriolen en de loopbewegingen zijn dan al een stuk beter, ze zijn nog steeds niet helemaal zoals het hoort. Ook doelmannen blijven af en toe gek doen, iets dat we meestal moeten wijten aan de engine. Toch is FIFA 13 weer een stapje vooruit naar het ultieme realisme waar elke voetbalfan van droomt.
Je team uitbouwen in Fifa 13
Genoeg over gameplay nu, tijd om te kijken waarmee we in FIFA 13 aan de slag kunnen gaan. De basis is ook daar voor het overgrote deel hetzelfde gebleven, met hier en daar kleine wijzigingen. Je hebt nog steeds Ultimate Team, je kan nog altijd seizoenen spelen of een hele carrière uitbouwen en ga zo maar verder. In de meeste van die modi zijn echter een aantal dingen anders, die het geheel een stuk interessanter maken.
Online heb je nu bijvoorbeeld de Pro Clubs Seasons. Daarin kan je als speler over verschillende seizoenen heen de strijd aangaan met andere gamers. Elk seizoen zal er gevochten worden om promotie, degradatie en de felbegeerde titel natuurlijk. Het hele systeem van online wedstrijden wordt zo niet enkel overzichtelijker, maar ook gewoon een stuk spannender. Nu speel je echt ergens voor, in plaats van enkel voor wat XP.
Ook EA Sports Football Club (EAS FC) werd aangepakt. Daar valt nu iets meer te beleven en er worden ook heel wat statistieken bijgehouden uit de echte wereld. Nog steeds steun je je favoriete ploeg door er wedstrijden mee te spelen en er zo voor te zorgen dat ze in de wereld van FIFA de grootste club ter wereld worden, maar belangrijker is dat de echte vorm van clubs en spelers worden bijgehouden. Is een bepaalde speler in de vorm van zijn leven, dan zullen zijn stats ook stijgen. Dat is vooral leuk als je bedenkt dat sommige spelers in het begin van het seizoen niet zo bekend zijn, maar wel plots kunnen doorbreken. We denken daarbij bijvoorbeeld aan een jeugdspeler die plots de pannen van het dak speelt. Vaak wil je dan ook met die speler aan de slag, maar zijn de vaardigheden die hem worden toegedicht zo laag, dat het niet meer leuk is. Dat probleem zou nu dus verholpen moeten zijn. Het betekent ook wel dat wanneer een ploeg onder haar niveau speelt, dat de stats daar ook zullen zakken.
Met EAS FC kan je natuurlijk nog meer, zoals de wedstrijden van de week spelen, bepaalde uitdagingen aangaan en nog meer. Er is ook een winkel toegevoegd waar je coins kan spenderen, die je verdient tijdens het spelen van FIFA 13. Daarmee kan je dan allerhande zaken aankopen, die je kan gebruiken in verschillende modi. Zo kan je bijvoorbeeld een extra wedstrijd kopen in een seizoen, om zo toch nog die 3 broodnodige punten te halen of je koopt gewoon direct die overwinning, het kan allemaal.
Echt nieuw zijn dit jaar de Skill Games. Dat zijn oefeningen die je als een soort tutorial alles moeten aanleren. Hoe geef je passes, hoe schiet je, hoe dribbel je en zoveel meer. Elke oefening heeft verschillende niveaus, die van gemakkelijk naar moeilijk gaan. Handig om nieuwe technieken aan te leren, die je tijdens het spelen wel zal gebruiken. Ze vervangen ook de arena tijdens de laadschermen voor een wedstrijd. Nu kan je dus je tijd nuttig verdoen, in plaats van doelloos op doel te schieten tot je op start mag duwen.
Als laatste puntje willen we het even hebben over Be A Pro en andere modi die gebruik maken van dezelfde interface. Die werken allemaal nog altijd op dezelfde manier. De gehele kalender wordt gesimuleerd en wanneer je een wedstrijd moet spelen, dan kan je aan de slag met je ploeg. Dat is normaal wanneer je een volledig seizoen speelt, want dan speel je redelijk wat matchen. Wil je even de FA Cup winnen, zonder al het gedoe van die normale competitie, dan werkt het hele gedoe al snel op je systeem. Het blijft voor ons een mysterie waarom ze bij EA halsstarrig alles willen simuleren, wanneer je een bekercompetitie speelt die misschien 5 wedstrijden omvat. Het zorgt er voor dat alles heel traag speelt. Niemand wil minuten wachten tussen 2 wedstrijden en niemand gaat er om malen dat het iets minder nauwkeurig wordt gesimuleerd.
In Be A Pro zijn er enkele zaken veranderd die het spel wel ten goede komen. Zo kan je nu aan de slag als trainer van een nationale ploeg, als je er wordt voor gevraagd tenminste. Gelukkig kan je met je coins een kaartje kopen, waardoor je altijd onmiddellijk wordt gevraagd voor een nationale ploeg. Ook de interactie met je spelers is nu anders. Je zal ze tevreden moeten houden en dus kan je maar beter luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Als een speler vraagt of hij in een vriendschappelijke wedstrijd eens mag spelen, om zich te bewijzen en jij negeert hem telkens weer, dan zal hij daar niet om kunnen lachen. Ontevreden spelers zijn dan weer nefast voor de sfeer, waardoor je team slechter gaat presteren en ga zo maar door. Micromanagement maakt dus ook zijn intrede in FIFA 13.
Jullie denken nu misschien dat we het hele audiovisuele aspect zijn vergeten, maar dat is niet zo. Net als elk jaar ziet alles er opnieuw een beetje beter uit, de menu’s zijn er zelfs flink op vooruitgegaan. Ook de soundtrack is opnieuw in orde, al missen we misschien die ene memorabele schijf, die je voor eeuwig en altijd zal verbinden met FIFA 13. De commentaren zijn als vanouds weer om snel te vergeten en zullen hoogstwaarschijnlijk al na een tiental wedstrijden worden uitgeschakeld.
- Nieuwe gameplayelementen
- Realistische aanpassing stats
- Traag simuleren
- Nog steeds vreemde capriolen
- Commentaar