New Art Academy
Een touch screen biedt voor spelontwikkelaars immens veel mogelijkheden en dat zullen de makers van Art Academy destijds al geweten hebben. Nu de 3DS de fakkel van de DS heeft overgenomen, komt ontwikkelaar Headstrong Games eveneens met een opvolger van de kunstige game voor Nintendo’s handheld. Toeval of niet, New Art Academy werd tevens samen met de 3DS XL gelanceerd, dus vanaf dag 1 kan men reeds op 90% grotere schermen aan de slag met penseel, potlood en meer.
Om eens op een andere manier van start te gaan, beginnen we dit keer met een korte bespreking van het audiovisuele aspect; een apart soort game vereist immers een aparte aanpak. De bespreking blijft echter kort omdat graphics en geluid er in deze game minder toe doen: Je kan dit spel gerust zonder geluid spelen en de beelden maak je meestal zelf. Er zijn desondanks begeleidende beelden en zachte muziek in het spel aanwezig, waardoor een beoordeling vereist is. Deze muziek doet precies wat ze moet doen bij dergelijk soort spel en de beelden worden in mooi 3D en gedetailleerd weergegeven. Doordat ze van minimaal belang zijn wegen ze echter minimaal door in de totaalscore die we aan deze game geven. We zetten ze daarom ook op 70, maar afhankelijk van je eigen tekentalenten kan je het misschien zelfs op 100% zetten, maar dan ben je wel een 3DS-tekenmeester.
Bij het opstarten van New Art Academy krijg je meteen de vrijheid om zelf te doen en laten wat je wil. Wil je onmiddellijk op eigen houtje beginnen tekenen of schilderen, dan kan dat. Het is voor een leek echter bijzonder handig om even in het “Lessen”-gedeelte te gaan kijken. Dat las u goed, “lessen”, want het spel is volledig naar het Nederlands vertaald, wat het meteen ook voor de jongere artiesten (en eenieder die het Engels niet goed onder de knie heeft) toegankelijk maakt. Er zijn lessen voor beginners en gevorderden beschikbaar en wie begint bij het begin krijgt als eerste opdracht het schilderen van een kers.
De lessen worden gegeven door de voor sommigen bekende Vincent, die niet toevallig dezelfde voornaam heeft als wijlen kunstenaar Vincent Van Gogh. Je wordt in dit spel vergezeld door hem, zijn dommelige hond Banjo, en voorgenoemde rustgevende muziek. Wie echter puur op beeld wil concentreren, kan uiteraard het geluid uitzetten. Stapsgewijs leert Vincent je allerhande stillevens, portretten en meer op virtueel doek zetten, van het kleuren van de achtergrond tot het bijstellen van een zachte overgang tussen licht en donker. Op het bovenste scherm kan je ter referentie kijken naar ofwel Vincents interpretatie, ofwel het model zelf. Leuk is dat het model in 3D wordt weergegeven, en soms zelfs beweegt. Wanneer je bijvoorbeeld een boom moet tekenen, zie je op het bovenste scherm een zachte bries door zijn bladeren razen. Minder leuk is dat, ondanks het feit dat het model in 3D wordt getoond, je zelf geen lagen kan maken in je kunstwerk. Men wil de speler iets laten maken dat zo dicht mogelijk tegen een realistische tekening of schilderij aanleunt.
Dit zorgt voor nog een klein minpunt, al hoeft dat niet per se als minpunt te worden gezien. Wie het gewoon is om met computerprogramma’s digitaal creaties te maken, zal hier een eenvoudige functie missen om misstapjes recht te zetten. Corrigeren kan wel, maar dan moet je dat doen zoals dat in het echt zou gebeuren, met name door middel van een gom, of opnieuw over je fout te schilderen. Nogmaals, dit is niet per se een minpunt, want het draagt bij tot het algemene gevoel van realisme dat het werken met de verscheidene materialen in het spel reeds geeft. Of je nu met tekenpotlood, pastelkrijt, kleurpotlood of verfborstel aan de slag gaat, ermee te werk gaan voelt heel echt aan. Je zou erdoor zelfs het gevoel dat je een stylus vast hebt kunnen verliezen.
Reeds na de eerste lessen heb je al heel wat bijgeleerd en dat geldt niet alleen voor praktijk. Ook over de geschiedenis van en theorie achter de schilder- en tekenkunst blijkt Vincent wat te kennen en hij deelt zijn kennis graag met de leerlingen van zijn kunstacademie (lees: de speler). Wanneer je vervolgens volledig zelfstandig aan een werk begint in de vrije modus, merk je dat je op eigen benen ook wel wat kan op poten kan zetten. Ben je klaar, kan je met gemak je verwezenlijkte werk naar de 3DS camerasoftware exporteren en op een SD-kaart plaatsen. Interessant is tot slot dat de aangeleerde technieken in het spel ook nuttig zijn voor wie later met echte instrumenten aan de slag zou willen.
- Volledig Nederlandstalig
- Educatief
- Veel materialen
- Geen 3D kunstwerken maken