Hybrid (XBLA)
Met Hybrid de wereld rond op zoek naar Dark Matter
Toen ontwikkelaar 5th Cell het nieuws bracht dat ze een third-person shooter op de markt gingen brengen schokte dat zowat iedereen. Van de makers van Scribblenauts verwacht je immers niet meteen dat ze die kant op gaan. Gelukkig is deze talentrijke studio heel origineel en dat is wat Hybrid erg speciaal maakt, het probleem is dat 5th Cell misschien iets te speciaal en origineel wilde zijn.
Hybrid speelt zich af in de toekomst. Zoals bij elke shooter is er een oorlog en de enige oplossing om die te winnen is elkaar afknallen. Kort en bondig gezegd, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Bij elke kill die je maakt of bij elke actie die je doet verdien je punten. Deze punten worden gebruikt om in rank te stijgen, maar vooral om je eigen factie dichterbij winst te brengen. Hybrid telt twee verschillende groepen, de Paragon en Variants, en de game wordt betwist in opeenvolgende seizoenen. Een seizoen is een lange strijd om als factie als eerste 100 Dark Matter te krijgen.
De wereldmap is gesplitst in continenten zoals in het echt: je hebt dus Europa, Amerika, Afrika en Azië. Vreemd genoeg is Australie, Oceanië of Australazië nergens te bespeuren, waarschijnlijk omdat ze niet wisten hoe ze het moesten noemen sinds elke naam wel tegenhangers heeft. Elk continent is dan nog eens gesplitst in landen. Hoe meer punten jij en je andere factieleden in elk land verdienen, hoe sneller je aan 100 Dark Matter zal geraken en uiteindelijk het seizoen zal winnen. Het moet toch wel gezegd worden dat al deze verschillende nummers en verschillende continenten het niet erg simpel maken om een overzicht te houden. Verder is er praktisch ook geen enkele informatie in het spel zelf over hoe en wat de achtergrond van het verhaal precies betekent, vreemd. Een ander probleem bij Hybrid is dat als een vriend van jou in een andere factie zit, je onmogelijk samen kunt spelen. Je kan wel veranderen van team, maar dit gaat enkel in het begin van een seizoen.
Voor een arcadegame ziet Hybrid er zeker niet slecht uit, al is het allemaal misschien een beetje te braaf en simpel. Zo heb je geen enkele map die je direct een wow-gevoel geeft. Het is wel opvallend hoe soepel Hybrid speelt, want je zal nooit een framedrop zien en dit met allerlei explosies en effecten. Hetzelfde geldt voor het geluid, dat strak is maar niets origineels. 5th Cell laat hier zeker geen steken vallen, maar met een beetje meer aandacht de audiovisuele setting Hybrid wel naar een hoger niveau kunnen brengen.
Wat Hybrid een buitenbeentje maakt is de gameplay, al was het te verwachten dat 5th Cell wel iets speciaals in petto zou hebben. Op het eerste zicht lijkt alles een doodgewone third-person shooter, maar dat is het zeker niet. De enige manier om te bewegen is door je crosshair naar cover te brengen en dan op A te drukken: je personage zal dan met zijn jetpack naar je gekozen punt vliegen. Tijdens het vliegen kun je wel kogels ontwijken door hoger en lager te vliegen en je kan ook heel even boosten zodat je veel sneller gaat. Deze manier van spelen is zeker niet voor iedereen en het was dan ook hard wennen dat je niet zelf kon bewegen, maar uiteindelijk maakt het de game wel erg spannend en uniek.
Een vaak voorkomende situatie is dat er een lange vuurstrijd is met twee verschillende covers die dichtbij elkaar liggen. Je hebt heel wat middelen om als winnaar uit zo’n gevecht te komen. Je kan kiezen uit verschillende abilities, zoals een granaat, teleporteren, dubbele armor of extra vuurkracht. Al deze mogelijkheden houden de game steeds verrassend, omdat je niet weet wat de tegenstander als ability heeft genomen. Jammer genoeg zijn deze abilities niet allemaal even gebalanceerd, zelfs op het frustrerende af soms. Een mooi voorbeeld hiervan is het dubbele armor: wanneer de speler dit gebruikt krijgt hij een heldere blauwe glans en dan weet je al hoe laat het is, één extra dood voor jou.
Hybrid heeft daarnaast ook een systeem dat je AI-gestuurde drones geeft als bodyguard, gebaseerd op drie verschillende kill streaks. Bij één kill krijg je een R2D2-achtige drone die altijd bij je blijft en mee op vijanden schiet wanneer jij schiet. Wanneer je drie kills op rij maakt kun je een veel sterkere drone tot leven brengen die zijn eigen beslissingen neemt en veel meer vuurkracht en armor heeft. Tenslotte, als je vijf kills weet te maken zonder tussendoor dood te gaan krijg je een ninjarobot die een tegenstander opzoekt en hem met één zwaardbeweging doodt. Deze laatste kill streak is naar onze mening net iets te sterk, maar gelukkig verdwijnt deze ninja na een kill te hebben gemaakt.
Dankzij al die originele en risicovolle nieuwe manieren van spelen is Hybrid best wel verslavend. Als je dichtbij winst bent in een bepaald land is er immers gewoon die drang om je factie te laten winnen. Het is een beetje te vergelijken met Risk: als je bijna een continent hebt moet en zal je dat gewoon hebben! Als je even niet gespeeld hebt is het ook wel leuk om te zien hoeveel je factie is gevordeerd om het seizoen te winnen. Maar net ook om die redenen is het zeker een game die niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Verder is het ook zeer jammer dat er buiten een tutorial geen offline mogelijkheden zijn. Je kan Hybrid dus enkel online spelen, wat toch zeer jammer is omdat de activiteit van het spel na een paar maand zeker zal verminderen.
- Originele en leuke gameplay
- Het behalen van Dark Matter is verslavend
- Gameplay die niet voor iedereen is
- Je kan niet steeds met al je vrienden spelen
- Het kon meer gebalanceerd