Edna & Harvey: The Breakout (iOS)
Games die hun loopbaan beginnen als onafhankelijk indie project op pc of Mac, om daarna de overstap te maken naar draagbare touch-devices, zijn al lang geen uitzondering meer. Logischerwijze lukt dit met het ene spel al beter dan het andere en is succes niet noodzakelijk verzekerd of zelfs maar gebonden aan prestaties op een eerder platform. Benieuwd of Edna & Harvey: The Breakout dit traject zonder kleerscheuren weet af te leggen.
Point and click - of in dit geval point and tap – adventures, blijven een gretige afzetmarkt in de App Store vinden. Logisch dus dat naast vele nieuwe exemplaren (Yesterday) er wekelijks oudere adaptaties voor iOS verschijnen (Machinarium). Edna & Harvey zagen het licht op pc als een uit de hand gelopen studentenproject en genoten (vooral in thuisland Duitsland) bescheiden succes. Misschien daarom dat bij de iPadvertaling trouw vastgehouden werd aan het bestaande artwork en design. Alles is aan retinakwaliteit, maar de getekende achtergronden en personages die het midden houden tussen een stripverhaal en een tekenfilm voor kinderen, zullen nu niet meteen prijzen winnen in de categorie “eye-candy”.
Natuurlijk is dit niet meteen een slecht iets. Zo zijn de animaties inderdaad soms wat aan de stroeve kant, de omgevingen en hun inwoners zijn tenminste wel erg origineel en heel afwisselend. Niet verwonderlijk, daar het verhaal zich (hoofdzakelijk) in en rondom een gekkenhuis afspeelt. Je snapt het meteen als je als Edna blootsvoets wakker wordt in een kamertje van twee op twee meter met kussens tegen de muur en tralies in de deur. Maar de reden waarom je je daar bevindt? Het is een antwoord dat ook je imaginaire vriendjes en speelgoedkonijn Harvey je schuldig moet blijven. Op onderzoek uittrekken is de boodschap.
Volledig volgens de regels van de kunst beweeg je jezelf doorheen de spelwereld middels simpele aanrakingen op het scherm en kan je daarbij op vier manieren alle (meestal absurde) personages en voorwerpen die je tegenkomt beïnvloeden om allerhande puzzels op te lossen. Niet geheel verrassend zijn dit praten, gebruiken, kijken en uitvoeren. Wat wel verfrissend is, is dat je - zoals bij zoveel games - geen standaard “dit gaat niet” tekstje voor de kiezen krijgt. Elk levenloos object staat je te woord als ware het een personage van vlees en bloed. Hmm, misschien is er tóch een gegronde reden waarom Edna zit waar ze zit?
De volwassen dialogen en het stemmenwerk zijn meteen enkele van de sterke punten van E&H. Hierdoor blijft het steeds uitproberen van combinaties tussen objecten of communiceren met allerhande individuen lang leuk. Zelfs al begin je de moed te verliezen dat je ooit nog de oplossing voor een bepaald probleem zal vinden, blijven de veelal leuke opmerkingen de sfeer erin houden. Dit is ook broodnodig, want in sterk contrast met veel recente adventure games, zijn er hier namelijk geen hulpmiddelen of tips te vinden. Buiten een simpele aanduiding van waar of wat je kan aanraken, moet je het volledig zelf zien te klaren. Best verfrissend in deze tijd waar gamers veelal bij de hand worden genomen, maar maak je geen illusies. De puzzels zijn dikwijls tergend lastig op te lossen. Vergeet niet, je zit in een gesticht. Logica is soms ver te zoeken.
Gelukkig blijkt speelgoedkonijn en partner in crime Harvey tot meer in staat dan enkel opmerkingen maken en de flauwe plezante uithangen. Zo leert hij Edna nieuwe technieken aan door haar terug naar haar jeugd te katapulteren, alwaar je middels nieuwe puzzels meer achtergrondinformatie krijgt en blijvende vaardigheden aanleert. Deze stukken, waarin je zowel Edna als Harvey instructies geeft, zijn een welkome aanvulling op de hoofdverhaallijn en deze dubbele spelmechaniek is een welkome afwisseling. De rest blijft hetzelfde: voorwerpen onderzoeken of bewaren voor later, raadsels oplossen en in dialoog gaan. Hoewel van hoge kwaliteit kunnen de dialogen soms best wel lang zijn. Voor het verloop van het verhaal is het ook echt nodig dat je alle opties doorloopt en dit kan soms wel wat langdradig en geforceerd overkomen.
De doorlooptijd van dit avontuur is ook al niet mis te noemen voor een mobile game. Reken toch maar op 10 à 15 uur als je over het juiste speurtalent en (on)logisch nadenken beschikt. Tel daar maar een aantal uren bij wanneer je een nieuwkomer in het point-and-tap genre bent. Weinig baanbrekend, maar leuk om weten is dat er zelfs in deze game achievements te unlocken zijn. Niet echt ongelooflijk relevant bij dit type spel, maar het kan een leuke manier zijn om, middels de sociale media-integratie, je vrienden op de hoogte te stellen van het bestaan van dit uitdagende en best originele spel.
Zie je ze zelf graag vliegen? Download Edna & Harvey hier in de app store (4,99 €).
- Voice acting
- Volwassen sfeer
- Moeilijk
- Sobere graphics
- Soms onlogische puzzels