Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance
Terwijl consolespelers het momenteel moeten stellen met geen tot weinig nieuwe games lijkt het voor de mensen met een 3DS nog een aangename zomer te worden. Eerder deze maand bracht Square Enix al de rytmische game Theatrhythm Final Fantasy op de markt en nu komt de Japanse uitgever ook met een nieuwe deel in de Disney/Final Fantasy reeks Kingdom Hearts. Reeds 10 jaar is deze serie onder ons en met games op verscheidene platformen is deze serie meteen één van de moeilijkst te volgen reeksen. Benieuwd of de Japanners ons ook deze keer met meer vragen dan antwoorden laten zitten.
Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance zou volgens velen het bruggetje moeten worden naar het langverwachte Kingdom Hearts 3. Het verhaal begint na Kingdom Hearts 2 en Kingdom Hearts Re:Coded wanneer zowel Sora als Riku de opdracht hebben om volwaardige Keyblade Masters te worden door aan het Mark of Dawn examen deel te nemen, iets wat we ook al zagen terugkomen in Kingdom Hearts: Birth by Sleep voor PSP. Direct aan het examen kunnen meedoen zou de speelduur allicht niet ten goede komen en al gauw geraken Sora en Riku van elkaar verwijderd en komen ze in parallelle werelden van elkaar terecht. Een manier zoeken om terug bij elkaar te komen en het examen op te lossen is dus de boodschap.
Aangezien iedere wereld tweemaal bestaat en je zowel met Riku als Sora aan de slag zal gaan, kun je wel al raden dat je dus alles tweemaal zal meemaken, van het ontmoeten van Disney-figuren tot het verslaan van verschillende eindbazen. Om de werelden echter evenredig te laten verlopen heeft Square Enix een nieuw systeem in de game gestoken, het Drop-element. Iedere keer als je met een personage speelt, krijg je een timer om te zien hoelang je nog met dit karakter kan spelen vooraleer je naar de andere wereld reist via een warpgate om met het ander personage diezelfde wereld te beleven. Het lijkt een handige manier om het verhaal evenredig te laten verlopen, maar als je een eindgevecht doet of met iets belangrijks bezig bent en de tijd om is, moet je de volgende keer terug hetzelfde event van voor af aan beginnen om erna verder te kunnen.
Kingdom Hearts is altijd gekend geweest voor zijn complex verhaal en universum en ook voor dit deel zullen er velen met vraagtekens boven het hoofd zitten. Indien je alle of de meeste voorgaande delen gespeeld hebt, zul je vaak nog weten wat er gebeurd is of waarom je net iets moet doen, maar als dit je eerste game binnen de reeks is, moeten we je helaas melden dat Square Enix niet veel moeite heeft gedaan om je up to date te brengen met de gang van zaken. Begrijp ons echter niet verkeerd. Als losstaande game doet Dream Drop Distance goed haar best om een boeiend verhaal te vertellen en de verschillende werelden zoals De Drie Musketiers, Tron of de Klokkenluider van de Notre Dame blijven een glimlach op het gezicht toveren.
Geen Heartless, wel Dream Eaters
Een grote vernieuwing voor de reeks is de toevoeging van de Dream Eaters. Deze wezens vervangen de gewoonlijk zwarte Heartless en zijn in alle vormen en vooral kleuren te vinden. Het verschil met de Heartless is wel dat je deze wezens ook kan inlijven om aan jouw zijde mee te strijden in de vorm van een kleurrijke Sprite. Deze schattig ogende wezentjes zullen er dan alles aan doen om hun baasje te beschermen en je kan hen via een Nintendogs-achtig systeem ook aaien of er mee spelen om meer ervaringspunten voor hen te verzamelen, zodat het geen zwakkelingen zijn als je net een nieuweling aan het team toevoegt. Indien je dit wenst kun je zelfs 3D foto’s van hen in de echte wereld maken of een vriend uitdagen om te zien wie er de sterkste Sprite heeft, maar helaas is dat dan ook meteen de enige vorm van multiplayer in de game.
Tijdens het reizen tussen de verschillende werelden zal je vast opvallen hoe prachtig Kingdom Hearts 3D wel niet is. Square Enix staat wel al langer bekend voor het maken van mooie RPG’s, maar het blijft verbazingwekkend om op te merken hoeveel detail men in de karakters en de omgeving kan steken en al is het 3D-effect meestal niet spectaculair, de nodige sparkles en de manier waarop alles quasi uit het scherm vliegt als je via het Drop element van wereld naar wereld reist, zijn een leuk extraatje die bijdragen tot de magie van de game. Onderweg naar het einde komt het verhaal ook meer en meer tot zijn recht en met alle ingesproken stemmen en degelijk stereogeluid blijven King Mickey, Sora en alle andere figuren interessant om naar te luisteren.
Voor de mensen die Kingdom Hearts spelen voor de Final Fantasy-figuren hebben we wel wat minder nieuws, want buiten hier en daar een personage en de nodige Moogles die winkeltjes openhouden zul je er hier niet veel van terugvinden. Waar Square Enix wel voor vernieuwing zorgt, is de intrede van de hoofdpersonages uit de RPG The World Ends With You voor de DS. Dezelfde koppige reacties kun je van Neku, het hoofdpersonage en de opgewektere zijpersonages terugvinden en voor het eerst zijn deze ook allemaal ingesproken, iets wat de fans van het eerste uur zeker zullen waarderen.
Flowmotion combat en Reality Shift
Bij het creëren van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance hebben de makers wel voor de nodige vernieuwing kunnen zorgen. Nog steeds heb je een command deck waaraan je je verscheidene aanvallen, magie en items kan linken om dan makkelijk in combat te kunnen gebruiken, maar de ontwikkelaars hebben ook voor een Flowmotion combatsystem gezorgd om de gevechten des te dynamischer te maken. Flowmotion combat stelt je in staat om op bepaalde momenten de ‘Y’-knop in te drukken en een fabelachtige actie op de vijand uit te voeren. Dit kan gaan van een hoge sprong in de lucht om erna neer te knallen in het midden van een zwerm vijanden of rond een grote, dikke vijand te vliegen en hem een oplawaai te geven waardoor hij mooi wegvliegt en sterretjes ziet. Al deze acrobatische trucs versnellen eigenlijk Sora en Riku om zo aan kracht bij te winnen, maar het kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden.
Door middel van Free Flow kun je buiten gevechten ook Flowmotion activeren door rond lantaarnpalen te slingeren en zo in volle vaart weg te vliegen. Door middel van de Y-knop kun je je vaart blijven behouden en via railings kun je ook al skatend je snelheid behouden en in de lucht geraken om op hoger gelegen platformen te geraken. Dit nieuw systeem zorgt voor een aangenaam snelheidsgevoel als je voor de zoveelste keer door Traverse Town moet lopen en aangezien je vaak een timer hebt voordat je terug naar de andere parallelle wereld gestuurd wordt, is het een mooie manier om tijd te winnen.
Een andere toevoeging in de combat is Reality Shift. Iedere wereld die je bezoekt heeft bepaalde objecten in de wereld die je kan gebruiken in gevechten. De game pauzeert dan heel even en via het touchscreen kun je de voorwerpen gebruiken om de vijand mores te leren. In Traverse Town heb je bijvoorbeeld tonnen die je via een katapult naar de vijanden kunt mikken en werpen, terwijl je in de Grid van Tron een hackspel moet oplossen om voor de nodige schade te kunnen zorgen. Dit en Flowmotion combat zorgen reeds in het eerste half uur voor een aangenaam tempo in de gevechten, maar helaas blijven de makers zich door al die vernieuwingen toch aan een vervelend steentje stoten.
Voorgaande games uit de reeks hebben vaak wat problemen gehad bij het springen of bij de controle van de camera in gevechten en het lijkt er op dat de Japanners hun lesje nog niet helemaal geleerd hebben. Tijdens het springen van platform naar platform zie je duidelijk dat zowel Sora als Riku nog even klunzig zijn als voorheen en het zal je dan ook niet verbazen als je wel eens verkeerd landt en opnieuw mag beginnen met het platformwerk. Ook de camera kan nog steeds hier en daar parten spelen, voornamelijk dan wanneer je in de vele snelle gevechten terechtkomt en je vaak eens moet zoeken waar er nu nog een vijand is. De Circle Pad Pro kan nog enige hulp bieden als je die ter beschikking hebt, maar over het algemeen zul je wel eens vijanden uit het oog verliezen doordat de gameplay vaak een hoog tempo aanhoudt.
Al is de combat nog zo vloeiend en dynamisch, toch zul je je na een tijdje gaan ergeren als je opnieuw tegenover de nodige Dream Eaters komt te staan. Als je immers een nieuwe zone binnen springt en later terugkomt zullen alle vijanden terug aanwezig zijn en spawnen ze weer als je bij hen in de buurt komt. Indien je wenst, kun je nog vluchten dankzij Free Flow, maar vaak kan de tijd wel eens parten spelen en zal je liever iets anders doen in plaats van je handen vuil te maken aan klein grut. Al zijn deze kleine ergernissen nog steeds aanwezig, de magie van Kingdom Hearts is nog volledig aanwezig en voor wie een degelijke RPG op 3DS zoekt, zal hier in dit complex verhaal en universum meegezogen worden.
- Vernieuwde combat
- Dream Eaters recruiten
- Grafisch prachtig
- Complex maar sterk verhaal
- De camera en klungelig springen
- Tijdslimiet speelt soms parten
- Moeilijk te volgen voor nieuwkomers