Cyklus
Sommigen beweren wel eens dat er geen nieuwe ideeën meer zijn. Dat alles eindeloos gerecycleerd wordt. Wat er ook van waar is, net zoals in de muziek kan een goede remix van een bestaand nummer ook in de smaak vallen. Cyklus deed ons meteen denken aan de Game Boy klassieker Kuru Kuru Kururin, die ondertussen ook al weer meer dan tien jaar geleden uitkwam. Alle vooroordelen dus aan de kant geschoven en spelen maar.
Ontwikkelaar Eastasiasoft Limited belangrijkste wapenfeit voor Cyklus, was de bullet hell shoot-em-up Söldner-X 2 voor PS3 en pc. Logisch dus dat we de oogdruppels en pillen tegen de epilepsie reeds klaargezet hadden. Dit was echter een maat voor niets, want met Cyklus gooit de studio uit Hong Kong het over een compleet andere boeg. Hier komen geen duizenden kogels, hordes aan vijanden of schermvullende eindbazen aan te pas. Wel bestuur je ook in dit spel een handvol ruimteschepen, dan wel erg fragiele exemplaren die voortdurend rond hun eigen as draaien terwijl ze zich in allerlei richtingen manoeuvreren.
Al wentelend en draaiend moet je je weg doorheen honderd levels verspreid over vijf werelden zien te navigeren. Elk level is een minidoolhof alwaar je op zoek moet naar de uitgang. Logischerwijze wordt het je - naarmate je verder komt - steeds moeilijker gemaakt om het verlossend portaal te bereiken. Gelukkig zitten er her en der power-ups verstopt die je soms het leven makkelijker maken, dan wel levensnoodzakelijk zijn om verder te kunnen. Zo kan je tijdelijk de rotatie van het schip bevriezen, sneller bewegen, krimpen of aangerichte schade herstellen. Weinig baanbrekends, het soort upgrades dat we al dertien keer in een dozijn eerder zagen.
Na elk level krijg je een puntenscore én tot maximaal drie sterren opgespeld. Dit is afhankelijk van hoe snel je de klus klaart, hoeveel schatten je onderweg weet te vinden (in de vorm van virtuele edelstenen uitgestrooid doorheen elk mini-labyrinth) en – heel belangrijk – de schade die je schip onderweg opliep. Naast het zien te vermijden van de levensbedreigende randen van elk doolhof , dien je ook weg te blijven van valdeuren, schadelijke lasers en al dat soort ongein. Makkelijker gezegd dan gedaan in een ruimteschip dat nog het meest weg heeft van een op hol geslagen centrifuge.
Wat het geheel nog een pak lastiger maakt, is dat er best nog wat haken en ogen aan de besturing zitten. Je gebruikt het aanraakscherm om je schip veilig voorbij alle obstakels te loodsen, maar de vingerbewegingen komen naar ons gevoel niet precies genoeg overeen met wat er op het scherm gebeurt. Daarbij is je eigen schermafdekkende hand die het zicht belemmert meestal nog de grootste hindernis. Meer nauwkeurigheid had in dit geval zeker voor minder frustratie gezorgd.
Nog teleurgestelder waren we in de visuele kant van deze game. Dankzij Söldner-X weten we dat ze bij Eastasiasoft genoeg grafische know-how in huis hebben om gedetailleerde omgevingen en oogverblindende effecten op het scherm te toveren, maar bij Cyklus waren waarschijnlijk de stagiaires aan het werk gezet. Zo hebben de vijf werelden wel hun eigen identiteit en toch zien ze er één voor één levenloos en ongeïnspireerd uit. De statische achtergronden worden “opgeleukt” door visuele opsmuk die rechtstreeks van een gratis CD-ROM voor beginnende websitebouwers uit 1998 lijkt te komen. Het is dat er nog een soort van new-age noorderlichteffect met bijhorende zweverige trippy muziek aanwezig is, wat het geheel nog een beetje verteerbaar maakt.
Wel bewaarden we het beste voor het laatst: Cyklus is namelijk grotendeels gratis. Je kan een stuk van het spel spelen zonder dat het je een zuurverdiende eurocent kost. Eens geïnstalleerd kan je via de sociale media of Gamecenterintegratie kennissen proberen warm te maken om zich met jou te meten. Beleef je dan toch genoeg plezier aan deze aparte game, kost het je nog geen euro om het volledige spel te unlocken. Check dus vooral zelf eens wat je ervan vindt.
Wil je zelf eens zo zot als een tol draaien? Dan kan je Cyklus hier in de App Store vinden.
- Punten jagen
- Uitdagend
- Besturing niet optimaal
- Saaie graphics