Babel Rising 3D (iOS)
Wie een beetje oplette tijdens de lessen godsdienst (of de 2D voorganger speelde) heeft waarschijnlijk al een flauw vermoeden waar het om draait. Inderdaad, Babel Rising 3D heeft te maken met de mythische toren van Babel en als gevolg is deze iOS game er eentje van de Godgame variant. Na PSN en Xbox Live Arcade brengt Ubisoft nu ook een versie naar je favoriete mobiele apparaat. Kijken of het aanraakscherm beter werkt dan de PS Move - en Kinect besturing op de consoles.
Het gebeurd niet vaak dat een Bijbels verhaal aan de oorsprong ligt van een video game, maar als het dan toch moet gebeuren is de toren van Babel best een dankbaar onderwerp. Immers, je kan alle kanten op met een heidense stad, waarvan de inwoners besluiten dat ze de goden eens flink hun gedacht zullen gaan zeggen. Voor het zover komt moeten ze wel eerst nog een “kleine” hindernis nemen, namelijk hun gigantische toren die tot in de hemel moet reiken afwerken.
Uiteraard laat jij als opperwezen dat niet zomaar gebeuren. Jouw taak is dan ook om alles er aan te doen opdat die barbaarse Babyloniers niet in hun opzet zouden slagen. Dat daarbij veel ketterse zieltjes zullen sneuvelen is bijzaak. Keer op keer dien je het een bepaalde tijd vol te houden, of een opgelegd aantal bouwvakkers naar de eeuwige bouwwerf te zenden om door te mogen naar een volgende level. Via het aanraakscherm ontketen je doormiddel van vingerwijzen of vegen je woede op de aardse zondaars daar beneden.
Een eerste tegenvaller is al meteen de werktuigen die ter je beschikking staan. Per stage kan je twee van de vier natuurelementen kiezen die elk hun eigen drie specifieke aanvallen hebben. Eigenlijk komt het er telkens op neer dat je per element een lokale aanval hebt, waarmee je slechts één of twee slachtoffers tegelijk kan maken. Een tweede aanval die wat meer schade toebrengt en daarnaast nog een “super” aanval, waarmee je de meeste schade aanricht. Elk wordt via een specifieke aanraking van het scherm opgeroepen.
Hoe krachtiger de aanval, hoe langer het duurt alvorens deze opnieuw opgeladen en klaar voor gebruik is. Tussen de levels door kan je verdiende punten besteden aan het upgraden van elke aanval, of aan upgrades die slechts één ronde van toepassing zijn maar dan wel voor een veel hogere score of meer bonussen zorgen. Sommige natuurelementen zijn duidelijk sterker dan andere en zullen op den duur je voorkeur genieten. Toch, al bij al een wat mager wapenarsenaal voor een almachtige god vonden we.
Niettegenstaande het eenvoudige spelconcept, ziet Babel Rising er wel mooi uit. Een zonnig, stoffig woestijnstadje, al dan niet aan het water. Mooi in 3D weergegeven met in het midden een imposant bouwwerk in de steigers. Van alle kanten komen ongelovigen aangesneld met bouwmateriaal en werken ze naarstig verder aan hun monsterlijke toren. Je kan dan ook 360 graden rondom het speelveld draaien om je toorn van alle kanten te ontsteken. Vervelend is wel dat bij dit gedraai je soms ongewild een aanval lanceert, wat je dure regeneratie tijd kost.
Op deze manier zaai je level na level dood en verderf om toch maar die uit de hand gelopen bouwovertreding in de kiem te smoren. Veel variatie zit er niet in de gameplay. Van tijd tot tijd komt er een hogepriester zich moeien, die de bouwvakkers onder zijn hoede neemt en enkel met een specifieke aanval uit te schakelen is. Ook wordt een beroep gedaan op je eventuele verzamelwoede (op te lossen - indien gewenst - door wel erg aanwezige ingame transacties) om alle mogelijke krachten, bonussen en aanvallen te vergaren. Na de Campaign mode rest je nog de survival mode om je tot het einde der dagen te meten op de goddelijke leaderboards.
Goddelijke types vinden Babel Rising 3D hier in de App Store voor een aardse 2,39 €.
- Mooie graphics
- God spelen is leuk
- Weinig variatie
- Onevenwichtige krachten