Jeremy McGrath's Offroad (XBLA, PSN)
Van de baan met Jeremy McGrath's Offroad
Met Jeremy McGrath’s Offroad probeert 2XL Games op ambitieuze wijze een volledige offroad-racer naar XBLA en PSN te brengen voor een fractie van de prijs van een retailgame. Ondanks het feit dat het spel een verdienstelijke poging is om het genre in een arcade-omgeving aan te snijden, valt de game op diverse vlakken veel te licht uit om als volwaardig alternatief beschouwd te worden voor een titel als DiRT 2 die je ondertussen aan budgetprijs kunt oppikken.
Dat betekent zeker niet dat 2XL Games met Jeremy McGrath’s Offroad een afzichtelijk misbaksel heeft afgeleverd. Integendeel, ondanks een beperkt budget draait de game erg vlot aan 60fps op 1080p waardoor de actie op je scherm in elk geval erg vloeiend oogt. Dat is meteen ook de grootste verwezenlijking van de game, want op zowat alle andere vlakken heeft men ettelijke steken laten vallen.
Starten doe je in de carrièremodus waarin je race na race afhaspelt en daarbij telkens nieuwe events vrijspeelt. Je begint met kleine en tragere vehikels en doorheen de races komen er gaandeweg snellere trucks en rallywagens aan bod. Een beproefd concept, al valt de motor bij Jeremy McGrath’s Offroad wel heel erg snel stil door een gebrek aan content en variatie op zowat alle vlakken. Je moet het in de minder dan twee uur durende campagne immers stellen met een zevental tracks die voortdurend herhaald worden. Dat je met de latere en grotere auto’s meer rondjes moet draaien per event is niet meer dan een pleister op een zere wonde.
De wagens hebben een customisatiesysteem waarbij je onderweg verdiende ervaringspunten kunt omruilen tegen boosts in snelheid, acceleratie of remkracht. Deze upgrades zijn om onbegrijpelijke reden gebonden aan het koetswerk van de auto waarin je rijdt, dus zelfs als je binnen dezelfde klasse wagens een ander kleurtje kiest moet je helemaal van nul af beginnen. Niet dat rondrijden zonder upgrades een zware aderlating voor je winstkansen betekent, want op elk van de drie moeilijkheidsniveaus slaagden we erin om tientallen seconden voorsprong te nemen op de rest van het peloton – ondanks het gebrek aan de mogelijkheid om met een manuele versnellingsbak te racen.
Het racen zelf is erg arcade-gericht, met stevige jumps en drifts. Op zich wisten vonden we de rijstijl nog wel te pruimen, al kwam het manifeste gebrek aan degelijke tegenstand ons spelplezier niet echt ten goede. De ontwikkelaars vonden het ook nodig om op bepaalde tracks strobalen en rotsen op het parcours te katapulteren, maar doordat je steeds weer dezelfde tracks voor de wielen krijgt ken je al snel de locatie van elk opduikend obstakel van buiten, wat hun overbodigheid eigenlijk alleen maar extra in de verf zet. Het is nu eenmaal niet zo dat Jeremy McGrath's Offroad een barslechte game is, want de gameplay op zich is goed genoeg om van een leuke race-ervaring te spreken, maar op elk vlak ontbreekt er wel iets waardoor het spel ook niet echt kan overtuigen.
Nadat je de verhaalmodus volledig hebt doorgespeeld, kun je nog terecht in een arcademodus waarin je dezelfde zeven tracks nogmaals kunt doorspelen, als je daar al zin in zou hebben. Tenslotte kun je ook online je geluk beproeven met in theorie acht spelers, al is het op dit moment verre van evident om volk in de online lobbies te vinden. Door het low-profile zijn van deze titel verwachten we niet echt dat dat nog sterk zal aanzwengelen, tenzij misschien wanneer de game eens met korting in de etalage zal worden gezet.
Grafisch wordt alles zoals gezegd vloeiend op je scherm getoverd, al zijn de omgevingen op zich wel vrij statisch. De wagens, die normaal gezien de sterren van een racegame zouden moeten zijn, zien er erg basic en hoekig uit bij afwezigheid van een schademodel of stof dat blijft plakken. Auditief valt vooral het declameren van de aankomende bochten door de copiloot op. Bij afwezigheid van een map op het scherm ben je daar ook verplicht op aangewezen. Niet dat het iets zou uitmaken als je de stem van McGrath – die nota bene een van je tegenstanders is op de track terwijl hij ook als je copiloot fungeert – zou beu geraken. Er is namelijk geen optie voorzien om ze uit te schakelen.
Jeremy McGrath’s Offroad is verkrijgbaar op XBLA en PSN voor 800 Microsoft Punten, resp. een tiental euro.
- Grafisch vloeiend
- De meeste basics zijn aanwezig
- Weinig content
- Te gemakkelijk
- Customisatie te oppervlakkig
- Lege online lobbies